Inlägg från: Line9 |Visa alla inlägg
  • Line9

BF juli 2016

Hej, jag plussade för ca en vecka sedan så jag är gärna med i här :) Jag är i vecka 5 (4+3). Detta blir vårt första barn och jag har bf 30 juli.
    Har inte känt av några symptom alls förutom en starkare hungerkänsla än så länge så jag längtar efter att känna av mer att jag är gravid.

• Line9

Behöver lite råd av er kloka människor. Jag ringde och bokade tid för inskrivning hos barnmorskan idag men jag fick inte tid förens den 7 januari. Då är jag i vecka 11-12 beroende på hur man räknar. Är inte det väldigt sent?
    Vi vill göra kub-test och det gör man ju i vecka 11-12. Tänk om det är för sent att boka in det då, eller om jag är längre gången än jag vet om.
    Hur skulle ni ha gjort?
    Är i vecka 5 nu.

• Line9
    Idalova skrev 2015-11-23 19:41:13 följande:

Hej! Jag vill gärna va med här ???? bf 20/7. Detta är mitt 5:e barn. Håller tummarna att det går vägen. Plussade med clerblue digital men graviditetskollens tester är extremt svaga. Vågar man tro? Ömma bröst, mycket molvärk och illamående på kvällen.

Hej, jag plussade också med clearblue. Testade med veckoindikator (2st) tog sen ett billigare test och det visade bara ett svagt svagt streck så de dyrare testen från clearblue tycker jag verkar vara mycket mer pålitliga :)
  • Line9
    hangonasec skrev 2015-11-23 20:26:16 följande:

Blodprovet ska lämnas i v 10 så boka om

Okej tack. Då ska jag ringa och ändra :)
  • Line9
    Bjoork skrev 2015-11-23 20:48:04 följande:

Blodprovet kan lämnas efter graviditetsvecka 9 och undersökningen med ultraljud ska göras i vecka 11-14. / information från 1177

Så behöver inte vara försent, blodprovet tas 1 vecka innan ultraljudet, så får man svaret på det samtidigt man gör ultraljudet. :)

Okej, tack för info :)
    Jag tror jag ska prova att ringa och ändra datum om det går. Både för att vara på den säkra sidan och för att jag vill dit nu på en gång och ställa 100 frågor om allt möjligt :)
  • Line9
    Idalova skrev 2015-11-23 22:25:23 följande:
    Jag testade den 18/11 och fick gravid 1-2. Sista mens första dag va 15/10. Kan det stämma? Nojjar ihjäl mig eftersom graviditetskollens tester visar supersvagt! :-/
    Jag testade också den 18/11 och då stod det 1-2 men dagen efter när jag testade igen stod det 2-3.
    Jag hade sista mensens första dag den 21/10 och jag är i vecka 5 :) du borde väl vara i vecka 6 då eller räknar jag fel då? Haha jag är inte så bra på att räkna ut veckor :)
  • Line9
    Anonym (Ettan) skrev 2015-11-24 18:35:22 följande:

Skurat huset från golv till tak nästan. Vill inte ha magsjuka nu när vi äntligen fått ett plus.

Beräknad bf är den 27 juli om jag räknat rätt. Ska till bm den 16 dec på inskrivning.

Berättade för våra föräldrar i helgen ganska direkt när vi fick ett plus för att ha deras stöd om något skulle hända. Eller som man kan fråga om lite råd eller efter erfarenheter.

Min pappa var nog den som blev gladast. Lite oväntat, men kul :)

Har ni berättat för någon? När tänker ni berätta?

Jag har också börjat städa huset så allt ska kännas rent och fräscht.

Jag är i vecka 5 nu och vi tänkte berätta för familjerna på julafton när alla är samlade. Då kommer jag vara i vecka 9 eller 10. Men det är så svårt att hålla tyst. Vill berätta för alla nu på en gång.
  • Line9

Alltså denna hunger är inte att leka med. Magen kurrar ständigt och den har inte kurrat på flera år. Har inget illamående hittills :D

Har ni börjat smörja in magen än? Vad ska/smörjer ni med?

