• Anonym (???)

Underhållsstöd

Grundbeloppet för underhållsstödet höjdes ju nu 1/10. Pappan som är umgängesförälder vägrar att betala de 300kr extra som bidraget höjdes med.

Vi är inte goda vänner (allt jag gör eller säger gör han till en konflikt) och har svårt med kommunikationen så han sa att han betalar om vi pratar med varandra om det. Jag skickade in papper till försäkringskassan istället. Han ringer upp försäkringskassan, då han inte vill betala mer än 1273kr/mån, som påtalar att han får dra bort 39kr/dygn då barnet är hos honom. Vilket pappan meddelade mig.

Det handlar om girighet och att han vill skapa konflikt. Han borde ha råd då han har flera bilar, husvagn och en villa. Dessutom har han ett välbetalt jobb och jobbar heltid. Till skillnad från mig som inte har varken villa, bil eller möjlighet till att jobba heltid. Att det handlar om girighet beror på att han satt i system att snylta på andra. Han har gjort det med mig med.

Jag blir lite osäker på exakt vad underhållsstödet ska räcka till.

Jag betalar exakt allt som rör barnet. Ny cykel, simskola, idrott och tillbehör, medicin, nya kläder och skor t.ex. När nya cykeln blev stulen efter en månad frågade jag pappan om han kunde ta det på sin hemförsäkring då jag precis köpt cykeln. Det var ingenting han var villig att göra.

Så ok, han får dra av 39kr/dygn barnet är hos honom, det blir ca 160kr/mån jag ska betala. Dessutom ska jag skicka med fickpengar? Hur mycket?

Ska pappan vara med och betala på cykel, idrott och så vidare?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Underhållsstöd
  • Anonym (Xx)
    Anonym (???) skrev 2015-10-18 09:40:30 följande:

Grundbeloppet för underhållsstödet höjdes ju nu 1/10. Pappan som är umgängesförälder vägrar att betala de 300kr extra som bidraget höjdes med.

Vi är inte goda vänner (allt jag gör eller säger gör han till en konflikt) och har svårt med kommunikationen så han sa att han betalar om vi pratar med varandra om det. Jag skickade in papper till försäkringskassan istället. Han ringer upp försäkringskassan, då han inte vill betala mer än 1273kr/mån, som påtalar att han får dra bort 39kr/dygn då barnet är hos honom. Vilket pappan meddelade mig.

Det handlar om girighet och att han vill skapa konflikt. Han borde ha råd då han har flera bilar, husvagn och en villa. Dessutom har han ett välbetalt jobb och jobbar heltid. Till skillnad från mig som inte har varken villa, bil eller möjlighet till att jobba heltid. Att det handlar om girighet beror på att han satt i system att snylta på andra. Han har gjort det med mig med.

Jag blir lite osäker på exakt vad underhållsstödet ska räcka till.

Jag betalar exakt allt som rör barnet. Ny cykel, simskola, idrott och tillbehör, medicin, nya kläder och skor t.ex. När nya cykeln blev stulen efter en månad frågade jag pappan om han kunde ta det på sin hemförsäkring då jag precis köpt cykeln. Det var ingenting han var villig att göra.

Så ok, han får dra av 39kr/dygn barnet är hos honom, det blir ca 160kr/mån jag ska betala. Dessutom ska jag skicka med fickpengar? Hur mycket?

Ska pappan vara med och betala på cykel, idrott och så vidare?

Tacksam för svar.

