Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
Ts uppsåt var inte att ta något från butiken utan betala för det. Därför låter det inte som snatteri då det måste finnas ett tydligt uppsåt, att avsikten är att stjäla.
Men jag är inte jurist.
Ts uppsåt var inte att ta något från butiken utan betala för det. Därför låter det inte som snatteri då det måste finnas ett tydligt uppsåt, att avsikten är att stjäla.
Men jag är inte jurist.
Hur ska de kunna bevisa det uppsåtet?
Hur orkar du med att sitta och gissa med sådan övertygelse?
Det är väl redan bevisat i handlingen?
Det handlar väl snarare om hur TS ska kunna bevisa att hon inte hade uppsåt att stjäla en vara hon medvetet tog hem utan att betala.
Uppsåt innebär i fallet snatteri att med vilje stjäla något, att syftet är att stjäla. Om syftet inte är att stjäla, finns inget uppsåt.
Prejudicerande domar, prejudikat, vet ni vad det är?
Enligt min man så är det nästan omöjligt att bevisa när det är en anställd som gjort det eftersom att den anställda ska åter till platsen regelbundet därefter. Arbetsgivaren ska bevisa uppsåt bortom rimlig tvivel och då arbetstagaren bevisligen regelbundet ska åter till arbetsplatsen är det lätt för arbetstagaren att skaffa sig rimlig tvivel vid att påstå att betalning skulle ske dagen efter, vilket är det ända som krävs för att gå fri i ett fall som detta. Att bevisa något bortom rimlig tvivel är jättesvårt.
Fallet är helt annorlunda om det var en "vanlig" snattare för den ska inte åter till platsen efteråt.
Min man har ganska bra koll på sånt här, han arbetar som personalchef men är utbildad jurist i grunden.
Lycka till TS.
Ts uppsåt vet ju bara ts själv och det hon säger är sitt uppsåt.
Tar du ut en vara ur en butik för att du glömt varan tex och säger att det var ett misstag kan du inte åka dit för snatteri. Butiken måste bevisa att din avsikt var att stjäla, du behöver inte bevisa något.
Likadant i denna situation. Om du tar en vara utan avsikt att stjäla, måste butiken bevisa att din avsikt var stöld.
Men du har ju gissat ihop en helt egen betydelse av ordet uppsåt.
Ts uppsåt vet ju bara ts själv och det hon säger är sitt uppsåt.
Tar du ut en vara ur en butik för att du glömt varan tex och säger att det var ett misstag kan du inte åka dit för snatteri. Butiken måste bevisa att din avsikt var att stjäla, du behöver inte bevisa något.
Likadant i denna situation. Om du tar en vara utan avsikt att stjäla, måste butiken bevisa att din avsikt var stöld.
Ok, du verkar iaf inte fått riktigt kläm på betydelsen.
Hur som helst ser jag det upprepade fusket med tiderna som ett större hot för TS än en snattad grisbit.