• Anonym (??)

Barn pga överfallsvåldtäkt

Det där stämmer ju inte. Finns ju inget som säger att den pappan ens FÖRSÖKER få vårdnad eller umgänge. Och mycket tveksamt om den skulle bli tilldömd något av det heller. Skulle det hänt mig och jag ville behålla barnet så hade jag sagt fader okänd vid faderskspsutredningen. Svårt att tänka mig att de skulle börja leta bland våldtäktsdomar. Dessutom kan man ha haft andra sexuella kontakter inom konceptionstiden.

Anonym (Så är det) skrev 2015-10-31 13:15:27 följande:

Är pappan dömd för våldtäkten så är ju pappan inte okänd.

Barnet har rätt till sin pappa oavsett hur barnet blivit till. Barnet är ju lika mycket sin pappa som sin mamma oavsett om pappan gjort en dum handling eller inte.

Vill mamman inte träffa pappan så finns det kontaktpersoner som skapar en relation till barnet och sedan kan följa med barnet under umgänget.

Efter straffet så blir det som vid alla andra delade föräldraskap. Har pappan avtjänat sitt straff så ska han behandlas som vilken pappa som helst. Vill han så kommer umgänget utökas sakta till slutligen varannan vecka om han vill.

Försöker mamman aktivt försvåra umgänge eller hålla barnet ifrån sin pappa så kan mamman förlora vårdnaden.

• Anonym (??)

Som sagt, han behöver ju inte vara pappa till barnet för det. Och det är ju inte så att faderskapet fastställs där. Om det nu inte är uppe till diskussion i våldtäktsmålet så borde det ju inte komma fram av sig självt under faderskspsutredningen heller, om inte tjejen väljer att berätta?

seriösanvändare skrev 2015-10-31 18:02:26 följande:

Hittas våldtäktsmannen och döms så kan det inte bli fader okänd, då är han ju känd. Men handlar det om ett överfall av en okänd man kanske han aldrig hittas, och då är ju "fader okänd" enda alternativet. Det är tyvärr inte helt ovanligt att det blir barn av våldtäkt, däremot är det extremt ovanligt att det blir barn av en okänd gärningsman efter ett överfall. De få som blir gravida på det sättet gör oftast abort. Men jag vet en tjej som blev utnyttjad på fyllan på skolavslutningen i åttan. Hon var oskuld innan och minns inget av händelsen, än mindre vem eller vilka som utnyttjade henne. Först ett halvår senare insåg hon att hon var gravid och då var det ju för sent för abort. Knappt sexton år gammal blev hon alltså mamma och behöll barnet, men någon pappa hittades aldrig vad jag vet. Så visst händer det. Nu var detta inget överfall, men näst intill.

Svar på tråden Barn pga överfallsvåldtäkt