• Line9
    Saltvatten skrev 2015-11-28 22:13:30 följande:

Varnar för ett lite intimt inlägg!!

Är det någon mer som har fått en totalt knasig mage/tarm?

Har känt av att magen varit uppsvälld och mkt luft men nu vaknade jag i soffan av att det kändes som att tarmarna vred sig runt varandra! ???? Gjorde enormt ont, gick dubbelvikt t toaletten rädd för att svimma om det blev värre. Smärtan strålade rakt ner t vänster ungefär över äggledaren.

Sen så kändes det som att magen skulle vända sig ut och in i nåt magsjukeliknande utbrott! Men det hände inget. Tarmarna krampade precis som så men betedde sig som om de vore förstoppade först. Efter flera krampomgångar så tror jag nu att magen lugnat sig lite. Men så j**la ont det gjorde.

Nån mer vars mage är totalt knas?

Borde jag vara orolig för hur detta påverkar fostret? Är i v 6.

Min mage är också annorlunda nu än innan. Vissa dagar får jag springa på toa 4-5 gånger och vissa dagar är jag nästan förstoppad. Jag har en kronisk tarmsjukdom så det kan va den som reagerar på hormoner men är inte säker. Hoppas det lugnar ner sig snart när kroppen vant sig med alla nya hormoner.
  • Line9

Jag måste sjukskriva mig, jag jobbar kvällar och mornar då jag är som mest illamående och yr. Men vart vänder man sig?
    Jag har en läkare på mag och tarmmottagningen för min magsjukdom men till henne kan jag väl knappast vända mig? Ringer man hälsocentralen även fast man inte har någon läkare där?
    Tacksam för svar :)

• Line9

Idag fick jag tag i min hälsocentral för att boka en läkartid för att ev bli sjukskriven. Men sjuksköterskan i telefon sa att man inte kan bli sjukskriven i vecka 7 pga illamående. Det skulle inte försäkringskassan godta? Är det sant?

• Line9
    Moorii skrev 2015-12-10 09:47:29 följande:
    Det beror nog på. Vet att om man har den sjukdomen då man är sängliggande pga illamående och kräkningar hela graviditeten så blir man sjukskriven. I annat fall är det nog från fall till fall och beroende på vem du pratar med. Tror tyvärr också det kan bli svårt :/ men skadar ju inte att försöka såklart!
    Okej tack för svar :) jag hoppas på det bästa.
  • Line9
    fastfrusen skrev 2016-01-11 11:01:08 följande:

Har ni förresten skaffat någon gravidförsäkring ännu?

Jag har tecknat Trygg Hansa gravidförsäkring extra för 1195 kr och Folksams gravidförsäkring som är gratis.
    Trygg Hansa hade enligt mig bäst skydd men Folksams gäller redan från vecka 10 för mig ( trygg Hansas från vecka 22). Bättre med 2 än 1 tänkte jag :)
  • Line9

Idag var vi på kub och såg lilla bebisen :) Hen låg och sov så vi fick väcka hen för att kunna mäta. Så skönt att se att det är en bebis därinne och att den mådde bra <3 Vi fick låg risk så det var en plus i kanten, 1:20000.

Vi ska få göra två extra ultraljud i veckan 28 och 35 för att se att bebis växer och mår bra inför förlossningen. Känns jättebra i hela kroppen nu.

• Line9
    Rhia skrev 2016-01-16 20:29:52 följande:

Hej allihopa! Vad glad jag är att ha hittat den här gruppen! Glad Jag är i vecka 15+5. Finns det någon i närheten av Gävle eller Sandviken?

Jag bor i Uppsala men är mycket i Gävle :)
Svar på tråden BF juli 2016