Inlägg från: Notetur Nomen |Visa alla inlägg
  • Notetur Nomen

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Aldrig att du kommer få varken 6 eller 12 månaders lön. Det du gjort är grund till avsked, och då behöver inte arbetsgivaren betala något skadestånd för felaktig uppsägning.

Antingen har du hittat på att du talat med en jurist eller så har du stött på tidernas största troll

• Notetur Nomen

För mycket som inte stämmer här. Hur länge har du arbetat för den här arbetsgivaren, och på arbetsplatsen?

• Notetur Nomen

Dammade av min personaljuridik-bok och ts kan ha rätt. All bevisbörda ligger på arbetsgivaren när det gäller avsked och uppsägning av personliga skäl. Vid avsked måste arbetstagaren ha allvarligt misskött sig. Vid både avsked och uppsägning måste arbetsgivaren kunna visa på att arbetstagaren misskött sig - med vilja eller inte - och även kunna visa på att arbetsgivaren varit medveten om sin misskötsel. Arbetsgivaren måste även kunna visa på att arbetstagarens beteende orsakat skada.

Det enda som är svårt för arbetsgivaren att bevisa är såklart medvetenhet. Men det räcker för att avsked eller uppsägning kan vara ogiltig. Då kan skadestånd komma på tal. Storleken beror på anställningstiden.

Däremot ska inte ts vara säker på att vinna i ad, om fallet går så långt. Om rätten anser att hon förbrukat sitt förtroende kommer avskedet anses giltigt. Det nämndes ett fall från ad tidigare i tråden där arbetstagaren vann. Men det finns gott om fall där motsatsen skett också. Förskingring är absolut en form av misskötsel som kan leda till avsked. Förskingring avser inte bara pengar. Se till exempel ad 1977 nr 67 eller ad 2011 nr 17

• Notetur Nomen
    Anonym (Joe) skrev 2015-11-03 21:55:21 följande:

'fast du att ta hem mat innan du betalat den är att snatta eller stjäla.

Det spelar ingen roll vad du hade för avsikter senare.

Tänk om jag skulle gå in på affären och hämta grejer och säga att jag betalar senare. 

Det funkar ju inte, det måste du ju förstå.

Ta din chans att gå med 2 månadslöner och så söker du ett nytt jobb utan att ha det här hängande över dig.

Och nästa gång tar du inte med dig ett dugg hem som inte är betalt för, inte minsta lilla suddgummi eller penna ens. 

Ta det här som lärläxa. 

Stämmer inte. För att bevisa snatteri eller stöld måste uppsåt bevisas.
  • Notetur Nomen
    Anonym (M) skrev 2015-11-04 23:34:11 följande:

Precis!

Ts har dessutom inga,hållbara bevis för att uppsåten inte vara att snatta.

Bevisbördan ligger på arbetsgivaren.
  • Notetur Nomen
    Anonym (M) skrev 2015-11-06 07:23:08 följande:

Bevisbördan ligger även hos ts då detta räknas som civilrättmål.

Intr brottmål!!

Det är Arbetsdomstolen som är relevant. Vid avsked och uppsägning ligger bevisbördan på arbetsgivaren att visa på att underlag för uppsägning föreligger, enligt LAS.
  • Notetur Nomen
    Anonym (M) skrev 2015-11-06 10:31:26 följande:

Bevisbördan ligger både hos arbetsgivaren och den anställde.

Fast nej, inte när det handlar om avsked eller uppsägning.
  • Notetur Nomen
    Visitkort skrev 2015-11-09 12:30:12 följande:

Här har det verkligen varit liv..

Nu är avtalet påskrivet och min anställning upphör idag.

Vi fick till (utöver innestående lön och semester) ett avgångsvederlag på

11 månadslöner + goda referenser.

Jag är väl medveten om att jag sade att jag ska ha en årslön för detta men detta är bra nog och jag är jättenöjd. Förhandling är att båda ge och ta..

Jag var nära att lyssna på handels, glad jag inte lyssnade!

Tack till er som stöttat mig igenom det här 

Kommer pengarna betalas ut månadsvis och får du pengarna även om du får ett nytt jobb?
  • Notetur Nomen
    Anonym (M) skrev 2015-11-11 00:29:04 följande:

Jag skulle vilja be dig att läsa igenom dina egna inlägg här i tråden ordentligt ;

Och därefter läsa igenom den artikel som du så fint har länkat till här i tråden.

Då kan förhoppningsvis även du dra den korrekta slutsatsen detta att rör sig om ett tvistemål där bevisbördan inte enbart ligger hos arbetsgivaren!

Men herregud! Lär dig inse när du har fel! Läs LAS eller åtminstone inlägget som ragdolls man skrivit.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?