Inlägg från: Saltvatten |Visa alla inlägg
  • Saltvatten

BF juli 2016

Hej på er Glad

Hoppar också in här efter att ha plussat idag, ca BIM-4 så det var ett svagt men tydligt streck. Jag är 35 år och har en dotter som snart fyller 9 månader så detta blir andra barnet om allt går bra den här gången. Har tre missfall i bagaget, varav två stycken de senaste 4 månaderna bakåt, men försöker hoppas och tänka positiva tankar.
    BF isf blir runt 26-27 juli Hjärta

Känner ni andra av några symptom ännu?

Jag är sjuuukt hungrig på allt och stundtals absolut inget Tungan ute Sitter just nu har ett vansinnigt sug efter chicken nuggets med sweet chilisås till Skrattande

• Saltvatten
    Pingla88 skrev 2015-11-16 00:37:38 följande:

Vet ni hur långt innan bim man kan testa med rfsu "testa tidigt" ?

Jag märker mer o mer symptom för att jag ska vara gravid men tro de är lite tidigt än för vanligt grav.test 7 dagar kvar tills mens ska komma isåfall.. (men hoppas den håller sig borta, hehe)

Har för mig att med RFSU kan man testa 4 dagar före BIM. Det är sällan någon ide att testa tidigare. Men det är svårt att hålla sigTungan ute
    Jag testade 7 dagar före och fick förstås negativt (visste jag ju egentligen men kunde som sagt inte låta bli) och testade på nytt igår (BIM-4) och fick då positivt om än svagt.

Testade nu på morgonen digitalt och fick ett solklart GRAVIDGlad
  • Saltvatten
    fastfrusen skrev 2015-11-20 11:00:23 följande:
    Ja roligt! :) Mitt är också på morgonen, i Lund. Visste inte att man kunde se hjärtat slå så tidigt! Första barnet för oss :)

Jag är mest orolig för att de inte kan se något i livmodern, vill inte ha ett nytt x. Sen är jag väldigt osäker på om fostret verkligen lever, känns som att det inte kommer gå vägen. Jättemärklig känsla och jag antar att man inte kan lita på den, men ja, tycker inte jag har några symtom. Men den absolut viktigaste är att de kan se något i livmodern så jag slipper bli av med andra äggledaren!
    Samma här, känner inte heller av jättemycket symptom. Lite lätt illamående ibland. Molvärk i magen. Lätt yrsel men rätt sällan. Äter för ett helt kompani dock Skrattande Köper kakor till mina kollegor, fast äter nog flest själv.

Men kräks inte (gjorde jag förvisso inte en enda gång under senaste graviditeten heller) och ingen direkt ömhet i brösten, möjligtvis att de blivit lite fylligare men inget uppseendeväckande precis.

Har några missfall med mig så jag är rädd för ännu ett. Hade hellre velat må riktigt dåligt och haft rejäla symptom så jag hade känt mig lite mer säker.
    Men fick iaf tid för ett tidigt VUL i slutet av nästa vecka när jag isf gått in i v 6.
  • Saltvatten
    Pingla88 skrev 2015-11-20 23:12:14 följande:

Jag har inte plussat än , beräknad mens på måndag 26/11 . Har ett barn, så jag känner igen symtomerna :)

Min fråga nu ska jag testa cb digital i morgon är (bim-2 då) eller vänta tills måndag morgon?

Är ju så nyfiken :D hehe

Visst kan du testa imorgon. Skulle det vara negativt kan du ju testa igen på måndag :)
  • Saltvatten

Fy, denna molvärk är jobbig. Ibland gör det riktigt ont och jag blir orolig för ett nytt missfall. Och det gör ont på höger sida över äggledaren ungefär.

Ni som fått barn tidigare - tycker ni att ni känner av molvärken mycket mer nu än första graviditeten?

• Saltvatten

Jaha, om två dagar går jag in i v 6 och än så länge inget missfall. Kan inte riktigt koppla av ännu men det har gått längre än de senaste två gångerna iaf. Önskar att jag kunde känna lite mer symptom. Har väldigt lite illamående än så länge men däremot en del molvärk vilket stundtals gör mig orolig.
    Har ett tidigt VUL inbokat på fredag, känns pirrigt och vill bara att tiden dit ska gå fort.

Äter dock gärna och mycket! Har sug efter chicken nuggets doppade i sweetchilisås (ogillar i vanliga fall kryddad mat, saltar knappt ens makaronerna). Korv stroganoff är också ett sug jag har *L*

Vad känner ni andra för symptom än så länge?

• Saltvatten

Förra gången berättade vi efter första tidiga VUL:et i v 7 eller 8. Vi skulle åka iväg precis efter den läkartiden på semester så vi skickade helt enkelt en semesterhälsning till alla på Facebook från "familjen" med en bild på ärtan i magen Glad

Den här gången ska vi berätta på julafton, kommer då vara i v10. Funderar på att leta upp en tröja till lilltösen där det står STORASYSTER på så får alla tänka till själva Skrattande

• Saltvatten

Fick komma på tidigt VUL i dag, mest för att läkaren bara ville kolla så detta inte var något utomkveds (eftersom jag haft lite ont över äggledaren) och dels för att jag efter några timmars stående arbete i dag fick ont och mådde dåligt.

