• Cyanea

Öka chans för ägglossning?

Det kan visst skada. Jag hade hållit mig borta från andra preparat vid medicinsk behandling. Prova en enda sak i taget, inte flera. Nu ska du öka dosen Letrozol - gör inget mer! Jag har ingen aning om vad exakt bidrottninggelen ska göra i kroppen (eftersom det saknas forskning och ingen kan förklara fenomenet...), men tänk om den motverkar Letrozolen? Eller kanske ännu värre - har liknande funktion och därför gör att din dos tripplas. Det kan gå riktigt illa. 

Det är omöjligt för vården att hjälpa dig om du tar tillskott vid sidan om. Vissa behandlingar funkar inte, men då får man ju justera den allteftersom. Varför ska de justera den om du samtidigt motverkar det de gör? 

Sen vill jag poängtera att den största skillnaden mellan läkemedel och naturläkemedel är att läkemedel har bevisad effekt medan naturläkemedel på sin höjd har så kallad "dokumenterad effekt", vilket rent krasst innebär att man inte direkt sett bevis för att det funkar. 

• Cyanea

Fast folsyra har ju bevisad effekt mot ryggmärgsbråck, så den ska man ju definitivt ta. Epa-glandin, kanske helt ok med tanke på att det är omega3 och 6. Bidrottninggelen hade jag helt skippat. 

Tänk på att inte ta några tillskott om du redan äter vitamintabletter. Vitaminöverskott kan vara farligt för kroppen. Fettlösliga vitaminer ska inte överdoseras.

• Cyanea
    Anonym (Tin) skrev 2015-10-21 19:22:54 följande:
    omega 3 o omega 6 tänker jag är bra. Äter d-vitamin ca varannan dag pga tidigare svår brist och b12+folsyra i samma pga tidigare brist på b12. 

känns så värdelöst o inte kunna göra något själv bara ><
    Visst är det :( Försökte i tre år innan jag blev gravid, så jag känner igen den där frustrationen. Har hunnit gå igenom måååånga olika "metoder" för att öka fertiliteten, men inget funkade. I slutänden var det vårdens hjälp vi behövde, och då funkade det plötsligt :) 

Kommer ni få prova något annat (t.ex. IVF) om Letrozolen inte funkar? 
  • Cyanea

Då kommer det säkert fungera förr eller senare :) En ÄL ska de allt kunna få igång. Men man är ju glad så länge man slipper IVF, det är lite omständigt. Hoppas verkligen att det kommer funka för dig den här gången. 

Svar på tråden Öka chans för ägglossning?