• Anonym (....)

Kan han kasta ut mig ur mitt hus??

sextiotalist skrev 2015-10-27 08:57:58 följande:

Nej, sambolagen gäller, såvida ni inte skrivit något avtal innan. Även om han betalt kontantinsatsen så är ni lika mycket ägare till fastigheten.
    Om det kommer inträffa, så kräver du en bodelning via en jurist.

Det är inte helt säkert. Det beror även på hur länge man har varit sambo.
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-27 09:43:05 följande:
    Vi har avtalat bort sambolagen. Så de som vi köpt tillsammans delar vi väl upp om jag förstått de rätt. Nej vi har ingen bra relation. Vi har ett barn ihop också. Så jag är livrädd för att de här ska hända!!
    Har ni avtalat bort den så ska du ha råd att betala hela insatsen och stå för vad huset är värt idag plus lösa ut honom.
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-27 10:51:45 följande:

Jag kommer ändå inte kunna bo kvar i huset själv om de nu skulle bli så. Men jag vill ju inte heller att han ska få bo kvar om inte jag får de. Jag vill i så fall att vi säljer de. Jag är så dålig på de här och har ingen koll. Har inte trott att jag skulle behöva tänka på sånt heller. De är lite knackigt i relationen men jag hoppas ju att de ska bli bra igen!!

Varför ska inte han få bo kvar? Han har betalat insatsen och om han har råd att lösa ut dig (om det behövs) så får han självklart bo kvar.
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-27 11:02:34 följande:
    Jag vet men de är så jävla orättvist. För jag älskar de här huset lika mycket som han gör! Så ska jag flytta till en lägenhet (fängelse) och han får bo kvar i mitt älskade hus!:( blää
    Men om du inte har rätt till huset eller inte har råd så blir väl inget bättre av att du skulle förstöra hans möjligheter att få bo kvar?
Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??