Inlägg från: JeyLa |Visa alla inlägg
  • JeyLa

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hänger gärna med i er tråd :) Jag har fyra döttrar, -05, -06, -08 och -12 och en son -15 som dog i magen v 23+3 i juli (veckan efter att jag hade fyllt 40). Döttrarna har blivit till på första försöket, men med sonen tog det 10 månader och jag hade nästan gett upp hoppet. Jag har regelbunden mens (24 dagars cykel) och har ägglossning dag 9-10 (använder CB digitala ägglossningstest), men än har det inte tagit sig - har haft mens fem ggr sedan vi förlorade sonen.

Det är svårt att "inte tänka så mycket på bebistillverkningen", när man längtar så mycket.

Var kan man få tag på rosenrot och munkpeppar?

• JeyLa

Tack Nr 3 på G, beklagar dina mf <3

När man kommit så pass långt in i graviditeten så minskar ju oroligheterna över att ngt ska hända :( Inget fel på sonen, mig eller moderkakan, och inte psd heller, så varför det hände kommer jag aldrig få reda på.

Jag vet bara att tredje dotterns graviditet var lika som den med sonen - blödningar från v 5-6 med båda, dottern skulle haft en tvilling, mf på den v 12, upptäcktes dock först i v 18 att det skulle ha varit två, den hade återbildas så pass tidigt att den inte upptäcktes. Sonen var också en tvilling, två pickande hjärtan upptäcktes på vul v 6, en vecka senare var tvillingen borta. Blödde av och till till v 24 med dottern och v 21 med sonen. Dottern föddes helt frisk. Sonen klarade sig inte, vilket man så klart trodde eftersom det gick bra med dottern med samma strulade graviditet.

Men längtan är så mycket större än rädslan, så därför fortsätter vi att försöka bli gravid.

Jag bor i en liten stad så här hade de ingen munkpeppar - men jag hittade dropparna på en sida när jag googlade runt lite, så nu är den beställd. Hinner tyvärr inte ta dem denna gång eftersom jag fick mens i förrgår. Men jag har något att se framemot att testa nästa gång. Får se om det rubbar min regelbundna cykel eller inte, men jag tänker iaf prova, jag har inget att förlora känns det som.

• JeyLa

Jag har ju bara 24 dagars cykel, ägglossning redan dag nio. Förra gången jag hade mens så hann jag ta munkpeppar 4-5 dagar innan jag fick äl (jag hann inte få munkpeppar en i tid till mensens första dag, men jag tog det de sista dagarna ändå). Igår skulle jag ha fått min mens - testade redan på måndag då jag har känt mig lite annorlunda, men det visade neg. Testade mig imorse och jag fick ett svagt svagt plus. Var det så att mp även kunde göra menscykel längre ? Jag har alltid haft 24 dagar sedan jag fick tillbaka mensen i september (tidigare på 24/25) - kanske var det därför det visade neg i måndags (jag brukar kunna testa två-tre dagar innan och få pos) och så svagt idag, kanske mensen blev framskjuten några dagar?

Jag hoppas ju innerligt att mensen håller sig borta och att jag får ett starkare plus om någon dag, eller så testar jag ett CB digitala test :)

• JeyLa

Längesen jag skrev ngt här nu, men jag följer och läser era inlägg iaf.

Beklagar missfallet Maria Thereses :(

Är det ngn mer som äter munkpeppar här?

Jag har tagit droppar tre omgångar nu. Det som har hänt är att jag har fick äl på dag 12 förra gången och mensen kom på dag 29. Gången innan kom äl på dag 10 och mensen på dag 28. Innan jag började med munkpeppar så hade jag äl på dag 9 och mens på dag 24. Jag tänker fortsätta att ta dropparna för min pms är som bortblåst (även om den inte var på värsta viset innan heller, men ändå).

Jag vet inte vilken gång i ordningen vi är på - men i september fick jag tillbaka min mens efter att vi förlorade vår son i femte månaden - och sen skulle vi ju vänta två menstruationer innan vi försökte igen.

Fast sambon ligger borta på jobb så har vi lyckats pricka in äl och dagarna runt om varje gång hittills - men det har inte tagit sig än ändå tyvärr.

Idag är jag på äl 12 men ingen glad gubbe (kör med digitala ältest varje månad) - hoppas den dyker upp på söndag, för då kommer sambon hem :)

Ett tips bara, har ni kollat ert ph-värde? Jag var till en kvinna i ett annat ärende, hon visste inte att jag hade förlorat min son, men när hon fick veta det och att han inte dog av psd - så ville hon kolla mitt ph. Både saliven och urinen visade att min kropp var för sur - så jag fick ett pulver som jag ska blanda med vatten och det ska göra min kropp mer basisk (Basbalans). Den här kvinnan har hjälp många att bli gravid tack vare hennes koll av ph-värde på dem.

