• Akua

Ni som haft katt som tvingats ha tratt på sig.. Behöver råd!

Min katt måste ha tratt på sig pga sår i ansiktet.

Hur har ni löst det med vattenskål och toalett?

Jag har två skålar som funkar till mat o vatten. Men jag måste hälla upp så mycket mat för att hon ska nå och då äter hon ju för mycket. Har ni några bra tips? Hur har ni gjort?

Sen det här med toaletten... "Taket" är ju borta så hon kommer in men sanden sprätts ÖVERALLT och sen är sanden i hela lägenheten. Har ni något tips där?

Stackarn blev nästan deprimerad från början. Alldeles apatisk. Hon är fortfarande väldigt stillsam och något nedstämd men hon äter iaf och ibland tom busar. Hur har era katter reagerat på tratt?

• Svar på tråden Ni som haft katt som tvingats ha tratt på sig.. Behöver råd!
  • Ingrediensen

Alltså jag får erkänna att jag inte varit så duktig med tratt, jag har först kollat om han verkligen slickat upp såren. Lite rengöring är ju tvärtom bra. Tänker att de flesta katter i naturen klarar av att ha ett sår (utan tratt). Dessutom, tänker jag att om såret är i ansiktet så kommer hon väl ändå inte åt att slicka ordentligt?

För mig är det lite djurplågeri över tratten (precis som du själv upptäckte att din blev apatisk), så jag ger först en chans utan.

Angående lådan har jag inget tak, sopborste bredvid och låt ev. katten kliva ut på en matta så drar hon inte vidare det.

• Rainbow gg

Det som är djurplågeri är om djuret slickar eller river sig när du inte ser och såret blir infekterat..

När vår hund hade tratt tog jag av den när han ville äta och dricka och jag tog av den när vi skulle ut och rasta. Och sedan på med den direkt igen. Och alltid full uppsyn när tratten var av. Det är inte konstigt att djuret blir "ledset" när tratten är på, men det är under en så kort tid att människan fan får lägga band på sina känslor och lyda veterinären.

• Akua
    Ingrediensen skrev 2015-11-05 12:53:46 följande:

Alltså jag får erkänna att jag inte varit så duktig med tratt, jag har först kollat om han verkligen slickat upp såren. Lite rengöring är ju tvärtom bra. Tänker att de flesta katter i naturen klarar av att ha ett sår (utan tratt). Dessutom, tänker jag att om såret är i ansiktet så kommer hon väl ändå inte åt att slicka ordentligt?

För mig är det lite djurplågeri över tratten (precis som du själv upptäckte att din blev apatisk), så jag ger först en chans utan.

Angående lådan har jag inget tak, sopborste bredvid och låt ev. katten kliva ut på en matta så drar hon inte vidare det.

Jo hon provade första tiden att fixa såret själv men det funkade inte utan blev värre. Var hos veterinären med henne av annan anledning och fick då kortison-antibiotika-salva utskrivet.

Första dagarna hade hon bara tratten på sig ca en timme efter smörjningen så salvan hann gå in. Just eftersom hon blev så apatisk. Men efter 6 dagar har det har inte blivit så mycket bättre, så därför får hon ha på sig den hela tiden nu.

Ja hon har en matta att kliva på men får nog lägga dit en större matta haha. Blir galen och det känns rätt äckligt att kattsand sprids överallt.
    Rainbow gg skrev 2015-11-05 13:03:40 följande:

Det som är djurplågeri är om djuret slickar eller river sig när du inte ser och såret blir infekterat..

När vår hund hade tratt tog jag av den när han ville äta och dricka och jag tog av den när vi skulle ut och rasta. Och sedan på med den direkt igen. Och alltid full uppsyn när tratten var av. Det är inte konstigt att djuret blir "ledset" när tratten är på, men det är under en så kort tid att människan fan får lägga band på sina känslor och lyda veterinären.

Haha oj "fan lägga band på sig....och LYDA veterinären" ja ja.

Nu blir det ju i nästan 3 veckor hon kommer få tampas med denna tratt så det tycker jag är ganska länge om katten inte mår psykiskt bra av det.

