• sextiotalist

Kan han kasta ut mig ur mitt hus??

Nej, sambolagen gäller, såvida ni inte skrivit något avtal innan. Även om han betalt kontantinsatsen så är ni lika mycket ägare till fastigheten.
    Om det kommer inträffa, så kräver du en bodelning via en jurist.

• sextiotalist
    green34 skrev 2015-10-27 09:01:43 följande:
    Har ni inte innan skrivit något avtal kan han inte bara kasta ut dig.

Betalar ni båda två på huslånet?

Inte ens det har någon betydelse
  • sextiotalist
    green34 skrev 2015-10-27 09:30:48 följande:
    Jo,det har det rent juridiskt.

det var därför som jag frågade ts om det.
    Var i sambolagen då?
    Jag har en kollega (klantigt nog) råkade ut för detta två gånger (en del lär sig aldrig tydligen). I båda fallen så hade han stått för kontantinsatsen och även betalt lånen, men i rättslig tvist så fick han båda gångerna dela fastigheten med sitt ex.
  • sextiotalist

Han kan inte kasta ut dig, oavsett om ni har samboavtal eller inte. Vad du kan begära, om det inte fungerar, är en bodelning via tingsrätten.
    I teorin kan ts få besittningsrätten för huset (om det inte är enskild egendom, det styr inte samboavtalet om, om de inte skrivit något om detta) men skulle då få lösa ut sin sambo.
    Som jag tolkar det, så finns det redan en ekonomisk reglering mellan dom och hur de avtalat bort sambolagen framkommer inte.
    I praktiken kommer det nog innebära att fastigheten (om jag tolkat ts rätt, men eftersom vi inte vet, och tydligen inte hon heller) kommer vara ägd till större delen av ts sambo och kommer nog med lätthet kunna köpa ut ts.

Visst, hon kanske kan, med jurister och annat, driva det till en offentlig försäljning, men troligen kostar det mer än vad det smakar. Eventuellt överskott kommer försvinna i advokatkostnader, mäklarkostnader och annat som tillkommer vid en fastighetsförsäljning, och som lök på laxen, ett rejält dåligt förhållande med exet.
    Så mitt tips till ts
    Om han hotar och kasta ut dig, så vänder du dig till en bodelningsman och så reglerar ni det juridiskt.

• sextiotalist
    Anonym (Gillar inte trams-trådstarter) skrev 2015-10-28 13:50:23 följande:
    Du sitter säkert i o m att om du är gift och din resp dör så får du hälften av hans tillgångar. Inklusive hus. Och om ni skiljer er ska det också delas upp. Om ni köpt hus tillsammans och du lagt lika mycket så ska naturligtvis du ha din hälft tillbaka, då får han köpa ut dig. Så klart.

har du inte lagt en krona, så kan du inte få nåt tillbaka.

Du skriver tramstrådar. När ett äktenskap upplöses (pga dödsfall eller skilsmässa) så tittar man på hela boets tillgångar, även bankkonton etc och överskottet kommer att delas, oavsett vem som köpte det eller vem som har bankkontot (däremot så äger man sina egna skulder, de tas bort från tillgångarna)
    Nu innebär inte det att man måste dela på allt 50/50, men överskottet delas lika
    Sambolagen innebär att det man köpt för gemensamt bruk (boende och bohag) delas lika oavsett vem som betalat.
    Så hade de inte haft något samboavtal, så hade fastigheten och bohaget delats upp lika, dock ej bankkonto, bil, sommarstuga, båt etc
Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??