Inlägg från: apburen |Visa alla inlägg
  • apburen

Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?

Världsmedborgare skrev 2015-10-17 09:34:08 följande:
    Som jag skrev, kolla med din kommun vad som gäller där, det finns info på din kummuns hemsida vem/vilka du ska vända dig till.
    Tack men nej tack, jag ska inte inkvartera någon så det hoppar jag över.
  • apburen
    Världsmedborgare skrev 2015-10-17 09:40:20 följande:
    Forts. Läs vad som står i trådstarten, jag lägger in det nedan här. Det kan knappast bli tydligare än så, att det inte handlar om enbart barn, när TS uttryckligen skriver flykting/flyktingfamilj
    ------------------------------------------------------------------------------------------
    Klippt och klistrat från TS.

Som sagt, skulle du kunna tänka dig att låta en flykting/flyktingfamilj flytta hem till dig?
    Ok, då var jag inte tydlig nog så jag förtydligar i ts direkt.
  • apburen
    Daniel12 skrev 2015-10-17 09:47:20 följande:
    Du är inte ensam. Jag är så uppretad och förbannad på våra totalt ansvarslösa politiker så det kokar i mig. De skiter fullkomligt i oss svenskar så länge de får visa vilka goda och hjälpsamma människor de är när det gäller flyktingar. Men de är ju också bundna av "internationella avtal", så det är väl i grunden inte de som bestämmer över vårt flyktingmottagande, utan EU.

Den dagen vi gick med i EU var den dagen vi skrev under för vår undergång.
    Nu är jag inte superpåläst om vilka antal som EU bestämmer över men jag vågar ändå påstå att Sverige tar in betydligt mer än det krävs därifrån.
    Det är hjärtskärande att inse att vi svenskar inom inte allt för lång framtid kommer att vara i minoritet.

Idag hade jag inte satt barn till världen helt ärligt. Rynkar på näsan

Jag håller med om det du skriver om EU och kan stolt konstatera att jag iallafall röstade NEJ 1994!
  • apburen
    enånittitre skrev 2015-10-18 12:18:06 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/brand-i-skola-i-onsala

Några börjar bli så frustrerade att de utövar den brända jordens taktik för att hålla ytterligare asylanter från sina samhällen. Inget jag förespråkar men jag kan till viss del förstå dem!
    Jag håller med, det är totalt vansinne att sätta eld på boenden men någonstan förstår jag dem som gör det.
    Jag vill inte heller bo granne med ett asylboende men skulle inte sätta eld på det för den skull.

Sedan tänker jag också att om det sätts eld på innan det satts i bruk.. tja det är illa men ingen kom till skada och asylgrannhuset är borta.
    Bor det däremot folk där så nej, nej, nej då låter man det vara. Man kan alltid demonstrera eller på andra sätt protestera.

Som tur är bor jag inte i närheten av något byggnad som skulle kunna fungera som boende. 
  • apburen
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 12:33:42 följande:

Jag hann hjälpa 9 flyktingar till ett boende i privata hem igår.., det verkar finnas hur många Sverige-vänner som helst, som är villiga att öppna sina hem. 
    Ännu en anledning för oss Sverige-vänner, att känna oss stolta över vårt öppna Sverige.

Det där missbrukandet av ordet Sverigevän hos någon som du klingar falskt i mina öron.
    Vad är en Sverigevän enligt dig, exakt?
  • apburen
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 13:00:51 följande:
    Alla vi som värnar det öppna, humanistiska, solidariska Sverige, allt som Sverige sen lång tid tillbaka är känt över hela Världen för.
    Den öppenheten kommer slå hårt tillbaka inom en rätt så snart framtid.
    Kommer du kalla dig Sverigevän även då svenskarna är i minoritet i sitt eget land?
    Eller anser du att asylanterna blir svenskar så fort de kommit hit? (Det finns ju en del med den inställningen också, helt obegripligt.)
  • apburen
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 13:20:00 följande:
    Svenskar kan aldrig bli i minoritet i Sverige, då alla som blivit svenska medborgare är svenskar.
    Vad deras ursprung är, är inget jag bryr mig det minsta om, trots att jag själv är så ursvensk det bara går att vara i Sverige, borträknat Samerna då.
    Anade att ett sånt svar skulle komma. Blir du norrman om du flyttar till Norge, eller är du en svensk i Norge? 
    Kul också med de svenska Hollywoodfruarna, eller är de kanske inte amerikanska medborgare? Så kan du ju faktiskt vara. Orkar inte kolla... inte just nu iallafall. Solig

Ärligt talat så tror jag inte att jag har mer att säga dig för vi ser så kapitalt olika på den här frågan.

Återkommer dock i tråden lite senare med obestridbara fakta. Nu väntar svampskogen, så lugnt och harmoniskt i den svenska skogen! {#emotions_dlg.flower}
  • apburen
    Anonym (K) skrev 2015-10-18 13:36:39 följande:
    Exakt så. Tycker för övrigt det är synd hur överbelamrat familjeliv har blivit av främlingsfientliga och ibland rasistiska skribenter. Önskar att de kunde hålla sig till Flashback eller någon annan sida. Men det är skönt att se att det finns kloka människor här <3
    Kul också att du Anonym (K) vågar stå för vem du är. Skål
  • apburen
    Anonym (K) skrev 2015-10-18 14:07:56 följande:
    Du är lika anonym. Eller menar du på allvar att jag skulle veta vem du är irl? Nej just det.
    Att skriva under sitt ordinarie nick är bättre än att gömma sig som anonym.
    Varför gör du det?
  • apburen
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 19:19:32 följande:

Så träffsäkert skrivet, och det bekräftas av vad vi alla ser hända här på FL: http://goo.gl/J62ZRx

Herrejösses, vad den där Exporövslickande pajasen tycker och vad hunden skiter stoppar jag i samma påse.

Ful länk förresten, hade det framgått att man skulle sponsra slasken så ade jag inte klickat på länken.

Skitsnack, kvalificerat sådant.
Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?