pandoraDiem skrev 2015-10-26 07:21:47 följande:
Fick ett utomkveds i dec förra året, trodde det var missfall och att det var därför det gjorde lite ont så kollade aldrig upp det. När jag fortfarande blödde och testade positivt 3 veckor senare så fick jag tid till vaginalt ultraljud. Där upptäcktes utomkveds och fick operera samma eftermiddag. Var då i v10 så hela äggledaren fick tas bort. Vi började försöka igen efter en mens som kom 1 månad efter operationen. Jag behövde den tiden att läka mentalt också, när jag fick reda på utomkveds så var nämligen min enda tanke att jag aldrig skulle få föda ett barn och att jag aldrig ens skulle våga försöka bli gravid.
Nu har vi genomgått utredning och väntar på ivf i början på nästa år. Vi försöker fortfarande själva så får se om det blir ivf eller inte.
Hur känns det för dig? Tycker du det känns jobbigt att behöva vänta till december eller en behövlig paus? Min läkare sa att en äggledare inte försämrar chansen att bli gravid så mycket som man från början kanske tror så det ska nog gå bra för dig ska du se :)
Hej!
Åh nej vad tragiskt.... Att det snart gått 1 år sedan ditt utomkveds också och utredningar på det. Kan tänka mig att det är mentalt jobbigt stackare
Försökte ni få barn långt innan utomkvedet också eller var det som oss första gången?
Kommer gå bra för er, finns så bra hjälp idag. Jag och sambon har inte bråttom och tänker lite att det blir som det blir
men för var dag som går efter denna positiva men samtidigt negativa händelsen är jag mer i tankarna om att vilja försöka så fort kroppen är redo. Det är så spännande det här. Blir mer och mer insatt i "barnskapandet". Som svar på din fråga vill jag att kroppen ska läka först och jag vill följa hjärtat därefter. Väntar och ser hur mensen, äl, och tankarna går vid jul. Kanske inte alls sugen då. Kanske skaffar nytt jobb eller börjar studera. Jag vet inte
Du kan väl berätta lite hur det är att försöka så länge, vad är det för utredningar, vad innebär ivf?