födda på 70talet,fick ni "stryk"
Och med tanke på hur barn/ungdommar beter sig idag mot äldre så fan vet om det inte borde tvångsinföras igen
Japp det hände både nu och då.
Synd att aga förbjöds 1979 för det skulle behövas att barnen ibland fick sig en vinge..
Jag hotades med stryk av min styvfar varje gång jag inte gjorde som jag blev tillsagd, t.ex. att städa, diska, passa mina småsyskon eller hjälpa till med något i största allmänhet. När han var full kunde han bli helt galen och slänga saker och möbler efter mig och jag fick ofta höra att jag var en "egoistisk ungjävel".
Har åkt på stryk ett antal gånger under min uppväxt, för att jag trotsade min styvfar. Mamma låtsades inte se det och tillochmed försvarade hans handlande för att hon var rädd för honom.
Men det har gjort mig till en riktig man som är orädd för det mesta. Det som inte dödar härdar. Annat än dagens curlade ungar som man inte ens får höja rösten åt.
mina äldre syskon kunde få ordentligt med stryk har jag fått berättat eftersom jag var för liten för att minnas och det har satt sina men och ett viss hat till föräldrarna från deras sida. Vi yngre kom däremot lindrigt undan och kunde få en luggning eller smäll i baken när vi var olydiga. Vi bråkade med varandra i stället och uppfostrade varandra.
Tänkte senast igår att dottern egentligen behövde en smäll i baken när hon retade en till vansinne och vid tillsägning bara skrattade och fortsatte, slutade med att hon åkte ut i hallen en kort stund för att få henne att förstå jag menade allvar. Hade hon haft ett jämngammalt syskon skulle de ha varit ihop och slåss och så skulle det inte ha varit mer med det.
har en kompis med dotter ca 4år,fan hon styr hela familjen där,hon får exxat som hon vill styr med järnhand,inget hjälper,men om hon hade fått lite smisk nån gng är jag säker på att allt vart annorlunda nu
jag snackar inte om misshandel,lite smisk på rumpan det är helt annat