-
Det var ingenting, bara som ett litet försök till tack för det tips jag själv fick! Ja alltså, kanske är det så att ingen av böckerna faller dig i smaken eller verkar tilltalande, det är svårt att argumentera om litterär smak.😊Men åtminstone är det böcker som gav mig något, om än på olika vis. Aprilhäxan var fin, inblickar i helt olika situationer, eller världar, hur man än vill uttrycka det, vars vägar ändå har något gemensamt och som möts.Eurydike skrev 2024-12-07 21:52:39 följande:Vad spännande! Tack så mycket! Det var väldigt snällt av dig att ge mig boktips 🤩 Jag har svårt att välja mellan den andra och tredje boken, men just nu lutar det åt att jag kommer läsa Aprilhäxan. Hoppas du tycker Happy Sally är intressant och får ut något av att läsa den! Även om det inte var ett boktips, så känner jag att jag rekommendera boken när jag skrev om den här ☺️
-
Jodå, Happy Sally är läst och jag har funderat lite grand på det, här är några spontana tankar om boken. Berättelsen är inte linjär, utan växlar mellan olika epoker och händelser. Redan i baksidestexten står det att två övertygade, egendomliga simmerskor möts i kanalens tidvatten. Kanske har tidvatten mer än en innebörd där, historievatten, tidvatten. Den är inte heller berättad ur ett perspektiv som ska vara lätt och givet för läsaren att följa, snarare är den författad ur ett dagboks. och anteckningsperspektiv. Jag reagerade lite på att dottern, eller hela familjen, fick oavsända brev skrivna till sig av Ellen, som Viktor hittade vid städandet av båten. Skrev hon brev till dem fast de var med på resan också? Kanske berättar det mer om avsaknad av analytisk förmåga hos mig mer än något annat.
Möjligen skapar det här sättet att skriva lite distans till misslyckandena och de mer sorgliga händelserna, till misslyckandena. Intressant att fadern heter Viktor och båten Victory, och att han vann genom att få sin Atlantenresa igenom. Knappast ett sammanträffande. De pittoreska dagarna i Dover blandas med mer allvarsbetonade händelser. Också de kalla strömmarna, frusenheten, uppgivelsen och misslyckandena beskrivs med.
De två barnen är namnlösa men ändå så framträdande. Vid sjön, vid en simträning ropade pojken efter sin mor upprepade gånger. Kanske en metafor för längtan, efter uppoffringar. Dottern önskade vid ett stjärnfall, att Ellen inte skulle lyckas vid sitt försök att korsa kanalen. Kanske ett uttryck för att konkurrensen gentemot simmande skulle upphöra. Ellen simmade sin väg till slut, nederlagets självmord kanske. Inte heller blev det något Amerika, kanske för att Viktor tyckte att själva resan var målet, kanske var det ännu ett nederlag, trots namnet och båtens namn till trots. Dottern brände i slutet dagboken, gjorde en liten brasa, precis som det gjordes för att vägleda Sally Bauer då hon korsade kanalen.
En fin bok, en berörande berättelse om passion, om nederlag och om olika perspektiv. -
Att det inte var linjärt gör mig inte ett dugg, ibland lägger det som till en extra liten krydda till berättelsen. Mm, det är faktiskt en intressant fundering, kanalen ändrar sig, livet ändrar sig. Lite grand som att addera vektorerna i linjär algebra. Fast med en stor miss, matematiska uppställningar talar bara ett kvalitativt språk, det kvalitativa förbises liksom. Den passade mig!Eurydike skrev 2024-12-16 23:48:01 följande:Det var spännande att läsa dina tankar om boken och du har lagt märke till många intressanta saker! Kul att du fick ut något av att läsa den och Sara Stridsberg berättar ofta inte linjärt, utan brukar växla mellan olika tidsepoker. Ibland även mellan verkliga personer och fantasifoster. Men åter till den här boken! Vi har nog alla våra drömmars Kanal som vi vill besegra. Ibland byter kanalen skepnad under livets gång och ibland byter livet skepnad under kanalens gång. Det är inte säkert att målet är detsamma när man går iland som när man började simma, trots att man inte ändrat kurs. Jag är glad att du tog dig tid att läsa den och jag tror att boken passade dig på sätt och vis!
