Inlägg från: doktorquinn |Visa alla inlägg
  • doktorquinn

BF tio dagar efter examen

Oj oj oj. Vilken sits vi hamnat i.
    Jag tar examen i början av juni. Barnet kommer kring 20:e juni.
    Som det ser ut nu kommer min SGI grunda sig på den lön jag fått från mitt jobb som jag haft vid sidan av studierna under sommaren, vilket är i snitt 13000-14000 efter skatt under det senaste året. Likadant för pappan. (Jag får inte basera min SGI på inkomsten före studierna, för jag inte har tagit studiemedel alla terminer.)

Jag har så många frågor... Jag får ju bättre föräldrapenning om jag har en inkomst som man kan anta att jag kommer ha i minst sex månader framöver eller vad nu FK säger. Kan jag söka jobb? Vad "kan" eller "får" jag säga?
    Tror ni min nuvarande arbetsgivare skulle kunna säga att jag ska få "uppskattningsvis X antal timmar" på mitt extrajobb när jag tagit examen? Vad förlorar arbetsgivaren på det? Jag har ganska gott förtroende för att min chef skulle försöka hjälpa mig.

Nån därute som är en hejare på FK och arbetsgivaransvar osv..? Tacksam för svar!

• Svar på tråden BF tio dagar efter examen
  • doktorquinn
    Fjäril kär skrev 2015-10-19 07:07:26 följande:

alltså din föräldrapenning baseras ju på den faktiska inkomst du haft minst 6 månader före du föder.  Det är ju vad FK räknar ut och kollar med skatteverket vad du haft för inkomst helt enkelt.  

kolla med din arbetsgivare och fråga om du har möjlighet att gå upp i tid på något sätt och få en bättre inkomst och högre föräldrapenning.   Din arbetsgivare kan inte i efterhand eller förväg komma med ett intyg om att du är anställd si o så mycket utan sgi baseras ju på den verkliga inkomsten du haft. 

Men det finns ju både att man kan säga vad man haft för inkomst senaste 6-12 månaderna, samt vad man kan tänkas ha de kommande sex månaderna om anställningen kan räknas vara varaktig...
Svar på tråden BF tio dagar efter examen