Jag har druckit detta i två månader nu och imorgon ska jag kolla mitt ph-värde igen. Är det inte bra, så får jag fortsätta att ta det en omgång till.

Hon menade också på att i en för sur kropp så kan inte barn leva heller....och kanske har hon en poäng där.

• JeyLa

Tack hoppfullsnart40.

Har du hunnit märka någon skillnad nu när du tar munkpeppar ?

Jag fick med mig ph-papper från hon jag var till, för att kunna mäta mitt ph själv efter varje avslutad kur. Tyvärr är min kropp ff sur så jag ska äta en till kur. Så här ser de

Jag googlade på det och det går att beställa det från hälsobutiker bland annat.

• JeyLa

Hm, skickade med två bilder. Gör ett nytt försök på den andra.

• JeyLa

Dag 14 och ff ingen äl, helskumt. Iofs så testade jag inte förrän dag 11 den här gången. Men lite underligt om det ska diffa så på dagarna. Kanske att jag hade äl dag 9 eller 10 denna gång... å andra sidan så har jag inte känt av det alls. Ja ja, sambon stack iväg på jobb på tisdagmorgon så kvällen innan så fick vi till det iaf....Hade jag äl dag 9 eller 10 så kan det ju funka ändå.

Lite blandade känslor är det den här månaden dock, för i fredags så var det precis ett år sedan som vår son blev till (eller ja, enligt bm uträkning så började grav den 5/2). Men ingen skulle bli gladare än jag om det vore så igen <3

• JeyLa

Har bim sön/mån, känner inget annorlunda - vet inte ens om jag hade äl denna gång. Var inställd på att den skulle komma dag 11-12 som de senaste två ggr, så jag testade inte förrän dag 11. Dag 15 hade jag ff ingen äl. Kan ju ha haft den dag 9-10 som tidigare, men det vet jag ju inte. Hade dock ont på höger sida av och till ca en vecka efter "dag 9-10", och det onda kände jag av i 5-6 dagar.

Sen har jag varit helt slut på kvällarna, det är olikt mig. Men nja, jag har svårt att tro att det ska vara några gravidsymptom.

Iofs så hade jag noll symptom när jag blev gravid med sonen. När jag väntade dotter nr 4 så var jag bombsäker på att det var en son, för 10 dagar innan bim hade jag 5-6 symptom, och då hade jag bara 24 dagars cykel, så den ggn kom gravsymptomen snabbt - och den ggn körde vi på "blir det så blir det", så jag hade inte förväntat mig att jag skulle bli gravid direkt.

En bm sa dock till mig att vilka symptom man får beror på männen, och jag kan nog hålla med där. För med mina tre första döttrar som jag har med mitt ex, har jag haft nästintill identiska symptom och de har kommit vid samma tidpunkt. Men fjärde dottern, som jag har med nuvarande sambon, där var det heeelt annorlunda ist.

Å andra sidan så tror jag att jag kommer att få en dotter till om/när jag blir gravid, det är bara en känsla jag har - fem döttrar och en änglason <3

Är det ngn som vet om man kan få hjälp fast att man redan har ett barn tillsammans? Kan man få sina ägg "uppkollade" eller måste man söka privatklinik"?

• JeyLa

Stort grattis till pussen, härligt :)

Nykär15: Får se om du mår annorlunda/får andra symptom den här graviditeten då :) Jag hade heller aldrig hört att mannen kunde påverka ens "mående", men den bm som sa det till mig var lät väldigt säker på sin sak iaf :)

Själv har jag haft äl, tror jag iaf - jag valde att inte kolla ngt denna gång - har ju haft äl mellan dag 9-12, mest 9-10 tror jag. Det är dag 12 idag och tidigt imorse stack sambon på jobb i 11 dagar - fick till det dag 7, 9 och 11....så vi får väl se :/

Jag vill väldigt gärna, men jag har bestämt mig för att sälja alla barnsaker och barnkläder nu iaf, har redan börjat på att rensa då det är en stor barnloppis här i slutet av månaden. Yngsta dottern fyllde ju tre i november, så eg så skulle man ju spara allt....men jag orkar liksom inte, svårt att förklara. Blir det så blir det....även om jag jättegärna vill, men jag kan ju inte styra över det.

Håller också tummarna för fler plus här i tråden :)

• JeyLa

Nykär15: Ja men visst är det så - det är ju speciellt att få boa, titta i affärer och få handla hem.....Det är ju också en del av graviditeten liksom :) Sen kanske det får mig att släppa lite på tankarna "att bli gravid", att det hjälper mig att mer och mer komma in i tänket "blir det så blir det", att ta dagen som den kommer.

Ja hoppas att det blir en bra graviditet med snälla symptom :D

• JeyLa

Är det någon mer än Galenlängtan som närmar sig BIM? Känner ni er nå annorlunda, att något kanske skulle vara på g?

