Inlägg från: Grande Rock |Visa alla inlägg
  • Grande Rock

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Anonym (Facket) skrev 2015-11-04 13:14:41 följande:

Du har tur som har fått två månadslöner, Detta gjorde arbetsgivaren för att vara snäll.

Stöld och våld så blir du avskedad direkt!

Tur har inte med det hela att göra. Erbjudandet har uppkommit för att arbetsgivaren vill undvika att ärendet dras till arbetsdomstolen.
    Born to lose, live to win!
  • Grande Rock
    RosaSmurf skrev 2015-11-05 22:41:11 följande:
    Jo, videofilmer är ett starkt bevis.

De ovan har inget med ts fall att göra då ts har gjort mera fel mot sin arbetsgivare.
    Filmen lär väl enbart visa att köttbiten tagits hem, det är alla redan överens om.
    Hur menar du att filmen visar att TS inte hade för avsikt att betala efterföljande dag?
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-06 10:31:26 följande:
    Bevisbördan ligger både hos arbetsgivaren och den anställde.
    www.lag-avtal.se/tidningen/article3823139.ece

? Arbetsgivarna har samma bevisbörda som åklagare har i brottmål, säger Lars Gellner.

Men vad vet jag, jag har aldrig varit i AD. Hur styrker du ditt uttalande?
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-06 18:29:20 följande:
    Du vill alltså inte uppge något som styrker ditt påstående?
  • Grande Rock
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-11-07 22:47:16 följande:
    Det finns väl sätt att "försura hennes liv" som du uttrycker det, utan att direkt göra något som går att anmäla. Bara vara väääääldigt noga med att lunchrasten är 45 minuter och inte 47, sätta upp ett schema med hyfsat tråkiga tider och hävda att det är såhär hon måste infinna sig, vara lite petig med semestern och bara bevilja 4 veckor på sommaren, och då välja veckor utan att ts får de hon själv önskar osv. Inga av dessa saker är fel av en ag, men den anställde finner sig arbeta som ett hjon utan eget inflytande, vilket är nog så trist. Dessutom borde man kunna hålla extra koll på om hon tar hem någon vara med tanke på hennes historia.
    Allt det du säger är ok, om det är så AG behandlar alla. Särbehandling är aldrig ok.
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-10 19:26:45 följande:
    Generös med orden i vanlig ordning.
    Nå hur gick det, hittade du något som styrkte ditt uttalande om bevisbördan?
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:29:04 följande:
    Jag skulle vilja be dig att läsa igenom dina egna inlägg här i tråden ordentligt ;

Och därefter läsa igenom den artikel som du så fint har länkat till här i tråden.

Då kan förhoppningsvis även du dra den korrekta slutsatsen detta att rör sig om ett tvistemål där bevisbördan inte enbart ligger hos arbetsgivaren!
    Är det att du inte vill förklara vad jag ska se, eller är det kanske så att du inte kan förklara det?
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:52:09 följande:
    Snarare att du inte kan dra korrekta slutsatser av dina egna inlägg här i tråden samt heller inte klarar att dra korrekta slutsatser av det som står i artikeln du länkade till här i tråden .
    Men då kan väl du förklara det för mig?
    När det är så enkelt för dig och jag uppenbarligen inte klarar av det.
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:52:09 följande:
    Snarare att du inte kan dra korrekta slutsatser av dina egna inlägg här i tråden samt heller inte klarar att dra korrekta slutsatser av det som står i artikeln du länkade till här i tråden .
    Grande Rock skrev 2015-11-11 00:55:25 följande:
    Men då kan väl du förklara det för mig?
    När det är så enkelt för dig och jag uppenbarligen inte klarar av det.
    Inte?
    Vad taskigt av dig...

• Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 01:30:24 följande:
    Läs du på lite och återkom när du har gjort det så ska du nog se att det går upp för dig att du hade fel!
    Var ska jag läsa på? har du några tips?

Iofs lite spännande att du anser mig vara en sådan auktoritet på området att du hänvisar dina påstående till mina inlägg. Detta trots att jag inte klarar av att dra korrekta slutsatser.
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 01:40:24 följande:
    Ja,du kan läsa på om vad Arbetsdomstolen är för något,vad dom prövar för typ av mål,angående vem som bevisbördan ligger hos osv osv.

