• Cyanea

Icsi någon mer?

Vi gjorde ICSI på grund av få och långsamma spermier. De trodde helt enkelt inte att spermierna skulle klara att befrukta ägget om det så låg i samma skål ;) Usel prognos på egen hand. Är nu gravid och går in i v. 28 imorgon :D 

• Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-10-30 20:50:05 följande:

Vad underbart för er :) grattis ! Var det på

Första försöket ?

Tack så mycket! Ja och nej. Första försöket enligt kliniken eftersom det var på första äggplocket, men det var fjärde insättningen. Fick ett färskt embryo efter äggplocket, sen två frysta två-dagars odlade, tillslut en fryst 5-dagars blastocyst som nu är vår lilla ofödda dotter :)
  • Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-10-30 21:52:18 följande:

Aha okey ! Men vad skoj det funkade för er :) grattis & lycka till med allt :)

Tack så mycket, jag håller alla tummar för att det här är behandlingen för er och att du snart också har ett litet mirakel i magen :) 
  • Cyanea

Åh vad spännande!!! Tummar hålls så de blir blå ;) Lycka till!!! :D 

• Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-11-12 00:06:52 följande:

Tack så mycket :) har gjort en ivf behandling i september men blev tyvärr inget så nu ska jag prova icsi metoden istället :)

Har du också gjort ngn ivf behandling ? Dela gärna med dig :) kram

För oss funkade ICSI jättebra :) 

Vi provade direkt med ICSI då makens spermier inte är så många eller dugliga. Äggplock gjordes i augusti förra året. 15 ägg plockades ut (jag bör tillägga att jag blev ganska kraftigt överstimulerad...!) varav 7 blev embryon av toppkvalitet. 6 frystes in och ett sattes in direkt. Det gick inte vägen, och det gjorde inte första FET heller (fruset embryo). Andra FET plussade jag, men fick supertidigt missfall. Ledsamt, men överlag var jag ändå glad över att ha fått plussa en första gång. Då visste jag att vi kunde. 

Tredje FET odlades våra sista tre embryon (ett dog under upptining inför FET2) ytterligare tre dagar till 5-dagars blastocyster. Ett blev av toppkvalitet och sattes in. Innan de satte in det fick vi titta på det i mikroskop :D

14 dagar senare fick jag en liten blödning, dagen efter var egentligen testdag och även makens examensdag, så för att slippa sörja en sån fin dag tjuvtestade vi för att konstatera misslyckandet. Men nej, mitt på eftermiddagen med tidernas kassaste urin blev det ett extremt tydligt plus. Morgonen därpå plussade jag på CB-digital. I vecka 8 gjordes ett ultraljud, och där fanns en liten böna med pickande hjärta. 

Det verkar vara en liten dotter vi väntar. Än så länge är hon pigg i magen - och stark! Hon väntas komma till världen den 29/1, och jag längtar så jag dör efter att äntligen få träffa henne. 

Jag är själv väldigt positiv till ICSI, förstås, så jag hoppas verkligen att du kommer få känna detsamma :) För vår del ledde det till två graviditeter, även om den ena som sagt var väldigt kortvarig. 

Du får jättegärna uppdatera med hur det går för dig, jag följer dig med spänning och håller tummarna :D 
  • Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-11-12 22:07:47 följande:

Wow vilken härlig berättelse :D man blir ju så taggad ! Inte ofta man längtar efter mensen , men ja nu gör jag det ! Har själv varit gravid 2 ggr men slutat i tidigt missfall tyvärr , dock på naturlig väg. Sen har det bara satt stop & inget hänt. Vi har totalt försökt i snart 2,5 år. Så en liten bebis är ju SÅ efterlängtat! Jag ska absolut uppdatera :) är så himla positiv inställd så vill bara börja nu ! Kram

Härligt att du är taggad :D Men det är ju också kanske första riktiga försöket för er på länge. Nu kan det hända! FY vad tråkigt med MF :( 

Ska inte på något sätt säga att det är bra att behöva genomgå det vi får, men jag upplever att jag är mycket mer tacksam för det jag har än många andra gravida. Vi var på kurs i tisdags och de som inte försökt så länge var liksom... bittra. Graviditeten var jobbig, de mådde dåligt och så vidare. Vi som verkligen fått kämpa hade en helt annan attityd. Visst att man mår dåligt, men det gör man med ett leende. Jag tror att vi liksom blir bättre förberedda för föräldraskapet och uppskattar våra barn lite mer eftersom vi vet hur dyrbara de är. 

