Inlägg från: gealach |Visa alla inlägg
  • gealach

Vår dotter mobbas av sin fröken

Jag är inne på samma spår som Saltvatten. Är denna lärare ensam ansvarig för klassen, eller finns det någon assistent? 

Nu har jag bara undervisat äldre barn och ingen med så svåra problem som den här flickan verkar ha, men om man har så små elever och måste följa en av dem på toaletten, vad gör man då med resten av klassen? Man lämnar nog helst inte övriga elever ensamma, tänker jag. 

Det här med boken borde man väl bara kunna fråga om rätt ut, som Saltvatten säger kanske det finns något skäl till det, som går att få svar på genom att helt enkelt fråga? Det känns ju dessutom som en mindre viktig bit jämfört med det andra.

Som lärare skulle jag också känna mig väldigt osäker på om jag skulle våga ha ensamt ansvar för en elev som kan få "stopp i strupen". Jag skulle nog kräva att ha en assistent i klassrummet. Tanken på att en elev kan få stopp i strupen helt plötsligt känns väldigt obehagligt. (Jag känner till ett fall där en elev med svår diabetes har en assistent som alltid är med i skolan och som är insatt i hennes medicinering och kan hjälpa till om något skulle hända. Sådant har inte lärare utbildning på, generellt sett, och man har ansvar för hela klassen, vilket gör att man inte bara kan släppa resten av eleverna om något händer.)

Svar på tråden Vår dotter mobbas av sin fröken