Daniel12 skrev 2015-10-17 18:22:43 följande:
Jag hotades med stryk av min styvfar varje gång jag inte gjorde som jag blev tillsagd, t.ex. att städa, diska, passa mina småsyskon eller hjälpa till med något i största allmänhet. När han var full kunde han bli helt galen och slänga saker och möbler efter mig och jag fick ofta höra att jag var en "egoistisk ungjävel".
Har åkt på stryk ett antal gånger under min uppväxt, för att jag trotsade min styvfar. Mamma låtsades inte se det och tillochmed försvarade hans handlande för att hon var rädd för honom.
Men det har gjort mig till en riktig man som är orädd för det mesta. Det som inte dödar härdar. Annat än dagens curlade ungar som man inte ens får höja rösten åt.
Har du blivit en "riktg man" av att bli slagen av din styvfar? Hur hade du blivit annars? En oriktig man?
Jag tror att många försöker att inbilla sig att "what doesnt kill you makes you stronger" för att det ska kännas bättre att ha gått igenom all skit de gått igenom. Att det kom något gott ur det. Jag tror snarare som Jokern i Batman; what doesnt kill you only makes you stranger.
Jag blev också slagen av min styvfar. Inget gott kom ur det.