Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

BF juli 2016

Hej

Grattis alla blivande mammor!

Jag skulle också vilja vara med. Är gravid i v 5 eller 6. Har en dotter som är 7 år och en dotter som är 10 månader så detta blir nästan en pseudotvilling till henne spännande!

Eftersom jag har fyra missfall i bagaget är jag fortfarande lite försiktig och vågar knappt tro det.

• Royalle
    Bjoork skrev 2015-11-19 12:54:29 följande:

Jag bokade direkt när jag plussade, tidigt. Iofs för att få ett VUL för att fastanställa graviditetens längd och efterkontroll efter att sonen föddes i september 2015. Men ring du! :)

Oj! Jag som tycker att mina kommer tätt
  • Royalle

Hur mår ni alla? Jag har börjat må illa och kaffet smakar sunk. Det jobbigaste just nu är att amma då mina bröstvårtor är jätte ömma.

• Royalle

Hej hur går det för er alla? Jag har verkligen börjat må illa och känner att magen är svullen när jag böjer mig framåt. Tror att jag är i typ v 7 men vet inte riktigt... Har iallafall avslöjat för äldsta dottern att hon blir storasyster igen och hon blev lite glad men tyckte att det faktiskt räcker sen

• Royalle
    Idalova skrev 2015-11-28 00:08:41 följande:

Jag får tyvärr lämna tråden då jag fick missfall igår ???? Stort lycka till, till er allihopa ?

Fy vad tråkigt. Jag vet precis hur det känns, har själv haft fyra missfall. Styrkekram till er!
  • Royalle
    Saltvatten skrev 2015-11-28 22:13:30 följande:

Varnar för ett lite intimt inlägg!!

Är det någon mer som har fått en totalt knasig mage/tarm?

Har känt av att magen varit uppsvälld och mkt luft men nu vaknade jag i soffan av att det kändes som att tarmarna vred sig runt varandra! ???? Gjorde enormt ont, gick dubbelvikt t toaletten rädd för att svimma om det blev värre. Smärtan strålade rakt ner t vänster ungefär över äggledaren.

Sen så kändes det som att magen skulle vända sig ut och in i nåt magsjukeliknande utbrott! Men det hände inget. Tarmarna krampade precis som så men betedde sig som om de vore förstoppade först. Efter flera krampomgångar så tror jag nu att magen lugnat sig lite. Men så j**la ont det gjorde.

Nån mer vars mage är totalt knas?

Borde jag vara orolig för hur detta påverkar fostret? Är i v 6.

Låter som när jag haft typ tarmvred. Försök dricka mycket och ät inte sånt som stillar magen eller ger gaser. Det funkar för mig iallafall.
  • Royalle
    Saltvatten skrev 2015-12-01 17:52:06 följande:

Fy, känner mig verkligen som en urkass mamma just nu!

Vår dotter på 9 månader håller på att få tänder så det står härliga till, tre har kikat fram och det känns som att en till snart är på väg. Så klart inte konstigt att hon sover dåligt och då blir hon förstås även kinkig på dagarna (som vi alla blir).

Men just nu är min toleransnivå inte helt i topp. Är sååå trött (höll bokstavligen talat på att somna på ett möte idag, kom helt plötsligt på mig med att blunda och kände hur huvudet kanade lite framåt..oerhört pinsamt ), mår illa och har en liten gnagande oro i bakhuvudet från och till och särskilt när jag känner hur det sticker/spänner/molar/drar i nedre delen av magen, rädd för att det ska bli nytt missfall.

Min dotter satt i barnstolen och jag försökte mata henne med gröt, men hon tyckte det var roligare att ta skeden och försöka skvätta gröt över hela vardagsrummet, hon stack hellre ner handen i skeden och sen slickade av gröten från fingrarna. Försökte allt för att få henne att äta duktigt men antingen var det kasta mat eller så knep hon ihop munnen och vände sig bort...för en sekund ville jag verkligen bara ta grötskålen och gå ut och kasta den i marken från balkongen i ren trötthet.

