Inlägg från: Nandez |Visa alla inlägg
  • Nandez

Vad läser ni just nu?

På tur är Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck

• Nandez
    Nandez skrev 2023-12-09 19:28:21 följande:

På tur är Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck

Nja, denna är inget bra. Förutsägbar och larvig
  • Nandez
    Eurydike skrev 2023-12-14 22:19:19 följande:
    Då kanske du får lite julkänsla, eller så blir det tvärtom 😅
    Nandez skrev 2023-12-09 19:08:15 följande:
    En intressant, spännande och mycket bra bok.

Bokens beskrivning säger kort och koncist, En roman som till lika delar är rättegångsthriller och äktenskapsdrama, om mäns maktmissbruk och samhällselitens tystnad
    Den låter väldigt spännande och läsvärd!
    Än så länge är det tvärt om, jösses så huvudkaraktären stressar och jagar den perfekta julen🤶

Ja, det var den verkligen
  • Nandez
    Eurydike skrev 2023-12-14 22:24:17 följande:

Nu har vi haft julavslutning med läsecirkeln! Det blev julfika med knytkalas. Juluppehållet blir precis lika lång tid som vi brukar ha på oss när vi läser boken, alltså inget juluppehåll 😅 Men vi är så inbitna läsecirklare att vi i princip kör året runt nu! Det åttonde året startar vi med Det tredje ljuset, Den tysta flickan. Två noveller/kortromaner av Claire Keegan.

Vad mysigt🙂

Att läsa under helgerna kan kanske ara avkopplande från allt firande😅

Vad tyckte du om boken?
  • Nandez
    Eurydike skrev 2023-12-14 22:24:17 följande:

Nu har vi haft julavslutning med läsecirkeln! Det blev julfika med knytkalas. Juluppehållet blir precis lika lång tid som vi brukar ha på oss när vi läser boken, alltså inget juluppehåll 😅 Men vi är så inbitna läsecirklare att vi i princip kör året runt nu! Det åttonde året startar vi med Det tredje ljuset, Den tysta flickan. Två noveller/kortromaner av Claire Keegan.

Spännande med två nya alster👍
  • Nandez
    Eurydike skrev 2023-12-15 22:54:49 följande:
    Det var det verkligen! 😊

Ja, det kan nog vara avkopplande med lite läsning.

Boken var både bra och dålig. Den var en parafras på Hamlet, vilket vi upptäckte nästan direkt då vi undrade vad all ruttnande frukt skulle symbolisera. Då kom jag att tänka på det kända citatet från Hamlet ?Något är ruttet i konungariket Danmark? och sedan hittade vi bara fler och fler pusselbitar. Karaktärerna heter till och med varianter av samma namn och ett citat (ej det ovan) från Hamlet finns med i bokens början. Så den var som en liten nöt att knäcka, vilket passar bra med tanke på bokens titel Nötskal. Andra recensenter hade kommit fram till samma slutsats. Annars tyckte jag att fostret visste för mycket och var för välutbildat. Jag hade velat ha ett mer utforskande foster, som kände till grundläggande mänskliga känslor så som kärlek, svek och kanske hämnd.
    Intressant att höra, tack för att du tog dig tid och berättade😀
  • Nandez

Läser Ester Karlsson med K, lite små puttrig och lättsam pusseldeckare

• Nandez
    RaYzLeR skrev 2023-12-19 22:15:08 följande:

Jag ska just börja läsa Äntligen icke-rökare av Allen Carr.

Det var nog 25 år sen jag läste en bok senast! Glad

Det är aldrig försent att läsaGlad
  • Nandez
    OlgaElvira skrev 2023-12-20 18:29:21 följande:

Vad hände på vägen till Jerusalen, en bok av Lena Einhorn. Där jömför hon händekser i NT med samtida texter från romerska och judiska historiker hittae där motsägelser och bevis kring vad som egentligen hände med Jesus efter korsfästelsen. Hon leder i bevis att Jesus friades för att han var romersk medborgare och flrdes ut ur Jerusalem och efter en tid återkom och fortsatte att sprida sina tankar nu i rollen som Paulus. Är snart klar med den och ska fortsätta med hennes nästa bok. Vad hände på vägen till Damaskus.
    Båda finns på närmsta bibliotek.

Okej
Svar på tråden Vad läser ni just nu?