• Amanda84

Bilderböcker med detaljerade illustrationer

Jag söker tips på barnböcker där det i illustrationerna händer mycket på varje sida; där det finns mycket att titta på och upptäcka.

Sonen som är 1,5 år älskar Stina Wirséns böcker och den stora favoriten just nu är antologin "En liten Skär och alla bråkiga brokiga", speciellt de första sidorna som föreställer hundratals figurer som gör massor med saker. Vi kan sitta hur länge som helst och peka, titta och benämna olika saker och prata vad de olika figurerna gör. Det han tycker bäst om är att leta reda på de mest förekommande figurerna i hennes böcker, som han även kan namnen på, men han har svårt att se vad alla saker föreställer. Han tycker till exempel inte att glassarna ser ut som glassar eller att ankfiguren är en anka. Jag är därför ute efter böcker med lite mer realistiska bilder och gärna med någon (inte allt för tråkig!) text på 3-4 meningar/sida.

• Svar på tråden Bilderböcker med detaljerade illustrationer
  • No Logo

Var är min syster av Sven Nordquist. Den är egentligen för barn som är några år äldre men har underbara detaljerade illustrationer!

Allt av Richard Scarry som har stiliserade men lätt-igenkännliga illustrationer. Sen så är ju Elsa Beskows klassiska barnböcker alltid jättefina..

• Styrkeprov

Hos oss har favoriten varit Stockholm Vimmelboken av Judith Drews, där man får följa 70 karaktärer igenom kända delar av Stockholm. Extra kul att favoritlekparken i Mariatorget är med. Och Pippi! :)

En ny favorit är Roligt att hitta och upptäcka av Tukan förlag. Även ordböcker med bilder på saker så man får lära sig orden på dem för de är rätt mycket att titta och peka på. Björnens sång är supermysig också, handlar om lilla Björn som jagar ett bi och Pappa Björn som springer efter och behöver hjälp att leta efter den vansinnigt snabba krabaten.

• Amanda84
    Styrkeprov skrev 2015-10-16 21:29:03 följande:

Hos oss har favoriten varit Stockholm Vimmelboken av Judith Drews, där man får följa 70 karaktärer igenom kända delar av Stockholm. Extra kul att favoritlekparken i Mariatorget är med. Och Pippi! :)

En ny favorit är Roligt att hitta och upptäcka av Tukan förlag. Även ordböcker med bilder på saker så man får lära sig orden på dem för de är rätt mycket att titta och peka på. Björnens sång är supermysig också, handlar om lilla Björn som jagar ett bi och Pappa Björn som springer efter och behöver hjälp att leta efter den vansinnigt snabba krabaten.

Nu känner jag nog inte till ett enda ställe i Stockholm bortsett från T-centralen, så en sådan bok blir nog lite märklig att läsa för sonen. :) Jag skall däremot kolla upp de andra böckerna Tack för tipset!
  • Amanda84
    No Logo skrev 2015-10-16 10:59:18 följande:

Var är min syster av Sven Nordquist. Den är egentligen för barn som är några år äldre men har underbara detaljerade illustrationer!

Allt av Richard Scarry som har stiliserade men lätt-igenkännliga illustrationer. Sen så är ju Elsa Beskows klassiska barnböcker alltid jättefina..

Tack för tipset om "Var är min syster." Jag känner till ganska många böcker av Sven Nordquist, men den har jag missat!
  • MammaBella

Allting Jan Löf är det väldigt detaljrika illustrationer. Även pettson finns det mycket att titta på!

• Alexi

Bockarna Bruse (finns två böcker) är väldigt illustrerade och min son (snart fem år) har verkligen gillat dessa senaste året.

Svar på tråden Bilderböcker med detaljerade illustrationer