Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Grande Rock skrev 2015-11-11 02:04:46 följande:

Då väntar jag på en lite mer specifik hänvisning nästa gång du loggar in.

Tack på förhand.

Du kan inte förvänta dig det av mig,då du bestämmer helt enkelt inte över mitt deltagande här i tråden.

Det är upp till mig att bestämma över det.

Men hursomhelst kommer jag från och med nu inte alls besvara dina inlägg här i tråden mer!

Hejdå med dig!
  • Anonym (M)
    Santine skrev 2015-11-11 00:49:17 följande:

Har aldrig i hela mitt liv hört talas om folk på jobbet som tar med sig mat från butiken och inte kan betala för det innan man slutar sitt pass...? Jag hade tyvärr som chef gjort likadant, mkt svinn i butiker och det e tråkigt när det e ens anställda som inte kan göra rätt för sig! Du hade väl aldrig accepterat att någon tagit med sig något ut och sen sagt till dig "jag betalar nästa gång jag kommer in"?

Jag håller med dig som sagt.
  • Anonym (M)
    Visitkort skrev 2015-11-02 14:09:14 följande:

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.

Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Anonym (M)
    Santine skrev 2015-11-11 09:51:10 följande:

Som sagt det e väldigt märkligt alltihopa, jag jobbar som butiksbiträde att ens göra en sådan sak och sen tro sig ha gjort rätt med att kunna gå och plocka på sig mat hem och stämpla in hur som helst och så får man höra att hon ska få så sjukt många betalande månadslöner för sitt uppförande e helt sjukt! Visst hon kommer aldrig kunna få jobba i någon butik igen (hoppas jag) men ändå?! Håller med, jag e lika mkt betalande kund som er andra kunder och tycker detta e helt absurt!

• Anonym (M)
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 08:17:04 följande:

Jag som betalande kund tycker det är fruktansvärt hur anställda kan bete sig så och slösa bort våra pengar. Dessutom med stöd från facket och kanske tom i arbetsdomstolen och kanske i lagen?

Det är jag som betalande kund som betalar lönen. Affärens enda inkomster, alltså alla inkomster, kommer från betalande kunder. Detsamma gäller för fackavgifter och nästan allt annat. Alla pengarna kommer från den betalande kunden.

Nu ska jag som betalande kund dessutom stå för 11 månadslöner + sociala avgifter och alla andra kostnader till en person som stulit mina pengar.

Att sådant här fusk får etablera sig och att det får fortgå med stöd från alla möjliga håll och finansieras helt och hållet av att man tar mera betalt av den betalande kunden, det är fruktansvärt.

Jag håller med dig om att det är fel att såna som ts kan slösa med våra pengar.

För att en affär ska kunna gå runt krävs det ju att det finns betalande kunder som gör att affärens inkomster är större än affärens omkostnader.
  • Anonym (M)
    Santine skrev 2015-11-11 09:14:41 följande:

Mycket märkligt faktiskt. Men ändå inte det märkligaste, det var ju att personen faktiskt trodde att hennes handlingar och uppförande var passande?

Ja,det märkligaste är ju att hon trodde att hennes handlingar och uppförande var passande.

Hennes arbetsgivare tvingas nu att i 11 månader framåt betala henne lön för detta.
  • Anonym (M)
    Anonym (moraliskt fel!) skrev 2015-11-11 12:49:34 följande:

Jag vet varför jag inte vill anställa... Stackars din arbetsgivare att dra en sån nitlott till medarbetare...

• Anonym (M)
    Anonym (ko) skrev 2015-11-11 18:42:38 följande:

Ja, din chef kan göra så och jag hade gjort det samma. Finns för många mesiga chefer. Säg upp dig själv och fundera över dina olagliga övertramp. Hoppas du lärt dig en läxa

• Anonym (M)
    Havet79 skrev 2015-11-11 18:57:25 följande:

Arbetsgivaren får väl skylla sig själv som inte har full koll på lagen. 

Bättre hade varit om ts hade varit noga med att fylla i tidrapporteringen rätt samt inte tagit med sig köttbiten hem utan att betala för den.
  • Anonym (M)
    Grande Rock skrev 2015-11-11 19:03:26 följande:

I min värld, såsom arbetsledare, anser jag det viktigare att jag håller koll på lagar och avtal än att mina medarbetare gör det. Jag har nämligen mycket mer att förlora på att inte ha det än vad arbetstagaren har.

Du och jag är som sagt färdigpratatade med varandra!

Jag är ej intresserad av att ta till mig av dina åsikter /det du försöker med att förklara för mig!

Hejdå som sagt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Micke) skrev 2015-11-11 19:04:58 följande:

haha lol

Ja vad ska man säga?
  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2015-11-11 19:07:45 följande:

Förmodligen inte med arbetsgivare som TS arbetsgivare heller!

Men hör det inte till ens skyldighet som arbetstagare att veta att om man är osäker hur tidsrapporteringen ska fyllas i rätt att då fråga?

Samt att veta att man inte tar med sig varor hem utan att veta att det är helt okej?
  • Anonym (M)
    Ragdoll83 skrev 2015-11-11 19:15:04 följande:

Moralen är väl inte att det är OK utan snarare att det är oerhört svårt för arbetsgivaren att juridiskt bevisa att det är snatteri eller stöld, eftersom att det brottsliga uppsåtet är svårt att styrka om arbetstagaren åberopar intention att betala dagarna därefter. Läs i tråden så hittar du flera domar med liknande fall som rör butiksanställda som tagit varor hem från butiken.

Tack!

Men jag behöver inte läsa mer om det!

Jag har gjort min bedömning att som arbetstagare och som arbetsgivare på en arbetsplats har man både skyldigheter och rättigheter mot varandra.

Inte för att vara den som upprepar mig för mycket här i tråden -men jag anser att TS borde ha bett om hjälp att fylla i tidrapporteringen rätt samt inte tagit med sig köttbiten hem utan att vara helt säker på att det var okej.
  • Anonym (M)
    Ragdoll83 skrev 2015-11-11 19:32:42 följande:

lugnt, jag tycker också det självklart men försökte bara att förklara juridiskt när det nu blev som det blev för henne.

Det är lugnt!
  • Anonym (M)
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 21:08:19 följande:

Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.

Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.

Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.

Så enkelt är det!

Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.

Arbetsgivaren är ju beroende av betalande kunder för att ha råd att betala ut lön till sina anställda, ha råd att köpa in varor,betala hyra för lokalen osv
  • Anonym (M)
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 21:08:19 följande:

Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.

Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.

Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.

Så enkelt är det!

Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.

Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?