Inlägg från: Anonym (Betalande kund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betalande kund)

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Har bara läst TS, orkar inte läsa tråden.

Ja självklart har chefen rätt att göra så. Enligt mig inte bara rätt utan han är skyldig att göra så!
    Jag är en betalande kund och jag anser att mina pengar ska gå till rätt saker och till rätt människor.
    Du har fuskat med arbetstiden (stulit) och du har stulit kött.
    Jag tycker att arbetsgivare har varit alltför generös mot dig om du får två månadslöner. Sett ur din synvinkel så har facket rätt, du gör bäst i att acceptera erbjudandet.

Hoppas att du lär dig en läxa till nästa gång och jag hoppas att du inte jobbar någonstans där jag lägger mina pengar.

Jag som betalande kund tycker det är fruktansvärt hur anställda kan bete sig så och slösa bort våra pengar. Dessutom med stöd från facket och kanske tom i arbetsdomstolen och kanske i lagen?
    Det är jag som betalande kund som betalar lönen. Affärens enda inkomster, alltså alla inkomster, kommer från betalande kunder. Detsamma gäller för fackavgifter och nästan allt annat. Alla pengarna kommer från den betalande kunden.
    Nu ska jag som betalande kund dessutom stå för 11 månadslöner + sociala avgifter och alla andra kostnader till en person som stulit mina pengar.
    Att sådant här fusk får etablera sig och att det får fortgå med stöd från alla möjliga håll och finansieras helt och hållet av att man tar mera betalt av den betalande kunden, det är fruktansvärt.

Santine skrev 2015-11-11 09:14:41 följande:
    Mycket märkligt faktiskt. Men ändå inte det märkligaste, det var ju att personen faktiskt trodde att hennes handlingar och uppförande var passande?
    Konsumenternas/kundernas makt är mycket stor och stark (eller ska egentligen vara...).
    Men det fungerar inte när människor i allmänhet, anställda, politiker och facket tror att det är arbetsgivaren som betalar lönen,
    eller att det är arbetsgivaren som får stå för 11 månadslöner.
    Men i verkligheten är det vi kunder/konsumenter som betalar lönen och alla andra kostnader.
    Om kunderna slutar handla i en affär så får dom anställda ingen lön, så enkelt är det.
    Grande Rock skrev 2015-11-11 11:56:16 följande:
    Nej, det är inte du som betalar lönen, det är arbetsgivaren.
    Du betalar ett pris som du tycker är ok för de produkter du tar med dig hem. Hade du inte accepterat priset hade du inte genomfört affären.

Tro mig, som arbetsledare skulle jag gärna se att jag kunde skicka hem folk som inte sköter sig eller levererar som förväntat. Det skulle göra min vardag mycket enklare.
    Tyvärr tror jag aldrig att vi kommer bli av med lagen om anställningstrygghet i det här landet, den är för djupt rotad. Dessutom finns det ett vackert syfte bakom lagen, synd bara att så många odugliga medarbetare också kan ta skydd bakom den.
    Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.
    Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.
    Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.
    Så enkelt är det!
    Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?