Inlägg från: manoira |Visa alla inlägg
  • manoira

BF juni/juli

Hej! 

Jag är gravid med mitt tredje barn och är i vecka nio. Mår skit konstant och känner mig allmänt supergravid, precis som med mina tidigare två (-09 och -12). Trött, fryser, svullen, superluktkänslig (har svårt att stå ut med vår hund just nu för att hon luktar så konstigt) och illamående.

Nu försöker jag mest överleva till KUB-testet som jag ska göra om några veckor. Är sjukt nervös eftersom jag precis fyllt 35 och är extremt rädd för att något ska vara fel med barnet. Men vi har beslutat oss för att göra NIPT-test också om jag skulle ligga på relativt hög risknivå. 

Hu, önskar bara man kunde få vara gravid och glad Tyst

Förväntad BF 3 juli. Får se om det håller i sig :)

• manoira
    En del av oss skrev 2015-11-23 22:46:33 följande:

[quote=76038720][quote-nick]manoira skrev 2015-11-23 22:03:44 följande:[/quote-nick]

Hej! 

Jag är gravid med mitt tredje barn och är i vecka nio. Mår skit konstant och känner mig allmänt supergravid, precis som med mina tidigare två (-09 och -12). Trött, fryser, svullen, superluktkänslig (har svårt att stå ut med vår hund just nu för att hon luktar så konstigt) och illamående.

Nu försöker jag mest överleva till KUB-testet som jag ska göra om några veckor. Är sjukt nervös eftersom jag precis fyllt 35 och är extremt rädd för att något ska vara fel med barnet. Men vi har beslutat oss för att göra NIPT-test också om jag skulle ligga på relativt hög risknivå. 

Hu, önskar bara man kunde få vara gravid och glad 

Förväntad BF 3 juli. Får se om det håller i sig :)

[/

Vi har BF samma dag och mår lika ser jag. Mår så illa och tycker allt luktar så vidrigt. Trott hela dan att jag kommer spy, men klarat mig.

Jag har valt att göra FVP då jag är 41 år och inte känner mig trygg med KUB och dessutom vill testa så mycket som det går än bara Trisomi 13,18 och 21. Sedan blev jag rädd när jag har hört att låg sannolikhet inte är en trygghet att det är bra. Finns mammor så finns så låg sannolikhet och ändå fött barn med Downs syndrom, trisomi 21 alltså.

Jag och min sambo är ense om att avbryta vid svår avvikelse eller sjukdom.

Ja jag har också hört det, om att mammor med låg risk fött barn med Downs. Jag velar fortfarande mellan att göra ett NIPT ändå, även om det är dyrt. Är så galet rädd för FVP av någon anledning. Dessutom erbjuds det inte där jag bor om man inte har risk lägre (eller större?) än 1/200. Ska ta blodprov om någon vecka som ett första steg så får vi se hur det blir. Gissar att KUB blir någon vecka efter det. 

Är i alla fall glad över att vara inne i vecka nio nu och att veckorna äntligen ramlar på lite

När får du svar på ditt FVP?

• manoira
    Y o L o skrev 2015-11-24 20:21:34 följande:

Får man fråga er som ska bli igångsatta ett visst datum, varför gör man det? Är det någon medicinsk anledning? Visste inte ens att man kunde bli igångsatt ett visst datum INNAN bf så jag blev nyfiken.

Nu ska jag, vad jag vet, inte bli igångsatt men en anledning kan vara att man har dåligt blodvärde, riskerar graviddiabetes, havandeskapsförgiftning etc. Och då brukar man sätta igång innan BF :) Men sen finns det säkert massa andra anledningar. Vissa förlossningar kanske går med på igångsättning utan anledning? Dock inte hos oss. Där får man vänta och vänta tills något händer :P 
  • manoira
    En del av oss skrev 2015-11-24 21:55:11 följande:

[quote=76042636][quote-nick]manoira skrev 2015-11-24 20:49:52 följande:[/quote-nick]

Nu ska jag, vad jag vet, inte bli igångsatt men en anledning kan vara att man har dåligt blodvärde, riskerar graviddiabetes, havandeskapsförgiftning etc. Och då brukar man sätta igång innan BF :) Men sen finns det säkert massa andra anledningar. Vissa förlossningar kanske går med på igångsättning utan anledning? Dock inte hos oss. Där får man vänta och vänta tills något händer :P 

[/

Dåligt blodvärde blir man inte igångsatt för. Mammor med graviddiabetes ka bli igångsattapga att de kan föda väldigt stora barn, havandeskapsförgiftning, hepatis, humanitära skäl och andra medicinska skäl, vissa aurora patienter. Mammor som går över tiden, viss äldre mammor får inte gå över BF.

Jag vet redan nu att jag blir igångsatt.

Tror det ser lite olika ut på olika ställen i så fall. Min syster hade så dåligt blodvärde att hon blev igångsatt. Hon låg inlagd i flera månader med första barnet av samma anledning :) Hos oss blir man exempelvis inte igångsatt om man går över tiden eller har gjort det tidigare. Även efter 14 dagar över tiden kan man få vänta längre :)
  • manoira
    En del av oss skrev 2015-11-24 22:17:51 följande:

[quote=76042938][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-24 22:03:44 följande:[/quote-nick]

Beklagar allt du behövt gå igenom, det är min mardröm det du skriver. Tack för att du svarade.

