Inlägg från: tobbe01 |Visa alla inlägg
  • tobbe01

Jag vill inte längre bo i vidriga Sverige

maaammaaa skrev 2015-10-23 11:58:20 följande:

Nu finns det kvinnor i pingstkyrkan som ser ut och klär sig som hollywoodfruar också. Tiderna ändras. Å andra sidan tror jag att en muslimsk kvinna också kan se ut som en hollywoodfru och klä sig likadant. Alla muslimer använder väl inte slöja.

Men vad tycker han den där konfirmations-Guden? Vad anser Allah? Är det okej för dessa herrar att kvinnor plutar "anknäbb" och klär sig ekivokt? Svaret får vi inte förrän den yttersta dagen? eller ? Har ngn hört budskap från ovan?
  • tobbe01
    Dasking skrev 2015-10-23 12:31:46 följande:
    Det är precis just det du inte ska göra. Sverige är inte vidrigt, det är ett av de bästa länderna på jorden och man ser inte skogen för alla träd dvs. det är ju ett av världens vackraste länder. Stå upp istället och kämpa för det du tror på, Det kommer att räcka långt som ett föredömligt beteende för dina barn.

Jag har själv en dotter, det är inte lätt att uppfylla alla krav på utseende och perfektion. I mitt tycke är det en sjuk modeindustri som skapar en hysteri som ingen tonåring mår bra av.Dåligt självförtroende, anorexia, en känsla av att man inte duger och är ful osv.Det är inte Sverige i sig som är felet utan att vi vuxna svenskar inte sätter ner foten ordentligt

Men, om du nu ska flytta, dra till Västindien!
    "Sjuk modeindustri"? Jag är en smal mamma till två smala, vältränade döttrar och vi har inga som helst problem med "modeindustrin"! De funktionella kläder vi behöver köper vi och resten skiter  vi i.
  • tobbe01
    tobbe01 skrev 2015-10-23 12:45:56 följande:
    "Sjuk modeindustri"? Jag är en smal mamma till två smala, vältränade döttrar och vi har inga som helst problem med "modeindustrin"! De funktionella kläder vi behöver köper vi och resten skiter  vi i.
    delad dator med mannen.
  • tobbe01
    Dasking skrev 2015-10-23 12:48:06 följande:
    Precis, det är väl skönt att skita i alla andra och bara tänka på sig själv. Du är väl inte smal på grund av anorexia då antar jag...
    Nja jag "skiter" inte i alla mina medmänniskor MEN inte tänker jag att smal betyder "anorexi"! Är det verkligen så illa? Jag slås dagligen av insikten att männen är smala medan deras kvinnor är feta. Varför? Kanske beror det på att en pizza är lika stor för en kvinna som väger 52 som en man som väger 92? Har inte en aning utan funderar bara.
  • tobbe01
    Dasking skrev 2015-10-23 13:14:42 följande:
    Nä, jag tror inte att du skiter i alla och jag förstår vad du menar. Tyvärr har jag sett på mycket nära håll vad det gör på en ung tjej att drabbas av anorexia. Det är säkert så att det hade många olika anledningar men det hjälper ju inte till direkt när idealen visas upp i reklam TV varje dag och i stort sett i varje reklampaus.

Jag är gift med en kvinna som aldrig har sminkat sig eller köpt den där "måste ha krämen" som får en att ha helt slät hy, osv. Min dotter däremot skulle aldrig gå utanför dörren om inte håret är plattat och sminket sitter på plats.

Vad fasen kommer det då ifrån?

Nu är min dotter visserligen över 20 och mer eller mindre vuxen, men detta började för flera år sedan. Man kan ju inte undgå reklam och skit som talar om hur man ska se ut och vad man ska använda för att se ut så som det är tänkt.

Sen är det väl skillnad på att vara fet och "se ut som folk gör mest" kan jag tycka.
    Jag tänker att fetma  inte är bra i ngt sammanhang öht!
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2015-10-23 14:19:21 följande:

Den är sjuk, för om de kräver att en underviktig modell ska banta, så kan den inte vara annat än sjuk
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21604602.ab
    och detta har varit på tapeten i säkert 20 år.
    Ät inte som en gris så fixar det sig. Är ens dagsbehov av energi t ex 1700 kcal/dag och man äter 2400 så blir man med åren trind och rund. Att modellerna på catwalken är magra så det rasslar i benen beror på att kläder ser så jä..la snygga ut på dem. Varför? F...n vet. Det är så bara.
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2015-10-23 17:56:36 följande:
    Så du anser att de som har ett BMI högre än 18 äter som grisar?