Jag känner ju min kropp så väl - jag vet ju egentligen innan jag testat, att jag har varit gravid - iaf alla graviditeter (7) utom den senaste, när jag väntade min son. Den gången märkte jag ingenting. Om det hade att göra med att det var första sonen eller om det var för att jag var i så stor sorg (min moster, som var mer som min mamma, gick bort inom en vecka) i samma veva blev jag alltså gravid.

Jag hade noll symptom, men testade på bim-2 ändå - det var min mosters begravning den dagen, och jag bara måste få veta (då hade vi försökt i 10 månader). Och visst var jag gravid.

Men nu är man här igen, 13 månader efter senaste plusset, 40+ snart....och ändå så hoppas man att något ska vara/kännas annorlunda...längtan efter dessa symptom som ska bli ett plus.

Jag har mellan 7-12 dagar kvar till BIM.

Det som har varit annorlunda denna månad är att jag har haft ont på höger sida sedan några dagar efter äl, riktiga hugg ibland, och jag har ff ont.

I samma veva då det onda började så fick jag otroligt vattniga flytningar - det höll i sig i några dagar - (det kändes nästan som om man kissade på sig). Och nä, äl hade jag redan haft så det var inte därför (jag tog t o m ett äl-test för att dubbelkolla).

Jag vet att jag har haft dessa vattniga flytningar förut, fast bara vid ett fåtal tillfällen - men jag kommer definitivt inte ihåg om jag har haft det i samband med en graviditet, som ett symptom alltså.

Så så ser det ut för mig....Jag tror inte på att jag är gravid, jag känner det inte i kroppen...men ändå så kan jag inte låta bli att hoppas, som vanligt :)

• JeyLa

Mamo74:

Har du haft många symptom den/de andra graviditeterna?

Håller tummarna för dig ändå för ett plus på onsdag :)

Nykär15: Hoppas verkligen att kroppen kommer igång och är som vanligt tills det är dags för äl igen.

Stor kram till dig

Maran73: Ja nu hoppas man ju att de vattniga flytningarna är ett positivt tecken :) Det känns rejält på höger sida varje dag av och till - jag brukar känna av det lite grann vid äl och sen någon enstaka dag innan mens, men nu har det varit varje dag sedan äl.

När har du BIM nästa gång?

Lycka till imorgon.

Har beställt en massa gravtester, de bör komma imorgon - har aldrig skickat efter förut utan har alltid köpt CB på apoteket varje gång. Så det blir nog att jag testar på lördag - BIM kan vara allt från söndag - fredag, troligen tisdag.

BIM-3 är det tidigaste jag har kunnat testa mig, på BIM-4 har det visat neg (men pos dagen efter alltså).

Pluttan: Håller med dig, ständigt denna väntan.... :)

• JeyLa

Galenlängtan:

Vilken tuff situation, för er alla :( Stor kram <3

Maran73:

Vad skumt :/ Det har jag personligen aldrig varit med om. Har du känt ngt i övrigt, några symptom tänkte jag?

Jag har nog äl imorgon, hade sex sent på söndag - inget att göra år då sambon jobbar borta. Han kommer hem på torsdag, och då kan det vara försent.

Jag känner som du Galenlängtan, man har liksom tiden emot sig, att "pausa" får liksom inte plats i "schemat"....fast kanske är det det man ska göra för att lyckas....men vågar man chansa :/

Även om jag känner att man har tiden emot sig så känner jag också på ngt vis ett otroligt lugn just nu - det var längesedan jag hade den känslan. Det är en bra, skön känsla. Det är inte "blir det så blir det" utan mer "det blir när det blir".....för jag tror på en ny graviditet.

Min gynläkare ringde mig förra veckan - han ringde för att ge mig de definitiva provsvaren på varför vår son dog i magen. Tyvärr hade det inte framkommit ngt nytt, men att navelsträngen var trång på ett ställe kan ha varit en bidragande orsak, men det är inget de kan bekräfta.

Han skulle dock ta kontakt med deras fertilitetsläkare och höra om hon kunde kolla upp mig, om mina chanser var normal eller låg. Han frågade först varför jag ville göra en undersökning, och när jag sa att det mest sitter i huvudet - att jag vill kunna ställa in mig på huruvida mina chanser är - är de små så måste jag bearbeta det, att vår familj mycket troligt kommer att bestå av oss och våra fyra barn. Är mina chanser normala - ja, då ger ju det mig ett lugn på ett annat sätt.

Han förstod mig precis när jag berättade, det kändes otroligt skönt. Så vi får se när han hör av sig.

Nykär15:

Hur blev det med din äl den här gången, kom den på ungefär samma dag ändå? Stor kram till dig, jag har tänkt på dig <3

• JeyLa

Ett kort inlägg bara: jag är gärna med på FB - Jenny heter jag.

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016