• Fjällsippa

Vaknar och gråter

Min bebis är 4,5 månader. Han har en ganska regelbunden och bra nattsömn, men sömnen på dagtid är knepigare. Han kan då nästan bara somna i vagnen på promenad eller vid bröstet. Inför natten somnar han själv i sängen. På dagen sover han allt ifrån 20 min till 2 timmar, och jag vet inte när han kommer sova länge eller kortare så att säga. Jag kan heller inte göra något för att han sk sova längre än 20 min de gånger han sover så kort.

Dessutom, inte varje gång, men nästan varje gång han vaknar dagtid (nästan lerig ute i vagnen) så vaknar han och gråter. Det är jättesvårt att trösta honom. Han vill inte ha bröst, inte närhet ingenting. Han blundar, gråter och spänner sig som i en båge nästan.

Så gör han också ibland när han äter, efter va 4-5 minuter så släpper han och grinar. Ibland kan jag få honom att äta mer efter några minuter, inland går det inte alls. Då blir han hungrig igen 45 minuter senare.

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Vaknar och gråter
  • Snuttispluttis

Sådär är min också och hon är snart fem månader. Hon äter ersättning och har himla problem med gaser och förstoppning. Jag har insett att det ofta är en prutt eller rap som måste ut när hon vaknar och skrikandes. Det som funkar för oss är att ta upp henne, böja in benen (som en liten boll liksom) och så vaggar jag och lugnar henne.

Samma med matningen. Gör hon sådär som du skriver, spånet sig och vägrar att äta så tar jag bort flaskan, tar upp henne lite (ibland mot axeln) och stryker ryggen eller masserar magen. Brukar alltid komma en rap eller prutt. Sen brukar hon kunna äta mycket mer när hon har lugnat sig.

Kanske inte samma, men så har vi det iaf.

Lycka till!

Svar på tråden Vaknar och gråter