-
Det låter tufft, förhoppningsvis får du vila ut under julledigheten åtminstone! Se till att ha något gott att dricka till också. Ta allt i lugn och ro, jag vet inte ens om du tycker om en sådan bok. Och lycka till med arbetet med!Eurydike skrev 2024-12-16 23:53:15 följande:Just nu är jag lika hårt arbetande som tomtens renar under jul, men Aprilhäxan ska jag ta med mig in i julledigheten och läsa medan jag skyfflar i mig orimligt stora mängder knäck. Jag ser fram emot att läsa den och återkommer med kommentarer så småningom 😊
-
Det kan nog vara en tillgång helt klart, vittnar om ett organiserat sinne som inte har några problem med att katalogisera information, för att uttrycka det lite torrt. Men helt klart en tillgång! Självklart ska det stå kvantitativt, jag kan inte ens skylla på att l och n är bredvid varandra på tangentbordet, en ursäkt för slarvet, tack för rättelsen!Eurydike skrev 2024-12-30 02:20:45 följande:Inte mig heller! Ja, det kan det verkligen göra och när vi ändå är inne på det spåret så kan vi lika gärna köra vidare på det 🚆 När jag var yngre kunde jag börja läsa böcker mitt i, där jag fattade tycke för dem, och avsluta med början. Jag reflekterade aldrig över att det var konstigt förrän min syster talade om för mig att det var det 🥲 Jag kan väldigt lite om matematiska uppställningar, men får för mig att det ska stå ett kvantitativt språk. Annars visar det bara på att min okunskap är äkta och inte inbillning. Skönt att boken passade dig!
-
Det är bra, en början god som någon, förhoppningsvis går fortsättningen i samma spår. Nu är det hög tid att ta tag i väntande uppgifter och liknande. I morgon är det ju nyår, så gott nytt år!Eurydike skrev 2024-12-30 02:12:54 följande:Nu har knäckpapprena prasslat färdigt och sidorna i min e-bok prasslar istället. Jag har ätit och druckit mycket gott och är så utvilad att jag behöver ta ut mig igen 😋😅 Boken verkar mycket lovande och jag känner igen vissa saker som vi har diskuterat! Jag ska läsa vidare med stort nöje och tack så mycket för ditt lycka till! 🤩
-
Det var helt bra att bli rättad! Ja, jag lyckades, trots att det inte blev så lyckat, så att säga haha, nåja du lyckades utröna vad som var rätt och det var huvudsaken, då gick ändå som innebörden fram.Eurydike skrev 2024-12-30 21:48:32 följande:Skönt att det kan ses som en tillgång! 🤩 Jag trodde att jag visste att det var det du menade, men eftersom jag inte visste och bara trodde så tänkte jag att det var bäst att fråga för att reda ut det. Det var inte meningen att märka ord och det var ju en skicklig felskrivning på så vis att det ändå bildade ett ord som passade in i sammanhanget 😊
-
Tack, och god fortsättning! Ja, det hade blivit lite långt kanske om man redan skulle skjuta på åtminstone vissa saker ännu till nästa år.Eurydike skrev 2024-12-30 21:51:07 följande:Det är det och det får vi verkligen hoppas! Ja, nu är det hög tid få saker gjorda om man inte vill skjuta på dem till nästa år 😉 Gott nytt år på dig också Fultextad! 🥳
-
Ett stycke svensk historia, som även jag uppskattade att ta del av, där även de mindre smickrande bitarna fick komma fram ihop med fina detaljer. Också en berättelse om moderskap, dotterskap, skam, underlägsenhet och upprättelse i olika varianter. Det är också en sammanflätning av olika levnadsberättelser, vilket fick mina tankar in på filosofins snirkliga vägar om enhet, dualism och även materialism. Delvis på grund av aprilhäxans mer okända förmågor, som förde tankarna till kvantteleportering. Inte tänker jag solka ner den här kedjan med mer ingående tankar kring det då det är för långt bortom själva boken. Men kanske det finns mer än vi känner till. Bokens avslut lämnade mycket öppet, vilket kan te sig ganska trevligt.Eurydike skrev 2025-01-17 23:53:21 följande:
Nu har jag läst färdigt Aprilhäxan av Majgull Axelsson!
Boken handlar om fyra kvinnor vars vägar korsas. Den tar upp stora livsfrågor och en av dem är om en enda positiv händelse kan uppväga alla negativa. Kan en livshändelse vara så värdefull att den är värd allt lidande man någonsin varit med om? Det är svårt att svara på, särskilt om man lidit mycket, vilket alla personerna i boken har.
Hur lidandet yttrar sig skiljer sig åt. En viss typ av lidande är livet man inte får leva, men ändå drömmer om. Detta vet Aprilhäxan allt om.