Det är gött att komma igång på allvar, och nu är det nära för dig :D Kram!! 
  • Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-11-14 14:35:43 följande:

Ja himla tråkigt med MF. Men inget att göra åt. Jag försöker se det som att det inte var meningen just då !

Jag känner igen mig i det du berättar - tror man uppskattar graviditeten på ett helt annat sätt när man fått kämpa ! Ska inte säga att ens barn är mer efterlängtat än ngn annans men när man kämpar månad efter månad så ska det verkligen bli skönt när det lyckas ! Förväntas att få min mens i mitten på nästa vecka , den får gärna va lite tidig hehe. Ännu bättre hade ju varit om man lyckats på egen hand (önsketänkande) :) ha en trevlig helg så hörs vi snart igen ! Kram

Jättespännande! Håller tummarna för att den kommer lite extra tidigt och att ni snart är på gång :D Ser fram emot att höra hur det går! Kram!! 
  • Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-11-17 01:54:04 följande:

Yaaaaay im happy. Min mens kom igår natt & på onsdag startar jag med behandlingen & nästa måndag första ultraljudet :) hoppas detta blir en underbar julklapp ! :D taggad !!!! Kram

YES!! Nu jäklar!! Jag hejar på er :D  Kram!! 
  • Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-11-19 17:47:57 följande:

Allt gick jätte bra att ta sprutan , tog den helt själv då mannen var & arbetade! Ganska stolt över mig själv faktiskt :) är väldigt nålrädd ! Men det var ingen fara alls ! Inte känt av någon biverkning men enbart tagit en spruta också ju så vi hoppas att slippa det. Vill bara ha måndag nu så man får ena ultraljudet avklarat så man kan börja planera äggplocket ! Taggad till tusen är jag :)

Vad modig du var :D Jag tycker verkligen att du ska vara stolt över dig själv, det är liksom inte direkt det enklaste att sticka en nål i sig själv ;) Jag föredrog när man tog sprutorna rent symtommässigt, för jag fick en del biverkningar av nedregleringen. De brukar försvinna när man tar sprutorna, så förhoppningsvis behöver du inte få några som helst biverkningar :) Lycka till på måndag!! 
  • Cyanea

Hoppas den ökade dosen gör susen :) Men bra med nytt ultraljud snart, till och med jag är nervös :D KUL med plock nästa vecka, jag håller verkligen alla tummar och tår för att ni får flera fina ägg som blir finfina embryon!! Stor kram! 

• Cyanea

Åh vad spännande!!! Stort lycka till, jag kommer att hålla tummarna för dig :D 

• Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-12-17 10:07:38 följande:

Lyckan varade inte länge. I natt kom min mens , 4 dagar sen !!!!!!!! Jag är så förkrossad just nu att jag inte ens kan gå till mitt arbete idag!!!!! Hur är det möjligt , jag & min sambo är två fullt friska människor , de har inte hittat något fel på oss men inte ens med hjälp av ivf blir vi gravida !!!!! ???? Nu har jag bara ett äggplock kvar ! Fan vad livet är orättvist!

Men usch vad tråkigt :'( Jag beklagar verkligen!! 

Barn är ett långt större mirakel än gemene man förstår. Människor har extremt känslig fosterutveckling, så minsta lilla fel i början blir ödesdiger, och detta kan bero på ren slump. Ta det inte på dina axlar, för det har med största sannolikhet ingenting med dig att göra. Du har gjort allt i din makt, glöm aldrig det. 

Tycker ändå att du ska testa. Jag har ingen aning om hur mycket du blöder eller så, men jag plussade trots blödning. Det var ingen stor blödning, men tillräckligt för att jag skulle ha gett upp hoppet fullständigt. 

Bryt ihop, bli förbannad, skrik och gråt. Tänk på framtiden när du är färdig med sörjandet. Ta väl hand om dig. Stor styrkekram <3 
  • Cyanea
    Tanja88 skrev 2015-12-17 19:59:58 följande:

Ja det har gått så lång tid nu!!!! Jag e helt tom inombords... Man fylls av sådant tomrum. Känns som ens tårar aldrig tar slut ! Min mens är verkligen nästan aldrig sen & är den det så är den det max2 dagar , aldrig 4 som i detta fall!

Jag blöder kanske lite mindre än en vanlig mens men har sjuk mensvärk. Ska ta mitt test på lördag , visar det sig negativt ska jag be om långt protokoll vid nästa behandling , haft två korta & inte funkat tydligen...

