• Anonym (-anonym-)

Kulturkrock! Ska bjuda över irakisk styvmor. Hon vill ta med sig lagad mat?

Behöver hjälp av erfarna irakiska tjejer. 

Min fästman (arab och irakier) och jag flyttade nyligen ihop tillsammans. Nu om några veckor så kommer styvmodern på besök. Jag blev införstådd att lägenheten kommer att behöva bli skinande ren och en del tallrikar och tekoppar som saknas kommer behöva införskaffas. 

Men när fästmannen sedan berättade för mig att hans mor vill ta med mat blev jag lite överrumplad. Jag trodde värdinnan ansvarar för sådant (alltså jag)? För mig spelar det ingen roll, men jag vill göra vad som är "rätt" för mig. Nu blir jag orolig att hon gör såhär för att hon tror att jag inte kan laga mat (vilket är delvis sant eftersom jag inte är så bra på att laga just arabisk mat). Är det oartigt om jag säger att jag ska laga maten? Är det oartigt om jag låter henne laga maten? Ska jag bara ansvara för efterrätt? Ska jag laga massa smårätter vid sidan om för att visa att jag kan laga mat? 

Jag är superförvirrad. Jag har delvis kurdisk påbrå, men växte mestadels upp med min svenska mamma. Jag kan lite kultur men vet verkligen inte om detta är en pik på mig att jag inte kan laga mat, hennes sätt att vara snäll, eller kanske en kombination av de båda. Det hela känns väldigt konstigt. 

Min fästman verkar tycka allt är lugnt och frid och fröjd, men vågar inte tro att han 100% vet vad som försiggår...

Hjälp! Vad borde jag göra? 

• Svar på tråden Kulturkrock! Ska bjuda över irakisk styvmor. Hon vill ta med sig lagad mat?
  • Anonym (Fru)

Du kan ju låta fästmannen städa så får han känna sig duktig också medan du lagar mat.

• Fröken Apelsin
    nevermind skrev 2015-10-16 13:34:09 följande:

Aldrig att jag städat ihjäl mig. Jag har väldigt rent ändå. Om fästmannen kräver det så är det tack och hej.

Man blir lätt väldigt ensam om man aldrig kan kompromissa.
  • asta66
    Anonym (Oartigt att avböja) skrev 2015-10-16 01:19:48 följande:

Om någon visar gästvänlighet eller vänlighet, så är det extremt oartigt att avböja. Jag menar, var glad för att hon vill göra något för er? Knytkalas finns också hos svenskar. Ja gör du en efterätt!

Sedan vill jag tillägga att, du har valt att gå in i en relation med en av annan kultur, då får man respektera den kulturen (inte som ovanstående säger att man ska köra över vänligheten) för det måste ändå vara ett troll. Gör du det lär du uppfattas som otacksam. 

Men att ta med sig mat kan uppfattas som man inte tilltro värdinnan kapabel till att bjuda själv. Att ta över bjudningen. Vilket är oartigt. Och inte gästvänligt. Man bjuder i sitt hem inte andras.
  • nevermind
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-23 02:10:14 följande:
    Man blir lätt väldigt ensam om man aldrig kan kompromissa.
    Hellre ensam än med en idiot!
  • Anonym (S)

Hon är alltså inte hans riktiga mamma?

• Fröken Apelsin
    nevermind skrev 2015-10-23 05:13:25 följande:

Hellre ensam än med en idiot!

Det låter mysigt, en ensam, bitter, klagande kärring/gubbe som är missnöjd med allt och alla.
  • Anonym (Möjligt?)

Träffar kvinnorna svenska män? 

• Spagettimonstret
    Anonym (-anonym-) skrev 2015-10-16 00:25:09 följande:

Behöver hjälp av erfarna irakiska tjejer. 

Min fästman (arab och irakier) och jag flyttade nyligen ihop tillsammans. Nu om några veckor så kommer styvmodern på besök. Jag blev införstådd att lägenheten kommer att behöva bli skinande ren och en del tallrikar och tekoppar som saknas kommer behöva införskaffas. 

Men när fästmannen sedan berättade för mig att hans mor vill ta med mat blev jag lite överrumplad. Jag trodde värdinnan ansvarar för sådant (alltså jag)?

Jag tror du och även fästmannen har fått det lite om bakfoten. Förväntningen brukar vara att värdparet tillsammans förbereder både mat och lägenheten. Men om blivande svärmor vill ta med en rätt och ni inte misstycker, så låt henne göra det.
  • Anonym (J)

1. Fråga din fästman väl??

2. Städa så mycket DU känner att du vill. Vill han ha det renare får han städa. Men I promise, om du inte står upp för dig själv nu så kommer det bli asjobbigt sen.

• Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2018-08-17 05:06:13 följande:

1. Fråga din fästman väl??

2. Städa så mycket DU känner att du vill. Vill han ha det renare får han städa. Men I promise, om du inte står upp för dig själv nu så kommer det bli asjobbigt sen.

.

Oj, gammal tråd.
  • Anonym (Möjligt?)

Är det kyckling och Lamm som serveras

Svar på tråden Kulturkrock! Ska bjuda över irakisk styvmor. Hon vill ta med sig lagad mat?