• Anonym (Mamman)

ledsen

Idag fyller min mellersta dotter 10 år. Sorgligt nog får jag inte träffa och fira henne förrän i morgon för hennes pappa som vägrar låta henne komma hit i kväll. Har försökt på alla sätt o vis.

• Svar på tråden ledsen
  • Sommarmalva
    Anonym (Mamman) skrev 2015-10-18 17:08:50 följande:

Idag fyller min mellersta dotter 10 år. Sorgligt nog får jag inte träffa och fira henne förrän i morgon för hennes pappa som vägrar låta henne komma hit i kväll. Har försökt på alla sätt o vis.

Kan inte du åka dit då, om det är så att de har kalas som han inte vill att hon ska lämna? När mina barn fyller år och de är hos pappa så brukar jag åka dit en snabbis för att gratulera. Fast det beror ju på hur bra relation man har. Förstår att det måste kännas jobbigt! Tänker han inte på dottern, som inte får träffa sin mamma på sin födelsedag!? Jag tycker alltid man ska sätta barnens bästa först!
  • Anonym (Vera)

Kanske ingen tröst men du får väl fira henne nästa år när hon fyller år? Jag kan nog förstå att han inte vill att hon åker till dig när hon fyller år. För oftast vill föräldrar få fira sina barn och det gäller pappor också.

• Anonym (.)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-10-18 17:08:50 följande:

Alltså - om ni har delad/gemensam vårdnad med bestämt schema och ni inte har gjort upp något särskilt om födelsedagar tidigare, så är det knappast något konstigt att din dotters pappa inte vill att hon åker till dig.

Förstår inte vad som är konstigt?

Om du vill träffa henne (vilket är fullt förståeligt), så får väl du åka dit?

• Brumma

Fast pappan vill väl också fira henne antar jag?

Förstår att det är jobbigt, speciellt om ni inte varit isär så länge, men det här är ngt du behöver vänja dig vid.

När ni separerade så gjorde ni (båda eller en av er) valet att inte längre dela föräldraskapet på samma sätt som tidigare. Ni valde att dela tiden med er dotter.

Det bästa för er dotter är om ni kan ha en fungerande relation men det innebär inte att er relation är som tidigare eller att ni måste umgås (vilket det ju hade blivit om det är pappans umgängestid men du kräver att få ta en del av den tiden).

• Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-10-20 11:08:01 följande:

Alltså - om ni har delad/gemensam vårdnad med bestämt schema och ni inte har gjort upp något särskilt om födelsedagar tidigare, så är det knappast något konstigt att din dotters pappa inte vill att hon åker till dig.

Förstår inte vad som är konstigt?

Om du vill träffa henne (vilket är fullt förståeligt), så får väl du åka dit?

Beroende på hur samarbetet ser ut kan det vara en bra idé - eller inte..

Hos oss hade det fungerat fint, men jag har vänner där samarbetet är så obefintligt och där situationen är så infekterad att det hade skapat en onödig konflikt. Och möjligtvis förstöra barnets födelsedag..

Man kan tycka att vuxna människor borde kunna bete sig, men jag tror alla är medvetna om att så inte är fallet.. :/
  • aleydis

Ja...sålänge hon mår bra hos sin pappa och blir firad och själv inte är väldigt ledsen att vara där... Så får man bita ihop som förälder och sätta barnets bästa över sitt eget.

• Anonym (.)
    Brumma skrev 2015-10-20 23:32:47 följande:

Beroende på hur samarbetet ser ut kan det vara en bra idé - eller inte..

Hos oss hade det fungerat fint, men jag har vänner där samarbetet är så obefintligt och där situationen är så infekterad att det hade skapat en onödig konflikt. Och möjligtvis förstöra barnets födelsedag..

Man kan tycka att vuxna människor borde kunna bete sig, men jag tror alla är medvetna om att så inte är fallet.. :/

Jaja, men kan ni inte samarbeta, vilket jag absolut förstår och vet om att många inte kan, så får du helt enkelt låta dottern fira sin födelsedag med sin pappa.

Pappan vill väl vara med sin dotter precis lika mycket som du.

Jag är själv pappa och förstår inte alla märkliga resonemang i att kvinnan skulle vara "mer" förälder på något konstigt sätt. Stenålderstänk!
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-10-21 06:14:39 följande:

Jaja, men kan ni inte samarbeta, vilket jag absolut förstår och vet om att många inte kan, så får du helt enkelt låta dottern fira sin födelsedag med sin pappa.

Pappan vill väl vara med sin dotter precis lika mycket som du.

Jag är själv pappa och förstår inte alla märkliga resonemang i att kvinnan skulle vara "mer" förälder på något konstigt sätt. Stenålderstänk!

Var det ett svar till mig? :)
  • Anonym (viktigast att, inte när)

jag har aldrig tyckt det är superviktigt att man ska fira alla på exakt rätt dag. Mina barn tycker det är toppen att få fira två gånger, en hos mamma och en hos pappa. Det blir på födelsedagen hos den som råkar ha den veckan födelsedagen infaller. Nästa år kanske födelsedagen ligger på annan vecka och då blir det så. 

Jag förstår att TS och pappan inte riktigt kommer överens för annars hade nog inte detta känts så jobbigt för TS men om du försöker tänka som jag så blir saker väldigt mycket enklare. Framför allt tar det stress och press från barnen om de märker att mamma och pappa inte bråkar om deras födelsedag.

• Anonym (.)
    Brumma skrev 2015-10-21 09:27:04 följande:
    Var det ett svar till mig? :)
    Hm, inser nu att det var lite felskickat :)

Var till TS och till dina vänner snarare :)

• Nonym

Jag och min man och barnens mamma firat alltid barnen på deras födelsedag tillsammans

Det enda vi "undviker" är att för många andra av släkten kommer på födelsedagen, men ingen annan är förbjuden att komma förbi och säga grattis heller.

• Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-10-21 09:50:21 följande:

Hm, inser nu att det var lite felskickat :)

Var till TS och till dina vänner snarare :)

Ahh :)
  • Anonym (Mamman)

när barnen är hos mig på födelsedagar får dom åka till pappan men inte tvärt om :( börjar bli väldigt trött på att det.

Svar på tråden ledsen