[/

Det var en mardröm som jag aldrig vill genomgå igen. Det var ett foster, men för mig var det ett barn.

Ush, beklagar verkligen :( Det är nog alla föräldrars värsta mardröm. Hoppas de tar din oro på allvar och ger dig allt stöd som behövs den här gången inför förlossningen!
  • manoira

Var på MVC häromdagen för att ta blodprov inför KUB men det visade sig på UL att jag inte var så långt gången som de trodde. Så jag blev tillbakaflyttade fem dagar. Nu är det ju svårt att mäta eftersom de ligger som små räkor och allt ser bra ut. Hjärtat slog och läkaren såg ögon näsa och mun (jag såg bara en klump). Men jag blir direkt nervös. Har plutten inte växt som den ska?

Att man kan vara så sjukt konstig när man är gravid. Med andra barnet var jag hur lugn som helst. Med första ett nervvrak och den här gången bröt jag ihop för att jag plötsligt var i vecka nio istället för tio som jag trodde. 

Ja ja, nu är jag i alla fall inne i vecka tio, igen, och ska tillbaka för blodprov nästa vecka. Vad sägs om att hoppa över nästkommande sju månaderna lite snabbt? 

• manoira
    Mamacitaa skrev 2015-12-05 21:39:01 följande:

Jag förstår dina ta kar och oro. Jag blev flyttad en vecka på kub och de stämmer inte alls när.jag fick plus på stickan och symtom. Så funderar på om.bebis är liten från början eller vad detta stora hopp tillbaka kan bero.på.

Men på rul får man ju veta mer exakt.

Som tur var är man nog bara hormonorolig, eller vad man ska kalla det Det känns bara så tungt att bli flyttad tillbaka en vecka för att man verkligen räknar dagarna i början. 

Får se vad de säger på KUB om några veckor och sen hoppas vi på bra mätningar på RUL

• manoira

Ja det där med illamående! Vet inte om jag ska vara glad eller uppgiven över att jag mår konstant illa. Kan knappt äta något utan att det smakar skit. Att hitta på maträtter just nu är rena pesten. Försöker överleva på skorpor och bredbar färskost. Eller saker som inte smakar så mycket. 

Tar lite Lergigan Comp men tycker inte att de hjälper så mycket. Det är ju den äckliga smaken i munnen som får mig illamående och den verkar inte Lergigan bita på.

Enda fördelen är väl att jag inte rusar i vikt :p 

• manoira
    hundochhäst skrev 2015-12-07 09:29:00 följande:
    Jo men det går bra. Men det blir såklart mer jobb. Jobbigt att klä på ungarna innan man går ut varje gång. Nu är mina så stora att de klär på sig själva samt kan gå med. Min yngsta kan gå några km i alla fall utan att gnälla och den äldsta kan gå hur långt som helst, hon har till och med börjat rasta hunden själv. Men för några år sedan var det svettigare.
    Jag tog med hunden till lekplatserna och tränade platsliggning och annat som kunde aktivera hjärnan lite grann.
    Min sambo och jag löste promenaderna med att jag tog kortare rundor på dagen och sedan när han kom hem från jobbet så tog han en långpromenad, ibland tog jag en också. Vi har en aktiv och krävande hund så en mil om dagen är ett måste för att hon inte ska stressa upp sig och hitta på små hyss...

Smart att köra övningar på lekplatsen! 

Vi har också en hund, bara 10 månader, och två barn (sex och tre år) så jag är lite orolig över hur det ska gå sen. Hon är dock en liten sällskapshund och kräver inte så mycket motion. Däremot stimulans och konstant påminnelse om uppfostran, annars beter hon sig riktigt uppstudsigt. 

Har rätt dåligt samvete över henne just nu för att jag inte orkar aktivera henne som jag borde i och med illamåendet och tröttheten. Dessutom tycker min gravidnäsa att hon luktar riktigt illa och jag har svårt att låta henne vara nära, vilket hon är van vid. Vill helst ligga i knä. Men det är i och för sig bra träning för henne att vänja sig vid att vara mer självständig eftersom knät ändå lär vara upptaget ett bra tag framöver när nästa tittar ut :P 

• manoira
    ebe91 skrev 2015-12-07 08:35:00 följande:

Mitt illamående har blivit mycket bättre, oftast mår jag helt okej. Vissa lukter eller syner får mig att hulka och är det extremt (sonens bajsblöjor...) så kräks jag. Men utöver det mår jag nu rätt bra! Slutat ta postafen, tyckte inte det behövdes längre.

Sonen har nu under en vecka i rad inte ätit något på natten och jag är överlycklig! Äntligen sover han hela nätter, har gett han nappen en gång inatt bara men då hinner man ju knappt vakna :) tyvärr är jag jätteförkyld så ligger och hostar hela nätterna, så hade ju kunnat sova bättre men förkylningen är på väg bort så snaaart sover väl jag också en hel natt ;) är nog ett år sen det hände!

Gud vad skönt det låter Att slippa må illa. Men med tanke på att det låter som om du har en ganska liten hemma redan är det nog tur ;) Jag får i alla fall sova på nätterna. 

Hoppas förkylningen släpper snart. Blev av med min för en vecka sedan och livet är mycket enklare när man inte både är gravid och förkyld.

Svar på tråden BF juni/juli