• fan och hans moster

Vaknar alltid efter tre timmar och är ledsen.

Vår son som fyller ett år nästa vecka har sedan några veckor tillbaka alltid vaknat tre timmar efter läggdags och skrikit samt varit svårtröstlig. Det går verkligen som en klocka, tre timmar efter läggning så går larmet. Det kan variera mellan en halvtimme till två timmar innan han sover "bra" igen. Sedan kan det knorras i sömnen och så vaknar han några timmar efteråt igen för att äta...

Hela nätters sömn är borta. Han sov bra tills någon vecka sedan. Nu är det rätt jobbigt och vi vet inte vad som är fel. 

Jag funderar lite löst om det kan vara kvällsvällingen som krånglar till det. Vi har övergått från havre till fullkornsvälling, men jag har för mig att det var så här innan bytet. Funderar på majsvälling, det fungerade bra då åtminstone men det mättar ju inte så länge... Ersättning mättar inte heller. Men jag vet ju inte om det är maten det är fel på, han har inget knorrande på dagarna. Tänder kommer lite då och då, men jag har svårt att tro att allt alltid beror på tänder...

Har ni några erfarenheter eller råd?

• Svar på tråden Vaknar alltid efter tre timmar och är ledsen.
  • Skånetjej01

Min flicka hade en period när hon sov jätte dåligt. Hon vaknade och va jätte svår somnad, kunde ta flera timmar för henne o somna om. Kommer dock inte ihåg hur gammal hon va då. Men det va bara en fas som gick över av sig själv, men det va jobbigt så länge den varade.

• fan och hans moster
    Skånetjej01 skrev 2015-10-19 13:57:57 följande:

Min flicka hade en period när hon sov jätte dåligt. Hon vaknade och va jätte svår somnad, kunde ta flera timmar för henne o somna om. Kommer dock inte ihåg hur gammal hon va då. Men det va bara en fas som gick över av sig själv, men det va jobbigt så länge den varade.

hur länge varade den fasen på ett ungefär?
  • Skånetjej01
    fan och hans moster skrev 2015-10-19 15:40:20 följande:
    hur länge varade den fasen på ett ungefär?
    1-2 månader kanske.
  • Ego Lovers

Vi sover i nittio minuters cykler och efter nittio minuter sover vi väldigt lätt. Eftersom ditt barn vaknar efter 180 minuter så har ditt barn sovit i två nittio minuters cykler och under den lätta sömnen så vaknar han/hon. Det är fullt normalt och oftast följer drömmar med upp i uppvaknandet och därför vaknar barnet rädd och gråter dvs nattskräck. Det brukar gå över och är barnet lite äldre lan man bryta detta genom att kissa barnet efter 150 minuter för då sover barnet djupare.

Svar på tråden Vaknar alltid efter tre timmar och är ledsen.