• saspet

Menopur

Hej!

Jag kom precis hem från ett möte på RMC där jag fick veta att jag ska testa menopur. Jag kan tillägga att jag för två veckor sedan fick veta att jag kommit in i ett förtidigt klimakterie (jag är 25 år) med skyhögt FSH och väldigt väldigt lågt AMH. Jag har dock väldigt få ägg kvar så det här lät som att det var enda chansen för mig.

Enligt min gynekolog var alla möjligheter för mig att få biologiska barn över. Men efter ett möte med RMC känner jag i alla fall lite lite hopp. Dom låter mig i alla fall testa Menopur! Skulle dom göra det om dom inte trodde att det kunde lyckas?

Så nu undrar jag om någon annan testa menopur med väldigt få ägg? Har ni lyckats?

• Svar på tråden Menopur
  • saspet

Tack "jag är bara jag"! Jag hoppas också på det!

Det känns som att det är så extremt många steg fram till ett barn.. Men jag ska försöka se det som delmål! Nu är första steget att hoppas på att jag lyckas stimulera fram några äggblåsor! Finns det någon minimigräns för hur många som måste finnas för att göra utplock?

• saspet

Ok Mella79, har du testat menopur förut eller något annat? När börjar du ta sprutorna?

• saspet
    Mella79 skrev 2015-10-23 07:15:07 följande:

Nej har tagit gonalf tidigare ! Ska ta synarela i 2 veckor sen blodprov och kanske då börja med sprutorna!

Okej, då kanske vi börjar ungefär samtidigt! Jag ska köra korta och troligtvis börja slutet av nästa vecka. Det känns lite läskigt, tänk om man inte reagerar på stimulansen och inte får några äggblåsor? Samtidigt är jag väldigt tacksam att jag ändå får testa menopur.
  • saspet
    Jag är bara jag skrev 2015-10-22 19:31:51 följande:
    Det beror lite på... Jag fick göra det med 3 äggblåsor en gång faktiskt, men ingen tog sig. Haft hela 6 stycken som inte heller tatt sig så jag hade verkligen usel äggkvalitet. Men jag vet en som hade en enda äggblåsa som de plockade och hon fick barn!  Glad  Så de försöker kanske i.o.m att du inte har så många chanser på dig kanske.

Lycka till!
    Okej, man hör ju att det är bara ett guldägg som behövs, så får hoppas på det! Hur går det för dig just nu? Är du uppe i någon process?
  • saspet
    Jag är bara jag skrev 2015-10-23 17:57:41 följande:
    Äntligen gravid efter vår 13:e IVF och 6: e embryodonation! Solig  Har tatt 9 år, men det ser bra ut så långt.
    Åh GRATTIS! Vilken vecka är du i? Vart har ni gjort embryodonation?
  • saspet

Nu har jag pratat med min läkare och det är bestämt att jag ska sätta igång med sprutorna nästa torsdag. Har blandade känslor inför detta - stora förhoppningar men samtidigt måste jag ha i bakhuvudet att det kanske inte fungerar..

Någon annan som kommer ta sprutor ungefär samtidigt som mig?

• saspet
    Ashurst Klara skrev 2015-10-28 07:26:46 följande:
    Jag börjar med menopur-sprutorna idag
    Spännande! Har du gjort någon tidigare omgång? 
  • saspet
    Ashurst Klara skrev 2015-10-29 07:45:00 följande:

Jag har gjort två försök tidigare, men då var det bara hormonstimulering för att få ägglossning och sen "sköta resten själva". Båda behandlingarna gick bra och gav mig ägglossning, men det tog sig inte. Därför kör vi IVF den här gången. Jag började på 112,5 enheter igår.

Du tar din första spruta ikväll, eller? Tänk inte för mycket, bara gör det. Det gör lite ont precis när kanylen går igenom huden, men sen är det rätt lugnt. En grej som är bra är att man (eller iaf jag) blir glad av hormonet i sprutan

Okej. Då får vi hoppas på menopur och ivf! Håller alla tummar. Du får gärna uppdatera hur det går och så :) När har du första vul?

