• MallaL

Säger ni "Jag älskar dig" till vänner?

Att säga "jag älskar dig" till någon annan än sin partner är ett ganska nytt påfund på svenska. För säg 50 år sedan sa man det inte ofta ens till sina barn, det var förbehållet romantisk kärlek. Kärleken till barnen uttryckte man på annat sätt, "mammas lilla älskling" etc.

Med amerikansk/engelsk kulturinfluens har vi nu översatt "I love you" som är ett mycket mer flitigt använt uttryck till svenska förhållanden, och ibland blir det lite underligt, som att säga "jag älskar dig" till en vän, jag håller med ts, det känns inte naturligt.

• MallaL
    Påven Johanna skrev 2015-10-20 09:17:25 följande:

Vilken generation är du?

Jag tycker det verkar omöjligt att låta bli att berätta för sina barn att man älskar dem. Och det hade jag tyckt även om jag aldrig sett ett enda tv-program. För mig är det en enormt stark känsla som jag verkligen vill artikulera.

Det uttryckte den känslan förr också, men som sagt man sa det på andra sätt, "mammas lilla älskling", "älskade barn" etc, just frasen "jag älskar dig" användes mest för romantisk kärlek.

Det är nog lite en generationsfråga, språket förändras, inget konstigt med det.
  • MallaL
    Påven Johanna skrev 2015-10-20 11:04:36 följande:

"...som sagt sa man det på andra sätt"? Det ställer jag mig frågande till faktiskt. Tror snarare att det handlar mer om olika familjekulturer i sådana fall. I min ursprungsfamilj sa de definitivt att de älskade mig - och det gjorde både föräldrar, mor- och farföräldrar (födda 1900) och likadant med min ex-mans familj och min mans familj. 

Att språket förändras vet jag förstås. Vad fick dig att tro att jag inte skulle ha kännedom om det?

Naturligtvis är/var det olika i olika familjer. Men det var ovanligare förr att använda "jag älskar dig" till annat än sin partner, men naturligtvis förekom det i vissa familjer. Jag minns när filmen "Svinalängorna" var på tapeten, då var det debatt i tidningarna om just detta eftersom man låter mamman i filmen säga "jag älskar dig" till sina barn, många något äldre reagerade och menade att det inte var vanligt att säga så i alla fall i den miljön på den tiden (60-talet).
Svar på tråden Säger ni "Jag älskar dig" till vänner?