Aniiee skrev 2015-10-25 16:38:24 följande:
Ja, som sagt, det är skillnad på "modeindustin", dvs det man ser på catwalks, i magasin och i modekataloger och vad som är "normalt" där, och hur det ser ut i "verkligheten". En plus size-modell är storlek 38, en plus size-kvinna är st 44, minst, oftast hamnar man på 48 som första plus size. Alla mainstream-märken har plus size, och det finns märken som bara har sig till plus size.
Ofta hamnar kvinnor på plus size på antingen toppar eller nederdelar, utan att vara tjocka alls, eftersom ganska många kvinnor har tuttar och/eller höfter som tvingar upp storlekarna. Det är inte sällan kvinnor måste köpa större storlek i tröjor för att tuttarna gör att tröjan blir bara hälften så lång som den ska vara. (De som designar kläder "glömmer" att kvinnor kan ha större tuttar än a-kupa, typ...)
..men nu minns jag ngt som jag läst när det gäller modeindustrin (och då framförallt den där cat-walk-typen kan jag tänka?") är att många designers är bögar! och det är DÄRFÖR det här magra, androgyna favoriseras? Det tycker jag låter som en vettig och trovärdig förklaring. Att det sedan följer med ner till modeshoppandet för "vanliga kvinnor" är ju trist och vad det beror på fattar jag inte alls om det nu är så. Butiker vill väl sälja?