• Aneladgam

Min fästman är tung drogmissbrukare

Hej.

Första gången jag skriver här men vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Har en person att prata med men vill hitta någon som är i samma situation eller har varit i samma situation.

Jag träffade min kille för fyra år sen, fick veta en månad in i förhållandet att han var heroinist men nykter från droger sedan ca 4 månader tillbaka. Han hade börjar med metadon och det gick bra för honom.

Det gick bra för oss. Vi hade ett fantastiskt första år och han var fortsatt nykter.

Vad visste jag om missbruk? Eller vad som hade kunnat hända?

Jag blev gravid, planerad graviditet. Misstänkte aldrig att han skulle kunna gå tillbaka till drogerna.

Under de senaste tre åren har det bara eskalerat alternativt att jag blivit bättre på att se i genom hans lögn med barnen någonsin då jag inte litar på honom ensam med dem.

Jag försöker sätta ner foten, vara konsekvent, sätta gränser. Men det går inte!

Är så rädd att han ska dö! Han blandar heroin, kokain och benzo och stora doser för att döva sin ångest och smärta, för att glömma det fina han har .. Glömma hur mycket han förstör ..

Återfallen går upp och ner men han har inte varit nykter längre än två månader de senaste åren.

Vår sista chans är behandlingshem, han har sökt men vi är båda rädda att det inte ska gå i genom då han fick avslag i somras.

Vad ska jag göra? Jag har absolut inget som helst utrymme i denna relation. ALLT handlar om honom, om hans missbruk och hur han ska bli frisk. Hans dagsform, hans tänk, hans sorg, hans ilska.

Jag sitter bredvid och klappar på axeln och är förstående.

Men jag är arg, jag är ledsen, och känner att jag snart tappar hoppet.

Men jag kan inte se mitt liv utan honom. Men jag är väl lika sjuk jag i mitt medberoende.

Finns det någon chans för oss? För mig? För honom?

Jag vill skydda mina barn från att växa upp i missbruk, vår äldsta förstår när pappa är konstig. Jag får inte utsätta dom för honom men ibland förminskar jag hans droganvändande för att överleva i denna relation. Jämför hans användande med att dricka några öl.

Blir snart galen! När är det min tur att få leva?!

• Svar på tråden Min fästman är tung drogmissbrukare
  • Eleonor01

Finns det barn i det vidriga förhållandet?!?!? Ser absolut ingen annan utväg än att du flytta omedelbart!!!! Barnen SKA du som mamma alltid skydda. Det ät INTE OK att skylla på medberoende. Annars kanske du bör överväga att lämna ifrån dig barnen om du inte är förmögen till att kunna skydda dem

• Aneladgam

Jag vill börja med att säga att det inte är ett vidrigt förhållande. Det är ett förhållande där jag lever med en sjuk person som kämpar med sitt missbruk som jag älskar och som är en strålande pappa till sina barn när han inte tar återfall.

Han får inte träffa barnen när han är påverkad då vi märkte att vår äldsta uppfattade honom annorlunda.

Du kanske missförstod mitt inlägg. Och snälla, jag ber om ödmjuk hjälp inte någon som skäller på mig på internet.

Jag är den bästa mamman man kan vara, det vill jag lova dig!

Önskar dig en fin dag

• Långbenopluto
    Aneladgam skrev 2015-10-28 11:00:33 följande:

Jag vill börja med att säga att det inte är ett vidrigt förhållande. Det är ett förhållande där jag lever med en sjuk person som kämpar med sitt missbruk som jag älskar och som är en strålande pappa till sina barn när han inte tar återfall.

Han får inte träffa barnen när han är påverkad då vi märkte att vår äldsta uppfattade honom annorlunda.

Du kanske missförstod mitt inlägg. Och snälla, jag ber om ödmjuk hjälp inte någon som skäller på mig på internet.

Jag är den bästa mamman man kan vara, det vill jag lova dig!

Önskar dig en fin dag

Är man en BRA mamma så flyttar man därifrån illa kvickt!

Ni kan vara särbo om du absolut måste ha han i ditt liv, men låt barnen så en värdig barndom!
  • Aneladgam

Mina barn lever ett bra liv, utan sin pappa då han är påverkad men annars ett fint familjeliv. Försökte förklara att barnen då EJ träffar honom under sina återfall.

Hade han använt droger dagligen hade jag såklart slängt ut honom för länge sen. Eller som sagt han bor på gatan när han drogar.

Aja orkar inte förklara mitt läge mer för er arga. Hoppades på att hitta någon i en liknande situation som inte är helt känslokalla.

Ha en fin dag du med

• Anonym (sök hjälp)

Du är så medberoende så du inte ens ser det själv. 
    Sök professionell hjälp och lev ditt liv utan honom. Orkar du inte söka hjälp själv, prata med en nära vän eller anhörig som kan hjälpa dig till hjälpen. 

