Voodoodoll skrev 2015-10-17 19:11:04 följande:
Har du blivit en "riktg man" av att bli slagen av din styvfar? Hur hade du blivit annars? En oriktig man?
Jag tror att många försöker att inbilla sig att "what doesnt kill you makes you stronger" för att det ska kännas bättre att ha gått igenom all skit de gått igenom. Att det kom något gott ur det. Jag tror snarare som Jokern i Batman; what doesnt kill you only makes you stranger.
Jag blev också slagen av min styvfar. Inget gott kom ur det.
Med riktig man menar jag att jag inte lipar för små bagateller. När man vet hur illa folk kan behandla en, så får man ett annat perspektiv och det som andra blir upprörda för och skrämda av som inte är lika allvarligt tar man själv mer med en klackspark.
När jag växte upp förvånades jag ofta över hur "mesiga" och eftergivna många av mina kompisars föräldrar var, som lät sina barn göra i stort sett vad de ville, och som på sin höjd höjde rösten om de gjorde något föräldrarna tyckte illa om. Naturligtvis var jag också jävligt avundsjuk på att de hade det så bra.
I tonåren, när mina kompisar började gå ut och festa på helgerna, fick jag vackert stanna hemma och hjälpa till med olika saker, och passa mina småsyskon medans styvfarsan och morsan skulle supa sig fulla och ville vara ifred.
Jag gick därför miste om den naturliga frigörelse många ungdomar har i den åldern. Att sätta sig upp mot styvfarsan var inte att tänka på, då han kunde bli rent livsfarlig, speciellt när han hade druckit.
Detta ledde till att jag själv började dricka ohämmat när jag hade flyttat hemifrån, och jag blev alkoholist på kort tid.
Det är först nu jag har börjat kunna försonas med mitt förflutna och förstått att spriten bara gör det värre. Men jag kommer aldrig att helt kunna sluta dricka, så djupa är ärren i min själ.