Inlägg från: Anonym (xx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xx)

Vem får huset?

sandra8611 skrev 2015-10-21 12:03:39 följande:

Våra föräldrar skilde sig för många år sen.
    Pappa fick en ny sambo med en son. Dom fick tvillingkillar.

Sambon flyttade in i pappas hus.
    Jag och syrran har alltid haft en mindre bra relation med sambon.
    Alla tre killarna har vi haft det bättre med.

Pappa äger huset. Båda bilarna. Till och med hennes sons bil!
    Han äger allt som finns på deras tomt.
    Sambon har köpt mängder med "trevliga" inredningsdetaljer...
    Så hon äger ju i stort sett bara det och sina kläder.

Jag och syrran har alltid velat haft kvar pappas hus i familjen som ett semesterställe.
    Men hur blir det om sambon bor kvar efter pappas död, som nu ligger svårt sjuk.. :(

Kan vi göra något för att få ut henne eller kommer hon "ta över" pappas hus när han somnar in?

Har dom något testamente skrivet? För det hela beror där på, jag hoppas för sambon skull att de verkligen har ett testamente. Jag och min sambo har testamente, och det är inget hans barn vet om idag iaf. Så är ju inte säkert du vet om det. 
  • Anonym (xx)
    Vattenlilija skrev 2015-10-21 12:06:54 följande:

Rätta mig om jag har fel, men så länge dom inte är gifta så går väl övriga familjen först, dvs hans barn?
    Har för mig jag läste för inte så länge sedan om en kvinna som fick flytta för att barnet ärvde huset och förvaltaren ville sälja det? Barnet var alltså minderårigt.

Dom kan ha skrivit testamente, då går hälften av hans arv till sambon och resten av hälften till hans barn att dela på. 
  • Anonym (xx)
    sandra8611 skrev 2015-10-21 12:03:39 följande:

Våra föräldrar skilde sig för många år sen.
    Pappa fick en ny sambo med en son. Dom fick tvillingkillar.

Sambon flyttade in i pappas hus.
    Jag och syrran har alltid haft en mindre bra relation med sambon.
    Alla tre killarna har vi haft det bättre med.

Pappa äger huset. Båda bilarna. Till och med hennes sons bil!
    Han äger allt som finns på deras tomt.
    Sambon har köpt mängder med "trevliga" inredningsdetaljer...
    Så hon äger ju i stort sett bara det och sina kläder.

Jag och syrran har alltid velat haft kvar pappas hus i familjen som ett semesterställe.
    Men hur blir det om sambon bor kvar efter pappas död, som nu ligger svårt sjuk.. :(

Kan vi göra något för att få ut henne eller kommer hon "ta över" pappas hus när han somnar in?

Hur gamla är deras barn med? Ni är ju två syskon till att ärva efter din far så du å din syrran kan ju i vilket fall som helst inte bara bestämma vad som ska göras med huset.
    Riktigt svinigt att vilja kasta ut henne från hemmet hon bott i i x antal år? Varför inte vänta tills hon med är död?
  • Anonym (xx)
    Dixie skrev 2015-10-21 12:11:35 följande:
    fast det beror ju på vad som står i testamentet! 
    givetvis men det är vanligast att skriva ett ömsesidigt testamentet till varandra att man ärver varandra.
Svar på tråden Vem får huset?