Det är nämligen på den nivån som modeindustrin anser är normalt. Ytterst få vuxna har den vikten naturligt så det är inte ovanligt att kvinnor äter hungerdämpande mediciner och ständiga dieter. Ha modeindustrin är sjuk och visar sjuka ideal.
    Jag vet inte hur jag hamnade i denna debatt in the first Place! Jag tycker inte att det är friskt om modeller svälter och äter en jordgubbe till middag MEN det magra (och låååånga) är snyggt på cat-walken. Självklart så vill varje modeskapare visa upp det bästa och den som skapar BIB-mode har säkert stora, frodiga modeller(?)
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2015-10-24 08:19:48 följande:
    Min erfarenhet också. Möter många duktiga invandrare. Den enda artikeln jag läst var att ensamstående flyktingbarn klarar sig väldigt bra.

Sedan kan man ju tillägga att vi sägs ha väldigt välutbildade taxichaufförer.
    Vill påpeka att det där med Sveriges "välutbildade taxichaffisar" är en myt. När en person kommer till Sverige och påstår sig vara t ex hjärnkirurg så är jag TACKSAM att han faktiskt måste kunna validera sina kunskaper och BEVISA att han besitter de kunskaper vi kräver här i Sverige innan man släpper iväg honom in i skallen på kreti och pleti........för att kunna arbeta med svenska patienter så krävs också att "läkaren" ska kunna göra sig förstådd på svenska. Det tycker jag är acceptabla krav. (när det gäller språkkraven så är min erfarenhet att de absolut inte är satta på en orimlig nivå, typ "nästan begriplig" verkar duga ibland)
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2015-10-25 08:11:52 följande:
    Undantar läkare. Men civilingenjörer och ingenjörer finns det många som inte får jobb. Min svåger kör taxi och möter dessa välutbildade varje dag.
    Är väl inte så konstigt för jag tror inte det är 0% arbetslöshet bland inhemska civilingenjörer heller? Det är stora krav och när det gäller folk som inte är säkra på språket så blir det knappast lättare.
  • tobbe01
    Aniiee skrev 2015-10-25 13:59:28 följande:
    Eeeeeeller. inte. I mode-industrin (på catwalken) är en plus size-modell en US-storlek 8 (Svensk storlek 38). I affärerna börjar plus size vanligen runt det dubbla (oftast US 14-16, 12 om de är snåla). Enligt modeindustrin är Nicole Kidman plus size....
    Okej! Ja inte vet jag för jag köper aldrig kläder MEN jag har noterat att Åhléns har ett märke för extra stora!? och här i Sundsvall finns också en butik med BARA stora kläder men minns inte vad den heter och har aldrig varit in men dockorna i fönstret är kraftiga.
  • tobbe01
    Aniiee skrev 2015-10-25 16:38:24 följande:
    Ja, som sagt, det är skillnad på "modeindustin", dvs det man ser på catwalks, i magasin och i modekataloger och vad som är "normalt" där, och hur det ser ut i "verkligheten". En plus size-modell är storlek 38, en plus size-kvinna är st 44, minst, oftast hamnar man på 48 som första plus size. Alla mainstream-märken har plus size, och det finns märken som bara har sig till plus size.

Ofta hamnar kvinnor på plus size på antingen toppar eller nederdelar, utan att vara tjocka alls, eftersom ganska många kvinnor har tuttar och/eller höfter som tvingar upp storlekarna. Det är inte sällan kvinnor måste köpa större storlek i tröjor för att tuttarna gör att tröjan blir bara hälften så lång som den ska vara. (De som designar kläder "glömmer" att kvinnor kan ha större tuttar än a-kupa, typ...)
    ..men nu minns jag ngt som jag läst när det gäller modeindustrin (och då framförallt den där cat-walk-typen kan jag tänka?") är att många designers är bögar! och det är DÄRFÖR det här magra, androgyna favoriseras? Det tycker jag låter som en vettig och trovärdig förklaring. Att det sedan följer med ner till modeshoppandet för "vanliga kvinnor" är ju trist och vad det beror på fattar jag inte alls om det nu är så. Butiker vill väl sälja?
Svar på tråden Jag vill inte längre bo i vidriga Sverige