Min fästman är tung drogmissbrukare
Hej.
Första gången jag skriver här men vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Har en person att prata med men vill hitta någon som är i samma situation eller har varit i samma situation.
Jag träffade min kille för fyra år sen, fick veta en månad in i förhållandet att han var heroinist men nykter från droger sedan ca 4 månader tillbaka. Han hade börjar med metadon och det gick bra för honom.
Det gick bra för oss. Vi hade ett fantastiskt första år och han var fortsatt nykter.
Vad visste jag om missbruk? Eller vad som hade kunnat hända?
Jag blev gravid, planerad graviditet. Misstänkte aldrig att han skulle kunna gå tillbaka till drogerna.
Under de senaste tre åren har det bara eskalerat alternativt att jag blivit bättre på att se i genom hans lögn med barnen någonsin då jag inte litar på honom ensam med dem.
Jag försöker sätta ner foten, vara konsekvent, sätta gränser. Men det går inte!
Är så rädd att han ska dö! Han blandar heroin, kokain och benzo och stora doser för att döva sin ångest och smärta, för att glömma det fina han har .. Glömma hur mycket han förstör ..
Återfallen går upp och ner men han har inte varit nykter längre än två månader de senaste åren.
Vår sista chans är behandlingshem, han har sökt men vi är båda rädda att det inte ska gå i genom då han fick avslag i somras.
Vad ska jag göra? Jag har absolut inget som helst utrymme i denna relation. ALLT handlar om honom, om hans missbruk och hur han ska bli frisk. Hans dagsform, hans tänk, hans sorg, hans ilska.
Jag sitter bredvid och klappar på axeln och är förstående.
Men jag är arg, jag är ledsen, och känner att jag snart tappar hoppet.
Men jag kan inte se mitt liv utan honom. Men jag är väl lika sjuk jag i mitt medberoende.
Finns det någon chans för oss? För mig? För honom?
Jag vill skydda mina barn från att växa upp i missbruk, vår äldsta förstår när pappa är konstig. Jag får inte utsätta dom för honom men ibland förminskar jag hans droganvändande för att överleva i denna relation. Jämför hans användande med att dricka några öl.
Blir snart galen! När är det min tur att få leva?!