• iframtiden

Kränkt av barnmorska

Hej!

Jag skulle behöva lite input på en händelse som jag inte kan släppa då jag känner mig kränkt. Ni som kämpat på länge med att försöka få barn vet hur man känner sig och då kan klumpiga kommentarer vara extra jobbiga. 

Min fundering är väl eg om jag överreagerar eller om jag faktiskt har "rätt" att känna mig kränkt. Till saken hör också att med min "svårt att få barn historia" kryllar av klumpiga kommentarer från vårdpersonal så bägaren är rätt full nu för tiden.

Så här är det. Jag är bärare av ett genetiskt fel som orsakar dödligt svåra missbildningar på de fostret i hela 70% av fallen. Detta medför oftast missfall, men om det går så långt som till vecka 11-12 ska jag ta moderkaksprov och sen vänta typ 3-4 veckor på att få veta om barnet är friskt. Jag har vetat om detta sen långt innan jag började försöka få barn för typ 7 år sedan. Trots att jag vet att jag har detta genetiska fel måste jag gå igenom 3 dokumenterade mf på raken innan jag kvalificerar mig att få hjälp. Denna hjälp kan man inte söka privat i Sverige utan det måste gå genom kommunen. 

Så i 7 år har jag på vårdens ingivan gått och dokumenterat mina graviditeter och missfall. Kan väl även tillägga att ingen någonsin erbjudit mig att ens gå och prata med någon om detta, vilket jag tycker är rätt anmärkningsvärt. I vår lilla stad får man gå till mvc, för att kolla om fostret lever, sitta i väntrummet med andra mammor och ofta träffar man på folk man känner där som är gravida, men inte vet att jag är det ..ja, alltihopa har blivit lite av ett trauma.

Hur som helst så fick jag tillsist barn för några år sedan och nu har vi då börjat om vår resa att försöka få till ett syskon. Jag blev nyss gravid och gick till mvc för att dokumentera min graviditet och träffade då en hurtig och fullständigt okänslig barnmorska som när jag berättade min bakgrund och mitt syfte med mötet utbrast att "nu ska det bli bebis"...sen ville hon skriva in mig för hälsosamtal hos henne i vecka 7 och jag protesterade och sa att jag inte ville/brukar skriva in mig förrän jag vet om det blir nåt (vilket ju bara är 30% chans så man måste ju va realistisk), men då klämde hon ur sig att "du ska inte tro att vi behandlar dig annorlunda.."

Jag tycker det är förödande att man kör över kvinnor med en sån här svår problematik på det här sättet. Dels lyssnade hon inte, dels att klämma ur sig så okänsliga kommentarer. Vad tycker ni, överreagerar jag?

• Svar på tråden Kränkt av barnmorska
  • Anonym (Svårt)

Jag tror att hon ville vara positiv. Många hade nog reagerat med att bli mer kränkta om barnmorskan sagt någon i stil med" Jasså, ja då är det knappt lönt att skriva in dig". Barnmorskan utgår från att du väntar barn, inte missfall. Hon vill behandla dig som vilken blivande mamma som helst och hon vill behandla ditt foster som en blivande bebis.

Jag tror att du är lättkränkt.

Hur vill du att hon ska agera? Ska hon behandla ditt foster som ett blivande missfall? Blir din smärta mindre då?

• Topcom

Det känns som du överreagerar. Hon ville nog vara positiv för din skull. Jag ser inte alls att hon skulle ha varit dum eller elak någonstans. Försök att släppa det

• iframtiden

Jag inser när jag skriver det här är att problemet är att jag blev skickad till mvc där barnmorskor tar emot, och inte till gyn. Jag var inte där för att skriva in mig utan för att konstatera att jag var gravid. Jag förklarade min situation, att det var jobbigt för mig är uppenbart. Jag vill inte ha ett gäng tider hos barnmorska som jag måste boka av när det inte går vägen. Jag skulle ha en läkartid för att kolla utvecklingen och sen är det upp till läkaren att stämma av mot tiden för moderkaksprov, det var planen. Det är även läkarnas plan, men när man inte får träffa läkare blir det ju så här..

Det var uppenbart att hon ville va positiv, vilket ju är bra. Men positiv kan man vara även genom att lyssna och va lyhörd också. När man jobbar med människor kan man ju inte räkna med att alla är likadana, för har man den sjukdomen jag har väntar man oftast mf, det är realiteten. Då kan man kanske förstå att det är jobbigt, välja att inte pusha och bespara mig klumpiga kommentarer. 

