Kan han kasta ut mig ur mitt hus??
Nej, sambolagen gäller, såvida ni inte skrivit något avtal innan. Även om han betalt kontantinsatsen så är ni lika mycket ägare till fastigheten.
Om det kommer inträffa, så kräver du en bodelning via en jurist.
Nej, sambolagen gäller, såvida ni inte skrivit något avtal innan. Även om han betalt kontantinsatsen så är ni lika mycket ägare till fastigheten.
Om det kommer inträffa, så kräver du en bodelning via en jurist.
Han kan inte kasta ut dig, oavsett om ni har samboavtal eller inte. Vad du kan begära, om det inte fungerar, är en bodelning via tingsrätten.
I teorin kan ts få besittningsrätten för huset (om det inte är enskild egendom, det styr inte samboavtalet om, om de inte skrivit något om detta) men skulle då få lösa ut sin sambo.
Som jag tolkar det, så finns det redan en ekonomisk reglering mellan dom och hur de avtalat bort sambolagen framkommer inte.
I praktiken kommer det nog innebära att fastigheten (om jag tolkat ts rätt, men eftersom vi inte vet, och tydligen inte hon heller) kommer vara ägd till större delen av ts sambo och kommer nog med lätthet kunna köpa ut ts.
Visst, hon kanske kan, med jurister och annat, driva det till en offentlig försäljning, men troligen kostar det mer än vad det smakar. Eventuellt överskott kommer försvinna i advokatkostnader, mäklarkostnader och annat som tillkommer vid en fastighetsförsäljning, och som lök på laxen, ett rejält dåligt förhållande med exet.
Så mitt tips till ts
Om han hotar och kasta ut dig, så vänder du dig till en bodelningsman och så reglerar ni det juridiskt.