ninasord skrev 2015-10-30 20:52:30 följande:
Det är inte min fördelning, det googlade jag utan att ha tagit reda på hur det egentligen ska vara om man ska träna som jag och vilja gå ner, därför jag frågar för att slippa kalkylera allting. 
Så du menar 30protein/40kolydrater/30fett vare sig jag konditionstränar eller styrketränar? Låter busenkelt, då slipper man räkna om varannan dag och hålla på så sjukt mycket med maten.
Jag vill inte köra någon speciell diet som LCHF utan hålla mig till traditionella och rekommenderade metoder.
Jag räknar på ett ungefär, klart att det ser man om det fungerar i praktiken, men vill ändå veta om jag är på rätt spår innan jag ger mig på att räkna och fördela maten, vill inte göra fel eller någonting förgäves. Därför tar jag reda på så mycket jag orkar, vilket jag kommer att göra ändå men skulle vara glad om någon kunde bara säga hur det borde vara till att börja med.
Förstod det =P
Jag skulle inte hålla på att räkna om varenda dag, det är onödigt. Kompensera kan man göra lite grann om man vill, till exempel en extra banan om man ska springa en halvmara eller något, men ingenting som behöver påverka procentsatserna egentligen. Kör du mer kondis och mindre styrka så ta lite mer kolhydrater och lite mindre protein. Typ byt ut kvargen mot en frukt. Svårare än så ska det inte vara, då gör man sig själv en otjänst.
Skippa LCHFen om du tror/vet att du inte trivs med det. Och alla andra dieter också. Kör ned de i soptunnan och ät som du mår bra av istället. Mår bra på lång sikt, alltså.
Du kan faktiskt inte veta om du är inne på rätt spår innan du prövat. Jag föreslår, efter 15 år som kock och träningsnörd som även lekt kostrådgivare åt vänner och familj (håller på just nu att hjälpa min syster gå ner i vikt, har hjälpt andra med muskelton och träning), att du ska lägga dig på 25% protein, 40% kolhydrater och 35% fett i två månader och se vad som händer. Tillsammans med ett träningsschema. Om du känner att du behöver justera efter 8 veckor så testa att omfördela lite, i 5%-steg.