Varför kan du inte jobba heltid? Mediciner är väl gratis till barn numer? Varför inte köpa en begagnad cykel ist? Å varför ska han ta cykeln på sin försäkring det är väl du som äger den så att säga? Höjningen kommer han ju inte ifrån om ni tar d via FK men han har givetvis rätt å göra avdrag om han uppfyller avdragsregler. Du får underhåll + barnbidrag med höjning 2623:- vilket är rätt mycket pengar utan att du ens lagt en krona själv. han behöver inte betala mer om han inte vill. Har han villa å bil etc har han ju mer utgifter än dig och det räknas också in. Fickpengar behöver du väl inte skicka med. Fickpengar till vad? Isf måste du stämma honom i tingsrätten men det är heller ingen garanti, kan kosta mer än det smakar, men dom kommer räkna upp din lön till heltid om du självmant väljer att jobba mindre. Och som det verkar har han inte gjort avdrag innan trots han varit berättigad det. Kanske ska du försöka få vv ist eller att han blir bo-förälder ist om du inte har råd att ha barnet?
  • Anonym (..)

Efter att underhållsstödet är betalt räknas det som att Umgängesföräldern har uppfyllt sin ekonomiska plikt. Men att skicka med fickpengar till pappan behöver du inte, försörjningen hos honom är helt upp till honom.

Och får han verkligen dra bort om han bara har barnet fyra dygn i månaden? Har för mig UF måste ha barnet mer för att få dra bort(minns inte hur mycket dock)..

Varför ville du inte ta cykeln på din hemförsäkring förresten?

• micromat

Du gjorde rätt som skickade in till fk. Har du fått något beslut än? Med tanke på att han ringt in och tjafsat med dom?

Avdrag får han göra om han har barnet en viss mängd per månad. Kommer inte ihåg om det är 4 eller 6 dygn/månad man måste ha barnet för att få göra avdraget.

• mammalovis

För det första är det ju av intresse hur många dygnsvilor barnet har hos pappan. Det finns någon regel om att man får dra av 1/40 per natt om det överstiger 8 dygn per månad, tror jag det är. Kolla upp det du med! Han får helt enkelt minska 1573 kr med den summan, så du betalar inte pappan något.

Det finns inga lagar som bestämmer vem som betalar vad, utan det är upp till föräldrarna. Så nej, fickpengar till sonen finns det ingen anledning att du skickar med till pappan.

Här delar föräldrarna på dyrare saker som glasögon, vinterkläder, cykel mm, men det är ju något de själva gjort upp. Du får nog helt enkelt räkna med att pappan är sniken och inte kommer betala mer än nödvändigt. En del skickar ju även med kläder för umgänget.

• Anonym (sant)

Han har betalat det han ska när han betalar det belopp som Fk ålägger honom så cyklar, medicin, aktiviteter är han med och betalar via underhållet. Han kommer inte att kunna dra av några 160 kronor för det krävs minst 5 nätter sammanhängande eller 6 nätter per månad för att få göra avdrag.

• Anonym (???)

[quote=75890254][quote-nick]Anonym (Xx) skrev 2015-10-18 09:54:37 följande:[/quote-nick]Varför kan du inte jobba heltid? Mediciner är väl gratis till barn numer? Varför inte köpa en begagnad cykel ist? Å varför ska han ta cykeln på sin försäkring det är väl du som äger den så att säga? Höjningen kommer han ju inte ifrån om ni tar d via FK men han har givetvis rätt å göra avdrag om han uppfyller avdragsregler. Du får underhåll + barnbidrag med höjning 2623:- vilket är rätt mycket pengar utan att du ens lagt en krona själv. han behöver inte betala mer om han inte vill. Har han villa å bil etc har han ju mer utgifter än dig och det räknas också in. Fickpengar behöver du väl inte skicka med. Fickpengar till vad? Isf måste du stämma honom i tingsrätten men det är heller ingen garanti, kan kosta mer än det smakar, men dom kommer räkna upp din lön till heltid om du självmant väljer att jobba mindre. Och som det verkar har han inte gjort avdrag innan trots han varit berättigad det. Kanske ska du försöka få vv ist eller att han blir bo-förälder ist om du inte har råd att ha barnet?[/

Det handlar inte om att jag inte har råd. Det handlar om att jag vill veta vad som gäller eftersom han hittat en anledning till att skapa nya intriger. Och förstås att komma undan så lindrigt som möjligt. Han skulle egentligen betalat underhåll redan tidigare. Jag har inga som helst problem i att han ska ha ersättning.