Det blev bestämt att jag ska börja nästa torsdag istället. Jag ska flyga i veckan som kommer och då tyckte dom att jag lika gärna kunde börja med sprutorna efter det, så att jag slipper krångla genom säkerhetskontrollen osv. Och i och med att jag varken har mens eller ägglossning så kan jag börja med sprutorna när som. 

Jag ska försöka att bara ta sprutorna, och inte tänka för mycket precis som du säger. Antar att det är lite mer nervöst i början men sen vänjer man sig nog.
  • saspet
    Mella79 skrev 2015-11-02 14:27:12 följande:

Jag ska in den 5 för att ta prov och på sprutträning! Vet inte när jag får börja ! Är sååååååå nervös!! Har

Jag håller tummarna för att du får börja så snart som möjligt! Jag tar första sprutan på torsdag.
  • saspet

Jag tar min första spruta ikväll!

Hur går det för er andra som håller på?

• saspet
    Mella79 skrev 2015-11-06 10:10:38 följande:

Jag tog min första spruta igår ! 262,5 !!

Då började vi samma dag! Jag kör 450 då jag är väldigt svårstimulerad.

Då kan vi följas åt :)
  • saspet
    Mella79 skrev 2015-11-07 00:29:58 följande:

Oj det var mycke ! Hur många ägg har du lyckas få ut vid tidigare försök?

Jag har aldrig tidigare försökt. Jag gör det här försöket för att läkarna ser det som min sista chans, då jag precis blivit diagnostiserad för tidigt klimakterium. Så får jag fram ägg så ska vi frysa in de, och får jag inte fram några så blir det äggdonation i framtiden...
  • saspet
    Mella79 skrev 2015-11-06 10:10:38 följande:

Jag tog min första spruta igår ! 262,5 !!

Igår tog jag även min första orgalutran-spruta. Hur går det för dig Mella79?
  • saspet
    Mella79 skrev 2015-11-10 09:23:35 följande:

Går långsamt ! Är helt knäckt livrädd för hur det ska gå! Hur mår du ? Jag ska på ul på torsdag !

Jag känner samma sak som du. Är orolig att det inte ska fungera.. Jag pendlar mellan hopp och nedstämdhet. Jag ska på vul imorgon. Är riktigt nervös.

Känner du av något av sprutorna? Jag känner bara av precis när jag tagit dom och en stund efter, då svider det typ och det känns att man har sprutat in något. Men om dagarna känner jag ingenting. 
  • saspet

Nu har jag varit på vul.. Fick egentligen inte veta så mycket mer än att hon sa "här har det inte hänt mycket", och att hon kunde se en på varje sida. Jag fick inte veta något om storleken eller om de tror att det kan mogna fler. Någon som vet om det kan mogna fler till det andra vul?

Ska fortsätta spruta till på måndag nu.

Allt känns så hopplöst. Jag kör högsta dosen och ändå reagerar inte kroppen. Jag vet inte vad man ska göra..

• saspet
    Mella79 skrev 2015-11-11 14:35:21 följande:

Jag förstår du frustration ! Vad är alternativen annars äggdonation. ?

Jag får min dom imorgon !

Ja, jag antar att det är äggdonation som gäller då. Jag har läst en del om det och förstår att det blir ens eget barn då, men jag är inte riktigt där i tanken än.. Jag fick som sagt veta att jag inte kunde få biologiska barn för bara en månad sen. Är nog fortfarande i chock och förnekelse..

Jag hoppas du får betydligt bättre besked imorgon än vad jag fick idag! Jag håller tummarna!
  • saspet

Efter ett återbesök på RMC har dom bestämt att avbryta min behandling. Det hade bara stimulerats fram 2, 3 äggblåsor som var för små och som dom inte trodde skulle växa mer. 

Så det var det för min del... Nu är det ÄD som gäller i framtiden men först måste jag bearbeta allt.

Svar på tråden Menopur