Anonym (Ettan) skrev 2016-02-07 15:14:05 följande:
Nu är det många funderingar på en gång. Känner att jag måste börja fundera på en del saker nu. Jag tycker inte om att vara oförberedd. ;) v 16 nu så det är gott om tid, men en del saker berör inte bara min lilla familj utan även min arbetsgivare mfl.
1. Hur långt innan BF ska man gå hem om man har ett tungt arbete? bör man ta dom där två månaderna eller ska man satsa på att vara kvar så länge man kan och kanske bli sjukskriven när det inte går alls...?
2. Vilken barnvagn ska man satsa på om man har ett aktivt uteliv (naturen, inte stureplan ;) )? Med många ojämna vägar/stigar. Jag vet bara att jag vill ha en vagn med stora fasta hjul. Inga "kundvagnshjul". Det måste gå att köra i snö, lera, grus, gräs och på asfalt. Alla underlag med andra ord. Bra rymlig korg, bra sufflett som skyddar mot vind och annat.
3. hur länge ska man vara mammaledig? Ett år, mer eller mindre?
4. hur länge ammar man? Jag vet att det är olika, men vad ligger medeltalet på?
5. ska man gå från 100% mammaledig till 100% jobb efter ledigheten eller ska man ta det successivt?
Hur tänker ni? Jag är förvirrad ;)
1. Förra graviditeten så var jag sjukskriven deltid pga foglossning, denna graviditet så kommer jag fortfarande vara föräldraledig. Kom ihåg att även om arbetsgivare och ev. läkare rekommenderar dig att vara hemma så kan fk vara bråkiga. Om du går hem/ansöker ledighet innan du kan få föräldrapenning alt. fk har godkänt sjukpenning/gravipenning så ska du vara bered på att pengarna från fk kan utebli eller bli försenat. Ha en buffert redo! Fk har rätt så hårda regler kring ersättning och graviditeter...
2 Vi bor på landet och går mycket i hästhagarna och skogen. Vi har en emmaljunga med fasta stora lufthjul. Den har vairit toppen! Nu behöver vi dock en syskonvagn så vår jakt börjar om igen
3. Hur mycket ska pappan vara föräldraledig? Ska ni vara föräldralediga samtidigt? Hur ser ekonomin ut? Måste ni ha full ersättning så har ni bara råd att vara hemma 13 månader sammanlagt. Har ni råd så kan ni spara dagar med ersättning och vara hemma längre.
Vi har varit hemma samtidigt, sen är jag hemma 1,5 år själv innan pappa är hemma samtidigt som mig igen för slutet av graviditeten och tvåans första månader. När tvåan är 3-4 månader så kommer pappa börja jobba igen och jag är hemma tills tvåan är 1,5-2 år. Sedan har vi sparat lite dagar och pengar så vi inte behöver jobba heltid direkt.
Det är oerhört värdefullt att vara hemma samtidigt en längre tid :) Men det tar på sparpengarna.
4 Jag heltidsammade tills sonen var ca 3 månader, sedan började han äta lite smakportioner ( han var väldigt stor och välutvecklad så det behövdes) sedan ammade jag mindre och mindre tills han var 10 månader då slutade vi helt.
5. Har man råd så är det bästa att sakta gå upp i tid. Men det handlar ju om hur gammalt barnet är. Att låta en ettåring gå från heltid hemma till 9h om dagen på dagis känns ju inte bra. Men är barnet 3-4 när man börjar jobba så orkar barnet mer.