Inlägg från: Minerva |Visa alla inlägg
  • Minerva

BF juli 2016

TessLiihten skrev 2015-11-29 07:16:47 följande:

I torsdags så åkte jag in akut på gynakuten för jag hade så otroligt ont i höger sida vid äggledaren.

De tog blodprov, gjorde ultraljud och så.
    I livmodern såg dem en hinnsäck som motsvarade v 4-5. Och på höger sida såg dom vätska vid höger äggledare.

blodprovet visade att jag hade hcg på 4000. vilket dom tyckte var högt, så det blev en akut operation för att se så dt inte var utomkvedes. Det visade sig att det var en cysta som hade spruckit och jag hade 1 (!) liter vätska i buken.

Jag är fortfarande gravid. Ska till barnmorskan den 2 för att se så graviditeten växt som den ska. Vilket jag tror.

Men annars kan det vara missfall. men jag känner på mig att det är normalt.

Ska göra ett nytt blodprov imorgon på vc för att se hur högt hcg:et ligger på.

Såg ditt inlägg av en slump, och ville bara berätta att jag råkade ut för exakt samma sak i vecka 5-6. Akutop för misstänkt utomkveds som visade sig vara brusten cysta. Jag hade också väldigt högt hcg. Jag är i vecka 12 nu och såg en väldigt sprallig bebis förra veckan på ultraljudet, så allt är än så länge bra.

Håller tummarna att det går bra för dig också! Lita på din magkänsla, jag hade också känslan hela tiden att allt var normalt. Krya på dig och hoppas du läker fort, vet hur ont det gör efter op.
  • Minerva
    TessLiihten skrev 2015-11-30 09:35:51 följande:
    Ja det var verkligen traumatiskt. Nu väntar jag på att det ska bli onsdag så att jag kan få göra ultraljudet för att se så bebis växt som den ska.

Var inte lämnade ytterligare ett hcg-blodprov idag. Men får inte svar på det förrän imorgon tror jag. Dem skickade det till Lund eftersom det var en remiss där ifrån. Så dom analyserar inte det på vc själva.

Ja jag litar på min magkänsla. Vill bara att dagarna ska gå. Hur mycket hade du i hcg, kommer du ihåg det?
    Förstår det, vi var ledsna ett par veckor efteråt fast att allt såg bra ut, blev nog ganska chockade båda två. Ville också bara att dagarna skulle gå. Har du mycket ont nu efter operationen?

Okej, hoppas på bra provsvar! Opererades du i Lund?

Jag minns inte exakt men tror de sa något om 2500 kvällen jag kom in akut, vilket var mycket för den veckan jag var i sa dom. Sedan 1,5 dygn senare tog de prover igen på avdelningen och då hade det dubblats, senare den dagen såg de också hinnsäck + gulesäck i livmodern (de hittade inget i livmodern dagen jag kom in akut, så de var ganska säkra på utomkveds då). Den lättnaden!
  • Minerva
    TessLiihten skrev 2015-11-30 10:33:10 följande:

Ja jag har jätteont. Jag går som om jag skitit på mig. (Förlåt ordvalet).
    Ja jag opererades i Lund.

Jag hade hcg på 4000. Tog nytt hcg idag, så jag får se vad det visar. De tär ju 4 dagar sedan dom tog det sist. Men då måste det ju ha stigit. Jag hoppas att allt är okej. Jag vill bara att dagarna ska gå.

Dom hittade en hinnsäck på mig i livmodern, då jag kom in, men de såg också en massa vätska i buken.

Men de misstänkte utomkveds just pga vätskan som var där. Men de såg ändå en hinnsäck i livmodern. Och eftersom mina test inte minskat i styrka utan snarare stäkts, så är jag optimistisk.

Men nu är jag sjukskriven en vecka. Så jag har ju all tid i världen att fundera på detta, vilket inte alltid är bra. Men jag ska begära en längre sjukskrivning då jag har ett ganska tufft bagage med 1 prematur, 6 missfall och en dotter som föddes med urakut kejsarsnitt pga moderkaksavlossning. Moderkakan hade lossnat hemma på dottern.

Med sonen låg jag inne pga allvarlig havandeskapsförgiftning. Kvällen då han föddes så slutade jag andas i 12 minuter, och de körde in mig på urakut kejsarsnitt och ut kom en liten pojke på 670 gram och 30,8 cm kort. Moderkakan hade lossnat. Han kom ut i hela hinnor. Han är född i v 24+6.

Så jag har mycket i bagaget.

Oj vad du har haft det tufft! Förstår verkligen om du är extra orolig över detta. Jag var också hemma en vecka och håller med dig, väldigt mycket tid över till att fundera. Jag gick också som om jag skitit på mig, ganska länge. Gjorde verkligen jätteont, överallt kändes det som. Axlar, revben, mage, själ...

Jag opererades också i Lund, liten värld :) Ja, det borde ha stigit, och det är ju ett väldigt gott tecken att dina test ökar! Tror absolut på att det har stigit som det ska. Har du haft några blödningar?

Känner verkligen med dig ska du veta, ovissheten är det värsta!  
  • Minerva
    TessLiihten skrev 2015-11-30 17:22:29 följande:

UPPDATERING!

Fick precis svar angående blodprovet. Det har stigit som förväntat så dom tar det som en normal graviditet!

Tjoho grattis! Så skönt!

Lycka till nu!
Svar på tråden BF juli 2016