Kulturkrock! Ska bjuda över irakisk styvmor. Hon vill ta med sig lagad mat?
Behöver hjälp av erfarna irakiska tjejer.
Min fästman (arab och irakier) och jag flyttade nyligen ihop tillsammans. Nu om några veckor så kommer styvmodern på besök. Jag blev införstådd att lägenheten kommer att behöva bli skinande ren och en del tallrikar och tekoppar som saknas kommer behöva införskaffas.
Men när fästmannen sedan berättade för mig att hans mor vill ta med mat blev jag lite överrumplad. Jag trodde värdinnan ansvarar för sådant (alltså jag)? För mig spelar det ingen roll, men jag vill göra vad som är "rätt" för mig. Nu blir jag orolig att hon gör såhär för att hon tror att jag inte kan laga mat (vilket är delvis sant eftersom jag inte är så bra på att laga just arabisk mat). Är det oartigt om jag säger att jag ska laga maten? Är det oartigt om jag låter henne laga maten? Ska jag bara ansvara för efterrätt? Ska jag laga massa smårätter vid sidan om för att visa att jag kan laga mat?
Jag är superförvirrad. Jag har delvis kurdisk påbrå, men växte mestadels upp med min svenska mamma. Jag kan lite kultur men vet verkligen inte om detta är en pik på mig att jag inte kan laga mat, hennes sätt att vara snäll, eller kanske en kombination av de båda. Det hela känns väldigt konstigt.
Min fästman verkar tycka allt är lugnt och frid och fröjd, men vågar inte tro att han 100% vet vad som försiggår...
Hjälp! Vad borde jag göra?