Att ha vv eller att han är boende förälder funkar inte. Dels har han flyttat 9 mil från oss, han vill inte ha barnet mer än han redan har (har varit i tingsrätten och det händer titt som tätt att umgänget ställs in), och dessvärre är pappan emotionellt instabil (vredesutbrott, psykisk misshandel och problem med att hålla sig till sanningen) så att han skulle vara boförälder är inte tänkbart.

Jag har valt att jobba deltid för att kunna umgås med mitt barn. Skulle jag jobba heltid skulle jag tre dagar i veckan hämta kl 18 och läggdags är kl 19. En dag i veckan jobbar jag så sent att jag måste ha barnvakt. Den tiden går inte heller att ändra på.

Mediciner är inte gratis, läkarvård är det däremot.

Ny cykel köpte jag för att det inte skilde mycket i pris mot begagnad och för att jag hade avsatt pengar till en cykel. När cykeln strax efter den blivit inhandlad blev stulen frågade jag pappan om han kunde ta det på sin försäkring då det även är hans barn och jag alldeles nyligen köpt den. Dessutom skulle han betala hälften eller mer om vi bara åkte tillsammans och köpte cykeln. Vilket jag vägrade då jag dels skulle få det emot mig vid ett annat tillfälle och dels pga den instabilitet han har.

Fickpengar vill jag minnas att jag läst jag måste skicka med. Kan ha fel.

Naturligtvis är det en del pengar jag får i bidrag för barnet, men det är inte gratis med barn heller.

• Anonym (Xx)
    Anonym (???) skrev 2015-10-18 16:12:20 följande:

[quote=75890254][quote-nick]Anonym (Xx) skrev 2015-10-18 09:54:37 följande:[/quote-nick]Varför kan du inte jobba heltid? Mediciner är väl gratis till barn numer? Varför inte köpa en begagnad cykel ist? Å varför ska han ta cykeln på sin försäkring det är väl du som äger den så att säga? Höjningen kommer han ju inte ifrån om ni tar d via FK men han har givetvis rätt å göra avdrag om han uppfyller avdragsregler. Du får underhåll + barnbidrag med höjning 2623:- vilket är rätt mycket pengar utan att du ens lagt en krona själv. han behöver inte betala mer om han inte vill. Har han villa å bil etc har han ju mer utgifter än dig och det räknas också in. Fickpengar behöver du väl inte skicka med. Fickpengar till vad? Isf måste du stämma honom i tingsrätten men det är heller ingen garanti, kan kosta mer än det smakar, men dom kommer räkna upp din lön till heltid om du självmant väljer att jobba mindre. Och som det verkar har han inte gjort avdrag innan trots han varit berättigad det. Kanske ska du försöka få vv ist eller att han blir bo-förälder ist om du inte har råd att ha barnet?[/

Det handlar inte om att jag inte har råd. Det handlar om att jag vill veta vad som gäller eftersom han hittat en anledning till att skapa nya intriger. Och förstås att komma undan så lindrigt som möjligt. Han skulle egentligen betalat underhåll redan tidigare. Jag har inga som helst problem i att han ska ha ersättning.

Att ha vv eller att han är boende förälder funkar inte. Dels har han flyttat 9 mil från oss, han vill inte ha barnet mer än han redan har (har varit i tingsrätten och det händer titt som tätt att umgänget ställs in), och dessvärre är pappan emotionellt instabil (vredesutbrott, psykisk misshandel och problem med att hålla sig till sanningen) så att han skulle vara boförälder är inte tänkbart.

Jag har valt att jobba deltid för att kunna umgås med mitt barn. Skulle jag jobba heltid skulle jag tre dagar i veckan hämta kl 18 och läggdags är kl 19. En dag i veckan jobbar jag så sent att jag måste ha barnvakt. Den tiden går inte heller att ändra på.

