Hur får jag barnet att sova själv?
Jag tycker man märker redan på bb vilken sort man får. Första ville vara nära, andra kunde ligga själv i baljan och tredje vill också vara nära.
Med första samsov jag i drygt 1,5 år. För att få henne att sova som bebis så fick hon ligga i sjal på dagarna och kunde klämma till med 3-4 timmar. På nätterna liggammade jag och hon somnade bredvid mig eller på mig. Då hon kräktes mycket så låg hon på en handduk och när hon somnade bredvid mig så drog jag handduken bort från mig när jag vaknade till och ville ha mer plats. På utsidan av sängen stod spjälsängen med ett ihoprullat täcke i skarven då vi har en Malmsäng. I vagnen vaknade hon nästan så snart den slutade rulla. Så lär dig amma i sjal och sätta bebisen i grodposition. Med min tös har jag både gått på zumba och kör med barnet i sjal. När hon blev äldre och tyngre använde jag Babybjörnen mer då det gick snabbare, om man skulle till tvättstugan eller så. Nu är hon snart 5 år och fortfarande väldigt kramig.
Andra barnet kunde lätt somna själv och är nu 2,5 år, hon kramas bara när hon vill.
Lillebror är nu 4 veckor och sover bäst nära eller där det är varmt och gott som i liggkorgen med fleecekläder. Har vi varit ute sover han gärna kvar där även om vi plockar av kläderna , men de ligger kvar under honom (overallen). För att kunna läggas ner efter amning behöver han däcka först, då sover han gott i flera timmar, men oftast sover han räv och tittar så fort man flyttar honom. Ibland fungerar det att flytta honom om man först lägger en filt om honom, så att det är lika varmt och gott där han läggs ner. Jag tror en del värmer en vetekudde och låter den värma upp sovplatsen. Annars har det fungerat att flytta honom med amningskudden, så han får ligga kvar mot den och sova. Så man får helt enkelt testa sig fram. Jag tycker det blivit lurigare sedan han är mer vaken.
Troligtvis blir han ett sjalbarn. Det har funkat bra de tre gånger vi har testat. Lillasyster blev vrålilsk när hon fick sjalen över huvudet, men han accepterar den och kan somna gott efter lite vaggning.