Inlägg från: RosaSmurf |Visa alla inlägg
  • RosaSmurf

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Fuddis skrev 2015-11-02 23:51:53 följande:

Ts uppsåt var inte att ta något från butiken utan betala för det. Därför låter det inte som snatteri då det måste finnas ett tydligt uppsåt, att avsikten är att stjäla.

Men jag är inte jurist.

Tar man medvetet med sig en vara från en butik utan att betala så är det uppsåt.... Även om man i efterhand vill få det till att man tänkt betala dagen efter men glömt.
  • RosaSmurf
    Anonym (B) skrev 2015-11-03 00:00:41 följande:

Hur ska de kunna bevisa det uppsåtet?

Att medvetet ta en vara ut frpn butiken utan att betala är att uppsåtligt stjäla varan. Ts kan inte gärna komma dragandes med att varan bara ramlade i händerna på henne i samma stund hon var på väg hem....

Allt verkar ju också finnas på film. Där ser man rätt väl om något tar något medvetet.
  • RosaSmurf
    Grande Rock skrev 2015-11-03 00:06:00 följande:

Hur orkar du med att sitta och gissa med sådan övertygelse?

Jag gissar inte, ts har själv skrivit att det finns på en övervaknings film hur hon tog köttet....
  • RosaSmurf
    Tom Araya skrev 2015-11-03 00:07:41 följande:

Det är väl redan bevisat i handlingen?

Det handlar väl snarare om hur TS ska kunna bevisa att hon inte hade uppsåt att stjäla en vara hon medvetet tog hem utan att betala.

Ha frågan är hur jurister ts anlitat/pratat med ska kunna bevisa att ts inte tog med sig köttet hem utan att betala helt medvetet.
  • RosaSmurf
    Fuddis skrev 2015-11-03 00:08:04 följande:

Uppsåt innebär i fallet snatteri att med vilje stjäla något, att syftet är att stjäla. Om syftet inte är att stjäla, finns inget uppsåt.

Prejudicerande domar, prejudikat, vet ni vad det är?

Om man medvetet tar något utsn att betala så har man stulit med vilja. Det finns ju övervaknings film där ts medvetet ta med sig köttet hem utan att betala.

Ja, jag vet vad prejudikat är.
  • RosaSmurf
    Ragdoll83 skrev 2015-11-03 00:10:40 följande:

Enligt min man så är det nästan omöjligt att bevisa när det är en anställd som gjort det eftersom att den anställda ska åter till platsen regelbundet därefter. Arbetsgivaren ska bevisa uppsåt bortom rimlig tvivel och då arbetstagaren bevisligen regelbundet ska åter till arbetsplatsen är det lätt för arbetstagaren att skaffa sig rimlig tvivel vid att påstå att betalning skulle ske dagen efter, vilket är det ända som krävs för att gå fri i ett fall som detta. Att bevisa något bortom rimlig tvivel är jättesvårt.  

Fallet är helt annorlunda om det var en "vanlig" snattare för den ska inte åter till platsen efteråt.

Min man har ganska bra koll på sånt här, han arbetar som personalchef men är utbildad jurist i grunden.

Lycka till TS.

Din man har fel. Ts snattade finns på övervakningsfilm och man är "hårdare" med anställda. Att ts ska tillbaka till affären dagligen säger inte ett skit. Ts kan lika gärna stjäla något mycket dyrt som hin tänkt betala dagen efter och sedan aldrig mera komma tillbaka.
  • RosaSmurf
    Fuddis skrev 2015-11-03 00:16:20 följande:

Ts uppsåt vet ju bara ts själv och det hon säger är sitt uppsåt.

Tar du ut en vara ur en butik för att du glömt varan tex och säger att det var ett misstag kan du inte åka dit för snatteri. Butiken måste bevisa att din avsikt var att stjäla, du behöver inte bevisa något.

Likadant i denna situation. Om du tar en vara utan avsikt att stjäla, måste butiken bevisa att din avsikt var stöld.

Ts arbetsgivare har bevis i form av övervakningsfilm.
  • RosaSmurf
    Grande Rock skrev 2015-11-03 00:09:11 följande:

Men du har ju gissat ihop en helt egen betydelse av ordet uppsåt.

Nej, inte det heller.
  • RosaSmurf
    Fuddis skrev 2015-11-03 00:16:20 följande:

Ts uppsåt vet ju bara ts själv och det hon säger är sitt uppsåt.

Tar du ut en vara ur en butik för att du glömt varan tex och säger att det var ett misstag kan du inte åka dit för snatteri. Butiken måste bevisa att din avsikt var att stjäla, du behöver inte bevisa något.

Likadant i denna situation. Om du tar en vara utan avsikt att stjäla, måste butiken bevisa att din avsikt var stöld.

Du kan fortfarande åka ditt för snatteri om domstolen anser att du har uppsåt.
  • RosaSmurf
    Grande Rock skrev 2015-11-03 00:32:41 följande:

Ok, du verkar iaf inte fått riktigt kläm på betydelsen.

Hur som helst ser jag det upprepade fusket med tiderna som ett större hot för TS än en snattad grisbit.

Är nog snarare du som inte fått riktigt kläm på betydelsen.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?