Samarbetsavtal - med tvång?
De flesta trådar som jag läser handlar om att en förälder inte tar sitt ansvar, tveksam förälder etc. I mitt fall är båda en bra förälder och båda vill ha vårt barn så mkt som möjligt. Vi har dock en usel kommunikation och olika syn på många saker i uppfostran som man kan ha men som på något sätt är den andres förälder rättighet och ansvar under sina veckor. Problem är dock att han alltid har åsikter om hur jag gör och lägger sig i saker som han inte kan påverka. Han kan inte heller planera eller kompromissa om lov, helger. Inte flexibel om byte av dagar om man ska göra något men om han behöver byta eller liknande så är jag en dålig förälder som inte kan anpassa mig (tro mig, jag har anpassat bigtime med honom).
Jag blir överkörd med råge som jag börjat tröttna på. Nu har vi dock ett ärende hos soc och har fått familjebehandlare på varsitt håll för att kunna börja kommunicera normalt och få till ett avtal som reglerar lov, storhelger etc. Anledning till soc är en händelse som han gjorde mot vårt barn som inte är ok, jag anmälde dock inte utan det var BUP som gjorde det. Men utredningen har mer frångått den händelsen till att nu försöka få till ett gott samarbete. Vilket är helt ok för min del, jag vet att han är en bra förälder.
MEN han vägrar gå till familjebehandlarna och anser inte att vi behöver ett avtal eller hjälp utifrån. Självklart inte då han tycker han är felfri och samarbetar när han vill och när det passar honom, Det drabbar självklart mest mig men även vårt barn då jag fått strunta i att boka resor på lov för jag vet inte om jag kan ha henne. Sedan kan han säga till en vecka innan att det är ok men då är det ju försent?! Massa sådana saker är det. Jag vill inte sno vårdnad eller umgänge men jag vill ha något skriftligt som på något sätt visar "vems tur det är" så att det inte behöver bli tjafs. Kan man tvinga till sig det? Familjebehandlarna säger att de ska försöka få dit honom men han är ju inte tvingad så de kan inte göra så mkt mer än att försöka övertala bara.
Kan man tvinga till sig ett avtal???