Fy känner mig just nu bara som en trött och dålig mamma!

Min man ställer upp till 100% dock och trots att han haft henne hemma hela dagen och hon varit på dåligt humör så tog han ändå med henne i vagnen nu så jag skulle få egentid

Nån mer av er här inne med barn sen tidigare som också känner er trötta och inte orkar försöka vara den "perfekta" föräldern just nu?

Har en på 10 månader som är i värsta trotsåldern och en på 8 år som är en riktig ängel och hjälper mig när hon kan <3 Och jag förstår dig precis!
  • Royalle
    Anonym (Carro) skrev 2015-12-02 21:52:42 följande:
    Skoj vilken klinik gjorde du ditt ivf på?
    Vad menar du? Jag gjorde IVF på min 8 åring, men inte de andra. Hon gjordes i gbg på carlanderska.
  • Royalle
    Anonym (Ettan) skrev 2015-12-10 17:30:53 följande:

Jag har funderat på det här med mat och då framför allt middagar. Jag har lite svårt att komma på vad vi ska äta. Saker jag tidigare tyckt vart gott är inte det längre. när det inte är gott så är det ännu svårare att pilla i sig så man inte får blodsockerfall med yrsel och illamående som följd (plus uselt humör som min stackars man får stå ut med...) Så jag skulle vilja ha lite tips. 

Vissa saker har ifs blivit väldigt mycket godare också. Som apelsiner ex, men det kan man ju inte leva enbart på :P

Precis som med mina andra graviditeter klarar jag inte av griskött. Blodig nöt, älggryta, lamm och kyckling är inga problem. Bäst funkar fisk och grönsaker, framförallt sushi. Den trollar bort illamåendet också. Förmodligen pga ingefäran och sojan.

Annars dricker jag kolsyrad dryck mot illamåendet och äter konstant, gärna äpplen och annan frukt.

Jag kan inte alls få i mig söta kakor, bakelser, tårta eller vanligt sött godis. Lakrits ska det vara, och chips. Man är lite konstig när man är gravid...
  • Royalle
    elevit skrev 2015-12-13 09:26:45 följande:

Hej allihopa! Hoppas det är ok att jag hoppar in?

Jag är gravid, BF juli 6. Tvillingar :) Första graviditeten.

Bor just nu I sydney med min pojkvän men flyttar hem till Scotland i Februari. Jag bodde i stockholm till jag vara 23 år.

Tänkte jag skulle gå med i en Svensk grupp då jag inte riktigt litar på allt tokigt som sägs utomlands ;)

Har mått väldigt illa det senatse veckorna, inte kräkts så mycket tack och lov men illamåendet ligger och pyr mest hela dagarna. Att äta går toppen, men har märkt att det ändrats en del i mina ätvanor, ny mat osv. Här säger dom att man absolut inte ska äta rå fisk, som sushi ex. Inte glass som varit smält och sedan fryst in igen och såklart inget rött kött. Rött kött kommer bli svårt att hålla mig ifrån, tidigare skulle jag aldrig äta en stek "well done" :/ haha ;)

Kom gärna med tips till mig som era svenska barnmorskor har sagt =)

Jag har haft två ultraljud hitills, allt ser fint ut och båda hjärtan slår friskt!

Kram

Jag äter sushi, men bara om jag vet att den är ok gjord. Oftast gör jag egen.

Jag tänker att det är olika i länderna eftersom det oftast beror på utsläpp och gifter och då gäller ju inte samma överallt. Här rekommenderar man att inte äta fisk från Östersjön eller insjöar pga kvicksilver. Inga restriktioner på kött vad jag vet. Sen bör man undvika kallrökt mat, mögelostar och opastöriserad mjölk.
Svar på tråden BF juli 2016