Mrs Was skrev 2015-11-03 21:51:35 följande:
Vi valde också att flytta hit efter 10 år i London. Minabarn var då 5 och 1.
För minstingen vart det inte några problem alls då jag ansökte dagisplats redan från London och hon började dagis 2 veckor wfter att vi landat i Sverige.
Med Min 5 åring däremot var det lite annorlunda. Hon fick ju också börja dagis, och i England gick hon ju redan i grade 1 och kunde läsa, skriva och matte osv.
Hon var MYCKET MYCKET understimulerad på dagis märkte jag. Även om hon nu tyckte om att få mer tid att leka, men jagmärkte ändå att hon klättrade på väggarna nästan. Nu ett år senare har hon börjat 6 års verksamhet. Hon är foryfarande Mycket understimulerad. jag har löst det genom att skriva ut worksheets, writing, reading, maths osv som hon får göra några ggr per vecka. Hon älskar det och brukar se fram emot dessa.
Vi har också skrivit upp barnen på Internationella engelska skolan som har fått super bra review och som har engeslktalande lärare som harengelska som modersmål. Hade även kollat in The british primary school som jag tror ligger i djurgården. Den skulle jag nog valt om de inte hade haft så hög avgift...
Intressant, all skolgång i Sverige ska vara avgiftsfri enligt lag. Även lundsberg och dyl är avgiftsfria (dock tar de mer än väl betalt för internat mm). Hur ser avgiften ut? Eller är det fritids/dagis?