Är ju dock bara på dag 4+6 i dag så han sa direkt att han inte kommer kunna se så mycket. Men där syntes en helt normal hinnsäck och min hinna var tjock och fin som den ska så han tyckte allt såg bra ut så här långt av det lilla man faktiskt kan se.

Nytt VUL om ca 2 veckor, känns som en evighet.

Har dock börjat känna av illamåendet lite mer i dag. Kunde bara peta i mig ytterst lite på lunchen. Dessutom såå trött, får inte gjort nåt vettigt på jobbet känns det som.

Men i eftermiddag ska vi en tur till Gekås och handla så jag ska försöka dra med maken till babyavdelningen Skrattande Vi har ju rätt mycket nu från tösen men ska kolla´efter en gravidkudde att ha i sängen, saknade det sist så ser jag en så passar jag nog på. Och ska titta vad de har för mammakläder också, brukar vara väldigt dåligt utbud på det men kanske kan man hitta nåt.

• Saltvatten
    framtiden skrev 2015-11-25 19:11:43 följande:
     Får jag fråga varöfr du får göra tidigt vul, har du bett om de? 
    jag har ett missfall bakom mig sen i somras också och skulle verkligen vilja göra ett VUL men de går inte med på de här :(
    Jag har också gjort tidigt VUL och för min del är det för att jag haft några missfall bakom mig + 1 MA. Jag går på en privat gynmottagning och de är villiga att hjälpa mig med tidiga VUL. MVC däremot gör det inte.
  • Saltvatten
    Mymlann skrev 2015-11-25 18:32:18 följande:

Hoppar in här, har bf 25/7, tredje barnet...missfall i somras så jag hoppas allt går vägen nu, idag visade clearblue digital 3+ så jag är försiktigt optimisk

Haft väldigt lite symtom och varit nojig men eftersom hcg verkar stiga så tänker jag vara glad nu.

Fått tid till BM 4/12 och tidigt vul 7/12 så nu är det bara att hoppas att kotten stannar kvar och vi får stanna här

Samma här, har MF och MA sen tidigare så jag håller på tummen för varje dag som går framåt. Har inte heller jättemycket symptom, hade hellre velat vara rejält illamående för att få någon slags försäkran på graviditeten. Inga ömma bröst direkt heller.

Har också BM-tid den 4/12, VUL den 7/12 och BF den 26/7 Skrattande Vi får hålla tummarna åt varandra. Det är ju inte såå långt tills VUL:et egentligen men det känns som en månad ungefär.
  • Saltvatten

Varnar för ett lite intimt inlägg!!

Är det någon mer som har fått en totalt knasig mage/tarm?

Har känt av att magen varit uppsvälld och mkt luft men nu vaknade jag i soffan av att det kändes som att tarmarna vred sig runt varandra! ???? Gjorde enormt ont, gick dubbelvikt t toaletten rädd för att svimma om det blev värre. Smärtan strålade rakt ner t vänster ungefär över äggledaren.

Sen så kändes det som att magen skulle vända sig ut och in i nåt magsjukeliknande utbrott! Men det hände inget. Tarmarna krampade precis som så men betedde sig som om de vore förstoppade först. Efter flera krampomgångar så tror jag nu att magen lugnat sig lite. Men så j**la ont det gjorde.

Nån mer vars mage är totalt knas?

Borde jag vara orolig för hur detta påverkar fostret? Är i v 6.

• Saltvatten

Fy, känner mig verkligen som en urkass mamma just nu!

Vår dotter på 9 månader håller på att få tänder så det står härliga till, tre har kikat fram och det känns som att en till snart är på väg. Så klart inte konstigt att hon sover dåligt och då blir hon förstås även kinkig på dagarna (som vi alla blir).

Men just nu är min toleransnivå inte helt i topp. Är sååå trött (höll bokstavligen talat på att somna på ett möte idag, kom helt plötsligt på mig med att blunda och kände hur huvudet kanade lite framåt..oerhört pinsamt Skäms), mår illa och har en liten gnagande oro i bakhuvudet från och till och särskilt när jag känner hur det sticker/spänner/molar/drar i nedre delen av magen, rädd för att det ska bli nytt missfall.

Min dotter satt i barnstolen och jag försökte mata henne med gröt, men hon tyckte det var roligare att ta skeden och försöka skvätta gröt över hela vardagsrummet, hon stack hellre ner handen i skeden och sen slickade av gröten från fingrarna. Försökte allt för att få henne att äta duktigt men antingen var det kasta mat eller så knep hon ihop munnen och vände sig bort...för en sekund ville jag verkligen bara ta grötskålen och gå ut och kasta den i marken från balkongen i ren trötthet.
    Fy känner mig just nu bara som en trött och dålig mamma!

Min man ställer upp till 100% dock och trots att han haft henne hemma hela dagen och hon varit på dåligt humör så tog han ändå med henne i vagnen nu så jag skulle få egentid Hjärta

Nån mer av er här inne med barn sen tidigare som också känner er trötta och inte orkar försöka vara den "perfekta" föräldern just nu?