Och även om barnen inte träffar honom när han är påtänd så påverkas de i allra högsta grad av att han är missbrukare. Det vet du nog om du tänker efter. 
    Lycka till och all styrka och mod till dig.

• Anonym (Farligt!)

När det gäller droger tycker jag att det är NOLLtolerans. Jag skulle kasta ut honom, inte träffa honom ALLS förrän han är HELT drogfri och varit det länge (minst 1 år). Barnen blir påverkade även om de inte träffar honom när han är påverkad. Hur vet du att han är helt opåverkad när ni ses? För barnens skull bryt upp. Finns kanske chans för honom om han får hjälp men inte för barnen om det fortsätter såhär. Om du vill vara en bra mamma måste du se till barnen i första hand och dina känslor i andra hand (att du älskar honom, saknar honom osv).

• dennadär97

Hej!
    Jag har inga erfarenheter med vad du har varit med om, men jag vet en som har liknande. Skillnaden är bara att det är hans pappa som är Benzo missbrukare. Han har gjort en liten webbserie då han filmar sin pappa över hur han är osv. Du kan ju kolla på den och sedan kanske kontakta sonen om du vill dela med dig av dina egna erfarenheter. Glad

Länk till serien: www.youtube.com/playlist

• Anonym (missbrukare är också människor)

hej ts
    jag undrar hur ditt liv ser ut i övrigt, bortsett från din partners missbruk. har du bra kontakt med släkt och vänner, och ett bra socialt nätverk, i så fall har ju dina barn alla möjligheter att leva ett rikt och härligt barndomsliv även om deras pappa har missbruksproblem. Jobbar du, går barnen i skola eller på dagis mm så träffar de andra vuxna som blir bra förebilder för dem.

Tänk bara på att om din man injicerar droger så löper han risk att smittas av en blodsmitta, exempelvis hep c som är väldigt smittsamt och som han då kan föra över till dig. Så skydda dig noga med kondom och använd inte samma rakhyvlar och tandborste som honom. På tal om tandborste så är det jättenoga med munhygien om man missbrukar heroin eftersom salivproduktionen minskar. Köp salivintabletter till honom.

• Anonym (ooo)

Alla kan vara strålande föräldrar mellan sina utbrott av vad-det-vara-må. Du lever knappast ett bekymmersfritt mellan hans återfall, utan du väntar på när nästa ska komma, eller hur du kan förhindra nästa återfall, eller hur du ska reda upp sådant som hände under det förra återfaller, eller något. Med tiden kommer era barn att leva på samma sätt som du, alltså inte ens de normala perioderna är normala på riktigt. Det borde du förhindra.

• Anonym (lili)

Hej TS!

För det första vill jag säga att jag verkligen lider med dig och jag förstår verkligen att det är en jättesvår situation som du befinner dig i. Med det sagt så säger jag som någon sa tidigare i tråden; du är mer medberoende än vad du själv förstår.

Det du gör mot dina barn just nu är lika hemskt som det deras pappa gör mot dem. Han väljer kärleken till drogerna över sina barn och DU, du väljer kärleken till en man som du vet har skadlig inverkan p
    å dina barn över dina barns välbefinnande. Det låter kanske hårt men du beter dig väldigt egoistiskt! Du säger att du är en jättebra mamma och jag tvivlar inte på att du älskar dina barn men du borde också inse att lika skadligt som deras pappas drogmissbruk är för dem är också din konstanta oro för när nästa återfall ska ske, den konstanta stress som du utsätter dig själv för genom att leva med en drogmissbrukare. Barn är så oerhört mottagliga för det som hänger outtalat i luften (oro, ångest etc.)

Hur ont det än gör för dig att lämna denna mannen s
    å är du skyldig dina barn det. Du valde att sätta dem till världen och DU har ansvar för att de får en trygg uppväxt. 

Vad det gäller din man s
    å har jag inga mer råd än att han ska försöka tjata sig till en behandling. Du kan inte lösa detta problem åt honom. Han älskar drogerna mer än dig. Så kommer det alltid att vara så länge han inte tagit sig ur missbruket på riktigt och kanske även efter.

Gör dig själv och dina barn en tjänst, sök hjälp och stöd i din omgivning (vänner och familj om du har det) och tveka inte att söka professionell hjälp för att du ska bli starkare och må bättre, och framförallt, lämna denna människa nu!

• klyban

Det är inte så enkelt.
    Men så länge din kille har sina psykiska besvär.
    Så är utsikterna för en tillfrisknande från sitt missbruk, väldigt lågt, ja obefintligt nästan.
    Speciellt på såna här substanser, som det nu handlar om.

Sen blir jag lite osäker på om hur omfattande hans konsumtion är.
    Låter lite som att den är sporadisk, är det så?
    Och hur ofta är det, nån gång i veckan eller typ varannan dag eller mer?

• Anonym (??)

Du startade alltså den här tråden för att få medhåll o uppmuntran om att fortsätta leva med honom?!

Svar på tråden Min fästman är tung drogmissbrukare