När du har gjort det går det säkert upp för dig att dom slutsatser du drar av dina inlägg inte är korrekta samt att dom slutsatser du drar av artikeln du länkade till här i tråden inte heller är korrekta.
    Jag förstod vad du ville jag skulle läsa på om. Det jag frågade dig handlade om var jag kan hitta den informationen.

Än så länge har du int elyckats svara på en enda fråga jag ställt dig, men tack för att du försöker =)
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 01:53:09 följande:
    Det finns massor av information om detta på internet!

Men nu känner jag på riktigt att det är färdigpratat med dig!!!

Hejdå!!
    Då väntar jag på en lite mer specifik hänvisning nästa gång du loggar in.

Tack på förhand.
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 02:14:14 följande:
    Du kan inte förvänta dig det av mig,då du bestämmer helt enkelt inte över mitt deltagande här i tråden.

Det är upp till mig att bestämma över det.

Men hursomhelst kommer jag från och med nu inte alls besvara dina inlägg här i tråden mer!

Hejdå med dig!
    Vad tråkigt att du inte vill dela med dig av din kunskap.
    Hoppas någon annan kan hänvisa mig, det blir så drygt att söka igenom de miljarders sidor som finns i din tidgare hänvisning.

Tack ändå för att du försökte.
  • Grande Rock
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 08:17:04 följande:

Jag som betalande kund tycker det är fruktansvärt hur anställda kan bete sig så och slösa bort våra pengar. Dessutom med stöd från facket och kanske tom i arbetsdomstolen och kanske i lagen?
    Det är jag som betalande kund som betalar lönen. Affärens enda inkomster, alltså alla inkomster, kommer från betalande kunder. Detsamma gäller för fackavgifter och nästan allt annat. Alla pengarna kommer från den betalande kunden.
    Nu ska jag som betalande kund dessutom stå för 11 månadslöner + sociala avgifter och alla andra kostnader till en person som stulit mina pengar.
    Att sådant här fusk får etablera sig och att det får fortgå med stöd från alla möjliga håll och finansieras helt och hållet av att man tar mera betalt av den betalande kunden, det är fruktansvärt.

Nej, det är inte du som betalar lönen, det är arbetsgivaren.
    Du betalar ett pris som du tycker är ok för de produkter du tar med dig hem. Hade du inte accepterat priset hade du inte genomfört affären.

Tro mig, som arbetsledare skulle jag gärna se att jag kunde skicka hem folk som inte sköter sig eller levererar som förväntat. Det skulle göra min vardag mycket enklare.
    Tyvärr tror jag aldrig att vi kommer bli av med lagen om anställningstrygghet i det här landet, den är för djupt rotad. Dessutom finns det ett vackert syfte bakom lagen, synd bara att så många odugliga medarbetare också kan ta skydd bakom den.
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 19:00:09 följande:
    Bättre hade varit om ts hade varit noga med att fylla i tidrapporteringen rätt samt inte tagit med sig köttbiten hem utan att betala för den.
    I min värld, såsom arbetsledare, anser jag det viktigare att jag håller koll på lagar och avtal än att mina medarbetare gör det. Jag har nämligen mycket mer att förlora på att inte ha det än vad arbetstagaren har.
  • Grande Rock
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 19:05:37 följande:
    Du och jag är som sagt färdigpratatade med varandra!

Jag är ej intresserad av att ta till mig av dina åsikter /det du försöker med att förklara för mig!

Hejdå som sagt.
    Hur var det nu du sa...

..Just ja, nu kommer jag ihåg...
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 02:14:14 följande:
    Du kan inte förvänta dig det av mig,då du bestämmer helt enkelt inte över mitt deltagande här i tråden.

Det är upp till mig att bestämma över det.

Men hursomhelst kommer jag från och med nu inte alls besvara dina inlägg här i tråden mer!

Hejdå med dig!
    ...Du bestämmer helt enkelt inte över mitt deltagande här i tråden...

• Grande Rock
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 21:08:19 följande:
    Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.
    Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.
    Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.
    Så enkelt är det!
    Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.
    Så kan du inte resonera, då är det ju din arbetsgivare som betalar, eller egentligen arbetsgivaren kunder, eller kundens kunder osv.

Du betalar för varorna du köper, inget annat.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?