• Saltvatten

Fick mig dock ett litet leende idag vad det gäller mäns praktiska tänkande. Jag och maken planerade en liten semesterresa några dagar nästa år i augusti. Det är förvisso inrikes men det är en enkel sträcka på ca 60 mil som tar några timmar.

Har BF den 27/7 och vi sa att vi ska tidigarelägga resan och åka innan. Frågade maken när han ville åka och han föreslog väldigt optimistiskt "hmm, kanske strax efter midsommar!". Fick då påminna honom om att BF då bara är ca 1 månad eller kortare därefter + höggravid i sommarvärmen= lite osäker komboTungan ute

• Saltvatten

Är så där lagom glad på mitt MVC just nu. Ringde dit i måndags och bad att få Lergigan utskrivet för illamåendet (testade Postafen förra graviditeten och det funkade knappt nåt alls). Bm jag pratade med sa då "vi har en läkare här idag så det ordnar vi". Sen sent på EM ringer hon upp igen och meddelar att hon visst tagit fel och att läkaren inte alls var där men om jag kunde stå ut till onsdag så skulle de ordna det då.

Väntade på att de skulle höra av sig, ingen ringde. Så efter jobbet körde jag förbi MVC för att fråga om de fixat receptet (de hade stängt telefontiden då). Och då var mottagningen helt stängd! ????

Så hon hade ju tydligen ingen koll på något alls, får väl hoppas att jag inte får den virrpannan som bm där uppe. Irriterad ringde jag gynmottagningen på sjukhuset och bad dem ordna receptet, fick tala med en sur sköterska som lite snäsigt sa "jaha, vecka 7 och du mår SÅ dåligt redan, det är väl lite tidigt?". Ehhh jag ber väl inte om Lergigan för skoj skull? Vad tror hon, att jag kommer sälja tabletterna på svarta marknaden ?????

Nåja, en läkare skulle ringa mig strax före kl 16. Ingen ringde. Stod och hade precis tagit ur tösen ur bilbarnstolen runt 16.30 när det ringde hela tre ynka signaler så när jag väl fiskat upp telefonen hade de lagt på. Ringde upp dem så snart jag kom in i lägenheten Max 3-5 min senare men fick då besked från växeltelefonisten att nu var mottagningen stängd för dagen!?

En icke gravid person hade antagligen tagit detta med ro men mina hormoner reste verkligen ragg just då mot hela svenska gynsjukvården! Så ytterligare en natt m illamående och kommande dag på jobbet m illamående.

• Saltvatten
    moja skrev 2015-12-03 21:34:07 följande:

Kunde inte sova inatt, vi hade så varmt i rummet, mina ben kliade och jag hade myrkryp i benen....slutade med att jag sov i soffan där det var svalare. Pratade med min mamma om det, hon har också haft myrkryp i benen när hon varit gravid...kul om det håller på så hela graviditeten :(

Någon som varit med om liknande? :)

Det hade jag under förra graviditeten från ca halva sista tiden. Fick främst på kvällarna och låg och vred mig i soffan, visste inte hur jag skulle ha benen, kunde helt enkelt inte ligga still!

Mitt satt i tror jag i stort sett resten av graviditeten. Sa det t min bm men hon sa bara att det är att gilla läget.
  • Saltvatten

Vad har ni för cravings så här långt?

Jag är i v 7 (6+1) och har just inget som jag verkligen måste ha. Dricker dock gärna Apelsinjuice (helst Brämhults) och småäter en del under dagarna.

• Saltvatten

Vi ska också berätta på julafton Glad Hittade en länk till hur man kan göra en egen sån tröja som vi nog ska testa: emilysliv.se/diy-storasyster-troja/

Sen ger jag gärna ett tips för er som liksom jag lätt får kramper i vaderna, ät 1-2 matskedar med vanlig påläggskaviar och även gärna en bit banan. Det låter som fuffensknep men det hjälper faktiskt riktigt bra när man känner att kramperna snart kommer smygande. Det är rikligt med salter i kaviar som är toppen för att motverka kramp.

Och tänk på att hålla järnnivån uppe. Mycket järnrik mat och drick gärna apelsinjuice (tänk bara på att välja en med hög frukthalt) till maten + frossa i apelsiner. Apelsin hjälper kroppen att ta upp järnet bättre.

• Saltvatten
    Tomtemor skrev 2015-12-28 19:58:06 följande:
    13 (12+1) idag.
    Skulle försöka lyssna idag också men då hittade jag inte det.. Håller tummarna för att "han" bara gömde sig :)

Skriver han för vi tror att det är en lillebror :)
    Om det CB:s du har så tänk på att de rekommenderar den först från v 16. Detta är antagligen eftersom det är svårt att hitta hjärtljuden så pass tidigt med den (den är ju inte riktigt lika tekniskt avancerad som de som de använder på mvc).

Så var inte orolig om du nu inte hör hjärtljuden med den.
Svar på tråden BF juli 2016