Jag har försökt att inte tappa hoppet ! Men det är så jäkla svårt ! Man är fullt frisk men kan inte bli gravid , det blir en sådan frustration! Tack för styrkekramen <3 kram tillbaka !

Det finns nog ingen sorg som är så svart som besvikelsen när man inte lyckas gång på gång :( Det är extra grymt när man fått upp hoppet. Samtidigt tror jag att det är bra att du hoppades. Hopp är ändå det som i slutänden får en att fortsätta vidare. 

Det låter bra att ta testet på TD. Och bra att du tänker ställa krav, för det har du rätt till att göra. 

Det är ok att tappa hoppet i omgångar, det måste man få göra. Man orkar inte kämpa för att vara positiv när allt omkring en bara rasar. Jag rekommenderar dock att du när du sörjt klart och är på väg vidare inte blir för rädd att hoppas igen. Det gör dig mer skada att släcka hoppet för att försöka skydda dig själv än att hoppas och bli besviken. 

Du tar dig vidare. Du klarar att kämpa igen. Men just nu ska du inte tänka på det utan bara ge upp och ge dig själv tid att sörja allt som hittills inte blivit. Släpp ut frustrationen och ta verkligen itu med allt det jobbiga. Tvinga dig inte till att släppa det och vara glad och optimistisk, man måste inte vara det jämt. Jag håller tummarna för bättre lycka nästa gång <3
  • Cyanea
    thea1983 skrev 2016-03-14 08:58:42 följande:

Hej tjejer!
    NU först e min mens på väg, kul med en cykel på 36 dagar när den alltid ligger på ca 27 annars :(
    Jag har dock ett litet dilemma...
    D e så att vi ska gifta oss i slutet av maj. OOOM vi kommer med denna gången så kommer insättning ske ca 2 veckor före bröllopet. Men med stress o oro över allt som ska fixas inför den dagen, ger jag då ägget de bästa förutsättningarna för att må bra i min kropp och fästa?
    Hur skulle ni gjort?

Du behöver inte oroa dig för att stressen ska försämra oddsen för att embryot ska fastna. Det är en vanlig myt, men utan större sanningshalt :) 

När vi gjorde FET förra året var jag både utbränd och mådde urkasst psykiskt, så när vi satt på läkarsamtalet förklarade jag läget och föreslog att vi skulle skjuta på det för att förbättra oddsen. Jag ville inte slösa försök och embryon. Läkaren förklarade att man inte hittat några som helst belägg för att det skulle försämra chanserna med stress, mer än att utebliven ägglossning förstås gör det omöjligt att bli gravid på egen hand, men den behövs ju inte under IVF ändå. Jag bör kanske tillägga att jag var i så dåligt skick att jag inte hade någon ägglossning då utan fick stimulera cykler. 

Rent biologiskt ser jag heller inte varför det skulle funka så att stress skulle försvåra graviditet eller dräktighet. Alla djur inklusive människor lever då och då i perioder med mycket stress, och av någon anledning verkar det snarare bli till fler barn under dessa pressade perioder. Babybooms brukar ju ske efter bl.a. naturkatastrofer. Människor i krigsdrabbade områden kan fortfarande få barn, och nog måste de vara mer stressade än vi som åtminstone inte dagligen behöver oroa oss för våra liv? Sen ser positiv och negativ stress inte olika ut i kroppen, utan upplevs bara olika, så rent krasst är det samma belastning för kroppen att ägna sig åt saker som är roliga som att jobba under tidspress. 

Inte för att det säger något om andra människor, men jag blev i alla fall gravid under min utbrändhet. Två gånger, varav ett mycket tidigt missfall (i princip kemisk graviditet), och det var första gångerna vi överhuvudtaget plussade under de tre år vi försökte skaffa barn. 

Så jag hade kört på, eller åtminstone inte skjutit på det av oro för att stressen ska försämra chanserna :) 
  • Cyanea
    JOLI skrev 2016-03-16 19:43:57 följande:
    Tänkte höra med dig, som kommit lite längre än mig. Hur räknar man veckor vid IVF? Är det som vanligt att man börjar räkna från sista mensens första dag?
    Du räknar från återföringen minus det antal dagar embryot odlats innan det sattes in. Om du t.ex. gjorde återförande den 10:e med en 5-dagars blastocyst är den 5:e vecka 2+0 (den 10:e blir alltså v. 2+5) :) 
Svar på tråden Icsi någon mer?