pärlsnäcka skrev 2015-10-26 22:52:20 följande:
Hej!
Åh nej vad tragiskt.... Att det snart gått 1 år sedan ditt utomkveds också och utredningar på det. Kan tänka mig att det är mentalt jobbigt stackare
Försökte ni få barn långt innan utomkvedet också eller var det som oss första gången?
Kommer gå bra för er, finns så bra hjälp idag. Jag och sambon har inte bråttom och tänker lite att det blir som det blir
men för var dag som går efter denna positiva men samtidigt negativa händelsen är jag mer i tankarna om att vilja försöka så fort kroppen är redo. Det är så spännande det här. Blir mer och mer insatt i "barnskapandet". Som svar på din fråga vill jag att kroppen ska läka först och jag vill följa hjärtat därefter. Väntar och ser hur mensen, äl, och tankarna går vid jul. Kanske inte alls sugen då. Kanske skaffar nytt jobb eller börjar studera. Jag vet inte
Du kan väl berätta lite hur det är att försöka så länge, vad är det för utredningar, vad innebär ivf?
Vi hade inte försökt jättelänge innan utomkvedet, 4e försöket var det. Det kändes rätt länge just då, så som det brukar när man är mitt uppe i något och längtar.
När det hade gått ett år från dess att vi började försöka skickade vi in en remiss för utredning. Jag fick ta lite blodprover för att kolla att hormonerna fungerar som de ska och sambon fick lämna spermaprov. Där visade det sig att en del av sambons spermier var lite avvikande i form, så det tillsammans med bara en äggledare är väl vad som gjort att det inte tagit sig. Därför tyckte även läkarna att ivf (provrörsbefruktning) var ett bra sätt framåt för oss. Så nu väntar vi på att få påbörja det.
I början kändes det jobbigt för att jag ville bli gravid direkt och varje mens kändes som ett riktigt nederlag. Sen för någon månad sen så valde jag helt enkelt att acceptera att det kommer ta lite längre tid för oss och att det är så mitt liv ser ut just nu. Trots att det är jobbigt att längta så mycket så känns det ändå rätt okej.
Det låter som att du förhåller dig bra till ditt utomkveds, eftersom det gick på första gången för er tror jag inte att ni kommer att ha några problem att bli gravida igen :)