Inlägg från: cissha |Visa alla inlägg
  • cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • cissha

Va kul att ni hoppade in Glad
    Det tog mig 7 månader att bli gravid med min dotter. Blev gravid december 2009 och hon föddes i september.
    Den gången så började jag använda ägglossningstester i december och det gav resultat direkt. Den här gången kör jag på med dessa på en gång.

Här är fabriken i full gång Flört

• cissha
    fiskenova skrev 2015-11-06 16:41:09 följande:

Hej! Jag är 40 och började försöka i maj, plussade nu i oktober. Tänkte bara tipsa - kanske självklart för många men i alla fall - om munkpeppar och rosenrot. Jag började med det i september efter en sommar utan resultat. Ägglossningen blev jättetydlig, tog test och hade sex på dag 8, 11 (då ägglossningen var) och 13 efter mens. Resultat direkt! Bara som pepp och tips :).

Grattis! Skrattande

Vad är munkpeppar? Rosenrot har jag ätit i omgångar, kanske ska ge det en chans igen.
    Jag väntar på äl näst helg och då är sambon och jag barnlediga (så passande Flört)

• cissha

Hej på er!

Jag har googlat mycket på munkpeppar och det jag hittar är att "man tror" att det kan öka fertiliteten och göra så att man lättare bli gravid. På några sidor stod det att det bara var "tomma påhitt"?! Obestämd
    Vet inte vad jag ska tro...

Hur som haver...jag går och väntar på min mens som av någon anledning kommit ur balans.Jag håller på att gå ner i vikt sedan 2 månader tillbaka och i och med detta så har min menscykel rubbats. Hemskt opraktiskt just nu Skrikandes
    Jag behöver gå ner i vikt för att kroppen ska klara en eventuell graviditet.

Sist kom min mens 3 dagar innan planeringen. Vilket gör att jag inte riktigt vet när min ägglossning är - SUCK!

Jag kämpar iaf på med graviditetsappen och hoppas att jag får klarhet i detta snart.
    Jag känner ju lite stress trots allt...ni kanske känner samma. Jag blir 42 år i början på nästa år.

Kram på er medkämpar! Cool

• cissha
    Nykär15 skrev 2015-12-09 10:40:59 följande:

Jag är inte 40+ ännu men undrar om jag kanske får vara med ändå...fyller 39 om 3 månader. Har två barn födda -08 och -11 men är separerad från pappan och har dem varannan vecka. Har sedan 8 månader träffat en helt underbar kille och han har inga barn..jag har alltid kunnat tänka mig en till.

Vi är båda införstådda med att vi inte kan vänta på det hur länge som helst pga min ålder..han är mycket yngre än mig så för honom är det ju lugnt, men det är ju mig han vill leva med och önskan är såklart att kunna ge honom den gåvan, dela det med honom.

Vi kommer förmodligen börja under nästa år, vet ej när. Har just nu hormonspiral och får se när den plockas ut. Men hade vart mysigt följa er och lära mig mer om hur det går när man är lite äldre och läsa olika tips om det är ok? :)

Har med funderat på att vända mig till gyn för att se om de kan göra en koll på hur mina ägg verkar må, om jag har några kvar...

Jag är i lite samma sits som dig. Men jag är 41 och min sambo är 42 och han har heller inga barn sedan förut, men det har jag.

Vi har kört i gången försöken att bli gravid redan nu trots att vi bara varit i hop sedan början av året. Vågar inte vänta längre.... Jag kör på med äl tester men jag jag upplever att det är mycket svårare att bli gravid nu Rynkar på näsan. Har haft fullt sjå att bara få koll på min cykel. Jag har gått från 6 dagar mens till bara 3 dagar och nu har jag äl bara 10 dagar efter mensens första dag förut hade jag 14 dagar... Är sjukt rädd att detta påverkar min fertilitet och förmåga att bli gravid igen.

Jag har också tankar på att vända mig till gyn. Kanske bara obefogad oro?

/C
  • cissha
    Maran73 skrev 2016-01-31 10:33:35 följande:

Det här med mensens beteende är intressant, jag blöder MYCKET mindre nu än när jag var yngre, typ två dagar blod och två max tre dgr med lite koagel så trosskydd räcker. Gått över fr normal till minitampong på äldre dar. Undras vad det beror på? Har läst att man blöder MER när klimakteriet närmar sig. Hur är det för er, samma el ej?

Äntligen en till i samma märkliga situation. Jag blödde typ 7 dagar  när jag var yngre och fick ha både super tampong och binda. Sedan 2 år tillbaka har jag 3 dagars mens, normal tampong, klart liksom! Cykeln är förändrad har numera äl 10 dagar efter sista mensens första dag.  
    Mailade min barnmorska som bara sa att "det kan bli så". Jag var ju livrädd för att klimakteriet varpå vägRynkar på näsan Hon sa också att det är väldigt vanligt att inte ha äl 2 ggr/år. Vilket stämde på mig i januari. Testade typ 15 äl stickor i januari, men inget utslag och knappt någon mens. Men är inte gravid!

Har bestämt mig för att inte oroa mig :)
  • cissha

Hej!

Jag startade den här tråden för några månader sedan men har varit inaktiv gällande inläggen här. Nu är jag back on track Flört
    Jag har dock följt era inlägg och känner ett stöd i er stora längtan efter ett barn. Vill också så gärna, men det vill sig inte...

Tack för alla tips dessutom! Jag käkar rosenrot sedan en tid tillbaka och nu har jag även beställt kalk och mätstickor för att kolla PH värdet i kroppen :)
    Det kan ju iaf inte försämra möjligheterna...tänker jag.

Må bäst, snart är det vår tur Hjärta

• cissha
    Maran73 skrev 2016-02-17 08:52:24 följande:

Godmorgon! Har bestämt oss för att söka hjälp om det inte blir ngt plus denna månad. Känns som att vi inte kan vänta mer på en "oassisterad" befruktning. Då menar jag inte nödvändigtvis IVF utan kanske ngn form av hormoner etc. Iaf kolla äggreserv osv. To be continued...

Kan man alltså få hjälp fast man är 40+....? Låter fantastiskt! Måste nog göra detsamma...

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016