Ni med upprepade mf, vilket bemötande har ni fått? Jag upplever inte att det finns någon riktig plats för oss inom vården, iaf inte på min ort.

Ingen som känner igen sig??

• LitenSnigel

Har precis som du svårt att få barn pga en genetisk avvikelse hos min man (balanserad translokation). Jag har ingen erfarenhet av svenska mvc då jag bor i annat land, men jag förstår precis hur du känner och tänker. Vi har haft 7 missfall, inga barn än, har väldigt svårt att ta till mig och tro på nya graviditeter. Överlag tror jag tyvärr att den allmänna vården har dålig koll på genetiska problem som orsakar upprepade missfall. I det här fallet tror jag att din BM försökte vara positiv därav hennes kommentar, hon vet helt enkelt för lite om ämnet. Men jag hade kännt precis samma som du, de som inte sitter i samma sits har svårt att förstå.

• Cyanea

Jag har nästan ingen egen erfarenhet av MF då jag och maken knappt ens klarar oss till det stadiet... Så jag har inte samma problematik som du. 

Med det sagt vill jag ändå säga att jag tror att jag kan relatera till det du känner. Det är jättetufft att ha svårt att skaffa barn, och oavsett orsak är det svårt att "höra hemma" någonstans, mer än möjligtvis på fertilitetskliniker där alla andra också har problematik och personalen är vana vid att det är mycket känslor inblandade. 

Jag tycker att du ska ta din upplevelse på allvar. Du blev ledsen. Det var inte så genomtänkt av henne. Men som några andra skriver är det nog inte hennes bord så att säga. Hon är van vid "normala" graviditeter och att kunna förutsätta att det brukar gå vägen. Jag förstår att det måste vara jättetufft för dig. 

Tror tyvärr inte att det är så mycket att göra åt saken, däremot, mer än att stå på dig när du känner dig obekväm och att vara öppen med dina känslor. Kanske ska du byta BM? Kanske bör du be om telefonnummer till deras kurator/psykolog för att få professionell hjälp med din oro? 

Jag tror att du helt enkelt är en person på väldigt fel plats. Miljön är inte en du kan känna dig trygg i och personalen är inte van vid din typ av svårigheter. Jag fick själv gå och ta cellprov mitt i en djup depression på grund av min barnlöshet på en MVC som pyntat överallt med bilder och skulpturer av gravida och bebisar... Världens sötaste BM som tog jätteväl hand om mig, men jag blev ändå helt knäckt av upplevelsen. 

Hoppas att du är ok och att allt kommer gå bra för dig. 

• iframtiden

Tack ni som förstår! Just nu väntar jag på att göra moderkaksprov o i vecka 16 får jag veta om barnet är friskt eller väldigt sjukt. Då blir d i så fall abort. Jag har avsagt mig den här bm och tänker inte skriva in mig förren jag vet hur det blir. Har ju läkarkontakt så jag känner mig trygg ändå

• iframtiden

Vi hade rätt till pgd först efter 3 dokumenterade mf på raken..

Sen fick vi barn på naturlig väg och fick göra ett pgd försök efter det för att d var snälla typ. Detta försök gav inget så nu är hjälpen slut å vi får fortsätta försöka för egen maskin

• Anonym (--)

gammal tråd, men jag måste bara säga att jag tycker verkligen att barnmorskans agerande var oproffessionellt. Vårdpersonal måste ju ta sina patienters oro på allvar.

• iframtiden

Är nu gravid i v 35 och bytte till en fantastisk barnmorska som ser mig som person o mina behov. Är riktigt stolt över mig själv som satte ner foten med den första, sjukvården måste lära sig se individer och faktiska problem och inte bara anta att allt ska gå bra för att man är på en mödravård! Har man ett konstaterat fel så har man, då ska man inte bli ifrågasatt av någon som är helt okunnig på ämnet

• syntharen
    iframtiden skrev 2016-05-04 20:24:14 följande:

Är nu gravid i v 35 och bytte till en fantastisk barnmorska som ser mig som person o mina behov. Är riktigt stolt över mig själv som satte ner foten med den första, sjukvården måste lära sig se individer och faktiska problem och inte bara anta att allt ska gå bra för att man är på en mödravård! Har man ett konstaterat fel så har man, då ska man inte bli ifrågasatt av någon som är helt okunnig på ämnet

Vad härligt att det gick vägen den här gången! Och vad skönt att du hittat en BM som har bättre förståelse. Inte länge tills du får din bebis nu. Grattis
  • straw2008

Jag tycker snarare hon var positiv o absolut INTE kränkande.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Kränkt av barnmorska