Kan jag få hjälp med detta? Vill så gärna bli gravid...
Hej!
Kvinna, barnlös och snart 37 år. Jag slutade med mitt preventivmedel (Nuvaring) efter sommaren i hopp om att bli gravid, men ännu har inte ägglossningen kommit igång (testat med fertilitetsmonitor dagligen flera gånger varje månad). Faktum är att den inte ger nåt utslag alls utan att fertiliteten står på "låg" hela tiden, så jag vet inte hur jag ska gå vidare nu?
Det var gyn som sa att jag bör avvakta med att sluta med p-medlet tills det verkligen var aktuellt med en graviditet och att jag inte skulle sluta med det innan. Jag gick nämligen och frågade dem det specifikt eftersom jag var rädd att just detta skulle hända. Men de avrådde alltså mig från att sluta med p-medlet några månader innan försöken/byta till icke-hormonellt och menade att man brukar vara som mest fertil direkt efter att man upphört med hormonella medel. Jag lät mig övertygas, men idag känner jag mig något lurad. :/
Jag vet ju att jag inte har all världens tid att vänta ett år eller så på att en ev ägglossning ska komma igång igen. Senast jag hade vanlig mens och ägglossning var den regelbunden (24-29 dagars cykel) och detta var för 1,5 år sedan nästan exakt. Har aldrig haft problem med oregelbunden mens eller så tidigare heller. Jag har även börjat samt slutat med hormonella p-medel förr och då kommit igång med mensen direkt månaden därpå, alltså inget uppehåll mellan pillemens och den riktiga mensen. Därför blir jag orolig nu när jag inte fungerar som jag ska.
Jag läste om munkpeppar (kosttillskott) och Pergotime (tabletter på recept) som kan tas för att kicka igång ägglossningen igen. Är det nån som har erfarenhet av dessa? Fungerar de bra?
Jag vill även veta om jag har rätt till att få Pergotime förskrivet eftersom jag inte uppfyller kriterierna för Landstingsfinansierad IVF; jag och min partner har varit tillsammans kortare tid än två år och står inte ens skrivna på samma adress än med anledning av att vi letar gemensam bostad och inte haft möjlighet att flytta ihop innan.
Så, hur går jag tillväga nu? Som sagt är det verkligen inte ett alternativ att vänta tills mensen och ägglossningen kommer igång av sig självt eftersom det tydligen kan dröja ett år i värsta fall.
Jag vill även veta om det finns fler som inte fått något utslag alls av Clearblues fertilitetsmonitor? Dvs att man inte har några hormontoppar utan att fertiliteten står konstant på "låg" genom hela "cykeln". Det är nästan så att jag vill låta min kille kissa på stickan som ett test, för jag misstänker att den skulle ge exakt samma resultat då.