Inlägg från: Ca_rr_o87 |Visa alla inlägg
  • Ca_rr_o87

mat till 7 månaders

Då jag är första gång förälder så undrar jag om detta är okej för en 7 månaders bebis( har inte börjat med detta än men tanken är så här)

Kl 8 Frukost: gröt+vatten
    Kl 12Lunch: burkmat+fruktpure+vatten
    Kl 16 Middag: burkmat+frukt+vatten
    Kl 18 kvällsmat: turkisk yoghurt/keso med banan el någon annan frukt
    Kl 20 välling el gröt

Sen blir det väl någon mellis (fruktpure el ngt) mellan måltiderna på dagen.

Funkar detta? Har ni några andra tips? Just nu får hon ersättning vid lunch och kvällsmat och någon gång som mellis. Hon är inte så förtjust i flaska länge så därför jag tänkte ta bort ersättning.

• Svar på tråden mat till 7 månaders
  • Ca_rr_o87
    isolande skrev 2015-10-21 14:19:39 följande:

Jag hade vänt på middag och kvällsmat så keso/frukt blir mer som mellis och middagen lite senare. Men det är väl en smaksak. I övrigt så ser det kanon ut, jag gav liknande schema till båda mina när de var i den åldern.

Ja, det kan man ju göra det med, men det är ok att ge keso/turkisk yoghurt till 7 månaders? Hur är det med ägg oså?
  • Ca_rr_o87
    aztec skrev 2015-10-21 14:21:51 följande:

Tycker du ska gå försiktigt fram bara :) fortfarande liten..

Hur menar du då?:)
  • Ca_rr_o87
    aztec skrev 2015-10-21 15:58:40 följande:
    Menade bara att du inte behöver slänga bort ersättningen och gå direkt på ditt matschema :) byt ut lite i taget så är ni där sen.

Slår också ett slag för BLW :) bästa vi gjort.
    Jag har kvar ersättningen nu 2 måltider och har haft en månad ca så har jag tänkt ha det till hon är 7 månader. Som jag skrev tidigare så är hon inte så förtjust i ersättning och äter inte upp allt, då får hon ju inte i sig det hon behöver. Då är det ju bättre o ge något hon gillar och äter.
  • Ca_rr_o87
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-21 17:05:59 följande:

Rekommendationerna idag är ju att fortsätta amma eller ge ersättning till ett års ålder, samtidigt som man introducerar mat. Du kan ge det som dryck istället för vatten åtminstone. Tänk också på att många barn får väldigt ont i magen av att enbart äta mat såpass tidigt, blir förstoppade osv. (Hade aldrig funkat på mina). Sedan finns det ju givetvis de som gjort så utan att barnet tagit skada (vad man har märkt i alla fall). Men rekommenderat är det ju inte.

Det har dom på BVC att man inte ska ge både ersättning och mat. Gjorde det innan men dom sa att jag inte skulle göra det. Sen bara bebis följer sin kurva och så tycker jag inte att det är någon fara och ta bort ersättning, det säger dom på BVC med.
  • Ca_rr_o87
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-21 17:05:59 följande:

Rekommendationerna idag är ju att fortsätta amma eller ge ersättning till ett års ålder, samtidigt som man introducerar mat. Du kan ge det som dryck istället för vatten åtminstone. Tänk också på att många barn får väldigt ont i magen av att enbart äta mat såpass tidigt, blir förstoppade osv. (Hade aldrig funkat på mina). Sedan finns det ju givetvis de som gjort så utan att barnet tagit skada (vad man har märkt i alla fall). Men rekommenderat är det ju inte.

Min bebis har aldrig reagerat på något jag gett henne, hon har aldrig varit hård i magen, annars hade jag ju tagit det lugnt. Men om hon gillar maten och inte har haft ont så ser jag ingen anledning till att låta bli. Hon har fått gröt och middag en hel burk sen hon va 5 månader och aldrig haft ont så som du säger det är olika från barn till barn.
Svar på tråden mat till 7 månaders