Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Åh, jag måste sluta läsa denna tråd. Den gör mig helt vansinnig. Jag ska aldrig någonsin starta eget i Sverige, i alla fall inte med anställda - som tydligen kan få för sig att bete sig som ts. 

• Voluptuous Shalimar
    Ragdoll83 skrev 2015-11-06 19:57:09 följande:

Det är med beaktande av detta därför (juridiskt) fullt rimligt att hon får sitt jobb tillbaka eller ett överenskommet vederlag för att frivilligt lämna tjänsten. 

Åh vad jag HOPPAS att ts arbetsgivare väljer att inte ge henne några pengar utan istället som enda alternativ låter henne jobba kvar, bland arbetskamrater som nu upptäckt vad hon är för en filur, samt chefer som punktbevakar hennes minsta förehavande. ÅH vad det skulle vara härligt!
  • Voluptuous Shalimar
    Ragdoll83 skrev 2015-11-07 20:52:13 följande:
    Tja, det jobbiga är att om arbetsgivaren avskedar då blir dom skadeståndsskyldiga 100 000 - 150 000 kr för avsked utan laga grund + upp till 16 månadslöner (i och med 2,5 år anställningstid jämlik 38-39 § las) 

och om de låter henne vara kvar och försurar TS liv (kränkande särbehandling mm) då begår de ett arbetsmiljöbrott som kan ge böter eller fängelse + att de får ha en anställd i tjänst som de inte litar på. 

Det är nog ett besvärande läge för arbetsgivaren nu befinner sig i,
    vilket förmodligen är grunden till att de backat och istället erbjuder TS pengar för att lämna tjänsten frivilligt. 
    Det finns väl sätt att "försura hennes liv" som du uttrycker det, utan att direkt göra något som går att anmäla. Bara vara väääääldigt noga med att lunchrasten är 45 minuter och inte 47, sätta upp ett schema med hyfsat tråkiga tider och hävda att det är såhär hon måste infinna sig, vara lite petig med semestern och bara bevilja 4 veckor på sommaren, och då välja veckor utan att ts får de hon själv önskar osv. Inga av dessa saker är fel av en ag, men den anställde finner sig arbeta som ett hjon utan eget inflytande, vilket är nog så trist. Dessutom borde man kunna hålla extra koll på om hon tar hem någon vara med tanke på hennes historia.
  • Voluptuous Shalimar
    Grande Rock skrev 2015-11-07 23:54:35 följande:
    Allt det du säger är ok, om det är så AG behandlar alla. Särbehandling är aldrig ok.
    Visst, men hur ska hon kunna bevisa detta? Komma dragandes med "men Sara var ju på lunch i 50 minuter både på onsdagen och fredagen och jag fick tillsägelse för att jag inte var tillbaka efter 45 minuter..." - det låter ju rätt så mycket som någon slags sexåringsargumentation.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?