Mediciner är inte gratis, läkarvård är det däremot.

Ny cykel köpte jag för att det inte skilde mycket i pris mot begagnad och för att jag hade avsatt pengar till en cykel. När cykeln strax efter den blivit inhandlad blev stulen frågade jag pappan om han kunde ta det på sin försäkring då det även är hans barn och jag alldeles nyligen köpt den. Dessutom skulle han betala hälften eller mer om vi bara åkte tillsammans och köpte cykeln. Vilket jag vägrade då jag dels skulle få det emot mig vid ett annat tillfälle och dels pga den instabilitet han har.

Fickpengar vill jag minnas att jag läst jag måste skicka med. Kan ha fel.

Naturligtvis är det en del pengar jag får i bidrag för barnet, men det är inte gratis med barn heller.

Ok att du väljer att jobba halvtid ska knappast pappan bekosta. Om det skulle tas upp i tingsrätten gör d samma bedömning och kommer räkna upp din lön till vad du skulle ha heltid. Från årsskiftet är mediciner gratis www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/gratis-barnlakemedel-fran-arsskiftet-14248

Han går m på att betala del av cykel om han får vara m å välja å du vägrar detta??
  • micromat
    Anonym (Xx) skrev 2015-10-18 16:42:46 följande:

Ok att du väljer att jobba halvtid ska knappast pappan bekosta. Om det skulle tas upp i tingsrätten gör d samma bedömning och kommer räkna upp din lön till vad du skulle ha heltid. Från årsskiftet är mediciner gratis www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/gratis-barnlakemedel-fran-arsskiftet-14248

Han går m på att betala del av cykel om han får vara m å välja å du vägrar detta??

Pappan bekostar knappast ts val att jobba deltid.

Skulle ts få pengarna via fk skulle hon få 1573kr vare sig hon var arbetslös eller om hon jobbar 100%
  • Anonym (???)
    Anonym (Xx) skrev 2015-10-18 16:42:46 följande:

Jag försörjer mig själv. Har aldrig ifrågasatt eller bett att han ska betala mer än det lagen säger. Jag har valt att vara med mitt barn, det bekostar ingen mer än jag. Jag ifrågasätter inte lagen om att han ska pengar av mig då han har sitt barn. Vet att det handlar om att skapa konflikt, då han är konfliktsökande.

Han krävde att vi tillsammans skulle åka och köpa cykeln. Jag valde att göra det själv pga att han är emotionellt stabil och att jag inte ville få det emot mig. Det handlade inte om att vi skulle mötas upp en kort sväng i vänskaplig anda och betala en cykel. Hans krav var att vi tillsammans skulle åka och köpa cykeln. Vad han skulle ha ut av mig i gengäld är jag inte säker på men han har tidigare tvingat mig till sex, han har ringt mig mitt i natten, kommit hem till mig och vägrat gå när jag bett honom och han har bankat på dörren under lång tid medans han utanför skrikit. Han har misshandlat mig psykiskt, även barnet. Han har angripit sig fysiskt på mig. Därav att jag inte ville åka och köpa cykel ihop med honom. Men vad din fråga har att göra med vad underhållet ska räcka till vet jag faktiskt inte.

Och ja, möjligt att mediciner för barn är gratis från årsskiftet. Men där är vi inte nu.
  • Anonym (Xx)
    micromat skrev 2015-10-18 17:05:33 följande:

Pappan bekostar knappast ts val att jobba deltid.

Skulle ts få pengarna via fk skulle hon få 1573kr vare sig hon var arbetslös eller om hon jobbar 100%

Fast nu handlar det om att hon vill ha mer som det låter. Jag har redan skrivit att hon bör vända sig till FK å ta det därigenom å då får hon 1573 oavsett vad pappan säger. Kommer man inte överens är det absolut bäst.
Svar på tråden Underhållsstöd