Om dagarna lever hon sitt liv i en sjukhussäng. Hennes enda sätt att kommunicera är via en skärm, men det finns egentligen bara en person som hon vill kommunicera med. Dagarna utgörs av kroppens fysiska begränsningar och liggsåren äter på hennes kropp med god aptit. Men om nätterna lämnar hon kroppen och allt lidande bakom sig och flyger på lätta vingar ut i världen. För några timmar är lidandet bortglömt, då hennes själ tar plats i en fågel eller annan lämplig värd.
På så vis kan hon följa de andra kvinnornas öden. Kvinnorna som en gång var barn som fick komma till samma fosterhem. Hemmet där Aprilhäxan valdes bort och lämnade plats åt de andra.
Boken var tänkvärd och fick mig att fundera över vad som är ett lyckligt liv. Det fanns inslag av både dikt och kvantfysik och ibland glömde man bort vilket som var vilket.
Något som nämndes i boken är att materien befinner sig i något tillstånd av tvekan och att avgörandet huruvida det ska bli vågor eller partiklar avgörs i och med betraktaren. Det nämndes även att en del partiklar har förmågan att befinna sig på flera ställen samtidigt, precis som aprilhäxan, vilket skulle kunna peka på att multiversumteorin kan stämma och att universum då växer genom delning. Den här typen av beskrivningar kanske kan underlätta för läsaren att förstå aprilhäxans förmågor. genom att hänvisa till befintlig vetenskap och applicera dess resonemang på något annat gör man förmågorna mer realistiska, istället för att hänvisa till det rent magiska. Huvudpersonerna återberättade tidigare minnen och händelser och även sådant som skett innan deras tillkomst. Förmodligen skulle nog berättelsen som helhet ses som en återberättelse av aprilhäxan själv, vars begränsningar i tiden åtminstone inte är linjära eller begränsade till en enda fysisk enhet.
Förhoppningsvis fick du något ut av att läsa den. -
Vad trevligt, lycka till med det!Eurydike skrev 2025-01-21 21:19:51 följande:Jag fick ut mycket av att läsa den och precis som du skriver är det ett stycke svensk historia. Vissa saker har tiden förändrat och andra inte. Ibland har orden bytts ut, men känslan av utanförskap är densamma. Samma skällsord gör ont nu som då. Och ja, partiklarnas förmåga att befinna sig på flera ställen samtidigt kändes som en vetenskaplig beskrivning av aprilhäxans förmågor. Jag är glad att jag läste den och kommer kanske ha med den som förslag till läsecirkeln om/när jag börjar igen ☺️
-
Tragisk med spännande bakgrund till bokens uppkomst! Då jag sökte efter titeln fick jag fram flera olika länkar, sedan hittade jag den i mitt hemland för så lite som en eller ett par euro. Kanske borde man ännu läsa ungdomslitteratur. Tack för tipset!Bits1975 skrev 2025-01-23 21:32:46 följande:
Jag ska just läsa om "Sunshine" av Norma Klein, jag tror den är från cirka 1975. Den bygger på bandinspelningar av Jacquelyn Helton som 1971 gick bort endast 19 år gammal i ostesarkom. Hon efterlämnade en tvåårig dotter som hon tillägnade inspelningarna.
Hennes bandspelare blev stulen och någon kontaktade media för att uppmärksamma hennes fall. Hon fick brev från många människor som ville visa sitt stöd, och efter hennes död spelades det även in en film med samma namn som boken och senare en uppföljare om hur hennes unge make gick vidare med hennes dotter som var hans bonusdotter.
Boken finns magasinerad i flera exemplar på mitt bibliotek, som ungdomslitteratur.
-
Återkom gärna då du har läst den helt, om du har tid och lust. Ensamhet går ju att se ur flera perspektiv. Då jag slog upp titeln på nätet fick jag en del träffar, kanske skulle kunna vara något!Anonym (Hundra år av ensamhet) skrev 2025-01-21 22:33:13 följande:
Läser "Hundra år av ensamhet" av Gabriel Garcia Marquez. När jag såg att den finns på Netflix som serie ville jag läsa boken först. Har funderat på att läsa den tidigare men den har alltid hamnat i skymundan på min läslista.
I början tycker jag boken var lite svår dels p g a namnen och att den lämnar mycket av känslorna till läsaren. Den går också i en rasande fart som att hela boken är nedtecknad i brådska. Nu när jag kommit in i den så är den mycket intressant och de övernaturliga sakerna som beskrivs utan omsvep ger verkligen en extra dimension. Ensamheten är påtaglig men ej uppenbar, jag har ingen aning om det är den ensamhet som avses i titeln då jag inte läst klart och inte har hela historien klar för mig. Hittills helt klart läsvärd men man behöver läsa en bit för att komma in i den.