När hon kastrerades skulle hon också ha tratt, men då lät jag det vara trots vad veterinären sagt. Jag höll koll på såret och såg att det läkte fint helt enkelt.
  • Jasmin Karlsson
    Ingrediensen skrev 2015-11-05 12:53:46 följande:

Nej, "lite rengöring" är inte bra, eftersom kattens saliv och "rengöring" gör såret mer infekterat.
    Katter i naturen klarar inte av sår särskilt bra på egen hand, jag jobbar inom djursjukvård och har sett otaliga sår och bölder som djurägare låtit vara, men de läker inte förrän de får rätt vård (spolning med vatten, ev antibiotika och krage på katten). Det är djurplågeri att inte behandla ett sår korrekt eftersom det ger ett fysiskt lidande om det inte läker. Tratten är inte rolig men såret läker snabbare och katten lider kortare tid.
    Om såret sitter i ansiktet kliar de lätt sönder huden med en baktass om man inte har kragen på.
    Tips till TS: ta av kragen vid ätande, ha låg eller smal matskål. Testa sätta på en tillklippt papptallrik runt halsen istället.
  • Rainbow gg
    Akua skrev 2015-11-05 13:21:31 följande:

Jo hon provade första tiden att fixa såret själv men det funkade inte utan blev värre. Var hos veterinären med henne av annan anledning och fick då kortison-antibiotika-salva utskrivet.

Första dagarna hade hon bara tratten på sig ca en timme efter smörjningen så salvan hann gå in. Just eftersom hon blev så apatisk. Men efter 6 dagar har det har inte blivit så mycket bättre, så därför får hon ha på sig den hela tiden nu.

Ja hon har en matta att kliva på men får nog lägga dit en större matta haha. Blir galen och det känns rätt äckligt att kattsand sprids överallt.Haha oj "fan lägga band på sig....och LYDA veterinären" ja ja.

Nu blir det ju i nästan 3 veckor hon kommer få tampas med denna tratt så det tycker jag är ganska länge om katten inte mår psykiskt bra av det.

När hon kastrerades skulle hon också ha tratt, men då lät jag det vara trots vad veterinären sagt. Jag höll koll på såret och såg att det läkte fint helt enkelt.

Men det är ju dina känslor som säger att katten mår dåligt. Katten tycker säkert att kragen är otymplig och väljer därför att inte vara så aktiv, hon är knappast deprimerad utan det är du som ser, tolkar och sedan projicerar detta på din katt. 3 veckor i förhållande till 10+ år är inte länge.
  • Birgitta02

Har inte läst råden ovan alls. Men vi klipper av en bit av tratten. Ofta är den lite överdimensionerad. Så klipp av lagom mycket så katten kan äta och dricka utan problem. Det viktiga är inte trattens storlek utan att den inte skall komma åt såren. Djur brukar acceptera tratten efter några dagar.

• Akua
    Rainbow gg skrev 2015-11-05 15:04:35 följande:

Men det är ju dina känslor som säger att katten mår dåligt. Katten tycker säkert att kragen är otymplig och väljer därför att inte vara så aktiv, hon är knappast deprimerad utan det är du som ser, tolkar och sedan projicerar detta på din katt. 3 veckor i förhållande till 10+ år är inte länge.

Ja fast nu kan ju katter bli nästan deprimerade och apatiska av att bära tratt. Inget jag hittar på eller projicerar över på henne.

Såklart är 3 veckor inget jämfört med 10 år. Men 3 veckor är ändå lång tid om katten tycker det är jobbigt. Vet inte om du har erfarenhet av katt också eller enbart hund, men katter har oftast svårare att acceptera tratt.
  • Ingrediensen
    Rainbow gg skrev 2015-11-05 13:03:40 följande:

Kanske är det snarare du som borde lägga lite band på dig..

Skämt åsido kan jag ärligt säga att jag resonerar likadant vid egen sjukdom, men ingen verkar längre lita på naturens egen förmåga att bli frisk. Sjukvård och veterinärvård är fantastiskt men vi klarar en hel del utan att det behöver vara så komplicerat.

TS hade tydligen redan provat utan tratt så jag verkar i alla fall inte vara helt ensam om mitt resonemang
Svar på tråden Ni som haft katt som tvingats ha tratt på sig.. Behöver råd!